in. klimatyzację, radio, nawigację satelitarną, w naszym teście okazało się zbyt skomplikowane. Zresztą po prezentacji modelu minął jakiś czas i wszyscy już zdążyli ochłonąć...Do momentu, gdy mogliśmy przetestować BMW 7 w wersji Lang. Dłuższe na zewnątrz o 14 cm, ze zwiększonym rozstawem osi, większe BMW to samochód mający nieco inne przeznaczenie niż podstawowy model. Nie będzie to po prostu największa, najmocniejsza seria 7. To samochód, który ma dawać radość z posiadania, przyjemność z podróżowania, ale nie kierowcy tylko właścicielowi, który będzie zajmował w samochodzie miejsce na tylnym fotelu. To samochód, którego odbiorcami będą bogaci biznesmeni, szejkowie, prezesi dużych firm czy nawet dostojnicy państw. A oni byle czym nie będą jeździć. Trzeba więc zapewnić im maksimum komfortu i luksusu.Wydłużone nadwozie o zwiększonym rozstawie osi pozwoliło zyskać większą przestrzeń z tyłu kabiny. Fotele nazwane "First class" mają taką możliwość regulacji, jaką można sobie tylko wymarzyć. Znalezienie optymalnej dla pasażera pozycji możliwe jest dzięki elektrycznej zmianie ustawienia oparcia w kilku płaszczyznach, wysuwu zagłówka wraz z możliwością ustawienia jego bocznych płaszczyzn tak, by głowa podczas snu w dalekiej podróży nie kołysała się na boki. Takie rozwiązanie zbliżone jest do domowej poduszki, gdy głowa się zapadnie w nią. Oczywiście istnieje kilka stopni podgrzewania fotela bądź jego chłodnego nawiewu "od środka". Bez proszenia kierowcy możemy z tylnego siedzenia sami zarządzać sterowaniem klimatyzacją, radiem i innymi podzespołami wnętrza. Obsługa tych funkcji odbywa się za pomocą pokrętła podobne do tego, które znajduje się w zasięgu ręki kierowcy. Z tyłu umieszczono je w oparciu środkowego fotela. Do dyspozycji pasażera tylnego siedzenia przewidziano oddzielny telefon komórkowy oraz 6,5-calowy ekran umożliwiający odbiór programu telewizyjnego, wideo i DVD (opcja). Jeśli pasażer pragnie zachować anonimowość, może jednym przyciskiem podnieść rolety w tylnej i bocznych szybach. W długich podróżach przydatne okażą się podpórki na nogi, które można samemu ustawić w zależności od potrzeb. Do dyspozycji pasażerów tylnych siedzeń jest także lodówka, którą w sprytny sposób ukryto za oparciem środkowego fotela. Niepowtarzalny klimat we wnętrzu auta tworzą najwyższej jakości materiały. Delikatna skórzana tapicerka, elementy z chromu i drewna - wszystkie dobrane tak, by wrażenie luksusu było jak najwyższe. Wnętrze samochodu dopracowane jest niemal do perfekcji. Ale BMW 7 to nie pokój hotelowy tylko jeżdżący samochód, przyjemność siedzenia we wnętrzu może popsuć zawsze wyboista droga. Ale specjaliści z BMW i na to mają radę. System aktywnej kontroli zawieszenia ADD w sposób ciągły czuwa nad poziomem filtracji nierówności nawierzchni, dbając jednocześnie o bezpieczne prowadzenie samochodu. Ale nie zapominajmy o kierowcy. Jemu też stworzono idealne warunki pracy. Przed ewentualnymi zarysowaniami lakieru chroni zestaw czujników sensorowych zamocowanych wokół auta. Sygnał dźwiękowy o zmiennym tonie ostrzega o zbliżaniu się do przeszkody. Układ hamulcowy współpracuje z automatyczną skrzynią biegów, dzięki czemu po zatrzymaniu np. w korku hamulec włącza się, a po lekkim dodaniu gazu następuje jego automatyczne zwolnienie. Drzwi po otwarciu pozostają w określonej pozycji, więc nie ma możliwości, by same zmieniły pozycję. Jeśli pasażerowie niedokładnie zamkną drzwi, specjalne silniczki spowodują ich dokładne dociśnięcie. Przyłożenie do klamki elektronicznej karty spowoduje zablokowanie lub odblokowanie zamków. W karcie tej zapisana jest m.in. pamięć ustawień fotela, kolumny kierowniczej oraz wszystkie informacje o obsłudze auta. Nowy model zaopatrzono w najnowszej generacji światła ksenonowe.Do napędu ważącego prawie dwie tony samochodu służy monstrualny silnik o pojemności 4,4-litra dysponujący mocą 333 KM. Ta nowoczesna jednostka posiada systemy Valvetronic (elektronicznie sterowany skok otwarcia zaworu) i Bi-Vanos (zmienne fazy rozrządu układu dolotowego i wydechowego). Benzynowa, ośmiocylindrowa, widlasta jednostka zapewnia limuzynie BMW iście sportowe osiągi. Odznacza się wysoką kulturą pracy i niskim poziomem hałasu. Przy takich parametrach można nawet przemilczeć spore zapotrzebowanie auta na paliwo. Klasycznie już w BMW napęd przekazywany jest na koła tylne. Silnik współpracuje z nowoczesną sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów. Istnieje również możliwość manualnej zmiany przełożeń. Odbywa się to za pośrednictwem przycisków na kierownicy. Nietypowe w BMW 7 jest to, że na tunelu centralnym nie ma manetki do obsługi skrzyni. Została ona zastąpiona przełącznikiem po prawej stronie kierownicy.Ten drogi i luksusowy samochód ma długą listę wyposażenia. Są na niej wszystkie możliwe rozwiązania dające maksimum komfortu, luksusu i bezpieczeństwa. Jest jednak pewne niedopatrzenie ze strony BMW. Na liście standardowego i opcjonalnego wyposażenia zabrakło jednej pozycji... szofer.
Tylko z szoferem...
Zaprezentowane w ubiegłym roku nowe BMW serii 7 zaszokowało ilością nowych rozwiązań, świetną jakością materiałów i wszechobecną elektroniką, która ma ułatwić prowadzenie i obsługę wielu urządzeń w samochodzie. Estetyczne, pięknie świecące pokrętło umieszczone na tunelu centralnym, które potrafi obsłużyć 270 funkcji, m.