W porównaniu z przepisami obowiązującymi do tej porynowe prawo wzmacnia pozycjęubezpieczonego, który w konfrontacji z firmami asekurującymi będzie miał więcej do powiedzenia niż teraz. Poza tym zezwolenie na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej konieczne będzie tylko w państwie macierzystym dla siedziby danej firmy. Zagraniczni ubezpieczyciele mogą więc bez żadnych przeszkód działać na terenie Polski, zaś nasze firmy w pozostałych krajach UE. Już teraz przewiduje się, że o nasz największy (wśród krajów wstępujących) w poszerzonej Unii rynek będzie walczyć kilku nowych poważnych, zagranicznych ubezpieczycieli. Jeśli tak się stanie, to można spodziewać się spadku wysokości stawek za OC i AC.Reprezentant w każdym krajuNa nowych przepisach skorzystają także ci, którzy wyjeżdżają swoimi samochodami za granicę. Od 1 maja 2004 r. zakres ochrony ubezpieczeniowej w ramach posiadanej polisy ubezpieczenia OC obejmie również wszystkie kraje UE. Wjeżdżając do nich, nie będziemy potrzebowali tzw. zielonej karty. W nowej ustawie znalazły się także bardzo istotne zapisy o pomocy ze strony ubezpieczyciela, gdy do wypadku dojdzie poza granicami kraju. Sytuacja poszkodowanych w takich przypadkach jest szczególnie trudna, m.in. ze względu na nieznajomość obcego prawa, procedur czy też barierę językową. Zgodnie z nowym prawem każdy zakład ubezpieczeń mający w swojej ofercie komunikacyjne ubezpieczenia OC ma obowiązek ustanowienia w każdym państwie UE tzw. reprezentanta do spraw roszczeń. Do jego zadań należy reprezentowanie ubezpieczyciela wobec osób poszkodowanych, a także likwidacja szkód komunikacyjnych w imieniu reprezentowanego zakładu. Jak mówi Stanisław Rogowski, rzecznik ubezpieczonych, przedstawiciel towarzystwa powinien zorganizować oględziny pojazdu w ciągu 3 dni.OC w rejestrzeJak twierdzi Hanna Karczewska-Czyż, wiceprezes zarządu Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych, w większości obecnych krajów UE przyjmuje się, że właściwie wszystkie samochody poruszające się po drogach mają wykupione obowiązkowe ubezpieczenie OC. W Polsce niestety wielu właścicieli pojazdów nie wykupuje OC. Umowy zawarcia ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej będzie rejestrować Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny i współpracujące z nim Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.W styczniu br. zmieniła się także minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia. W odniesieniu do szkód osobowych wynosi ona 350 tys. euro na każdego poszkodowanego. W przypadku straty w mieniu na jedno zdarzenie przypada 200 tys. euro.Jak wyjaśnia Lidia Deja, rzecznik prasowy TUiR Warta SA, procedury dotyczące kosztów leczenia związanych z wypadkiem komunikacyjnym za granicą są różne dla sprawcy wypadku i poszkodowanego. W drugim przypadku koszty leczenia i rehabilitacji obciążają ubezpieczyciela sprawcy szkody.
Ubezpieczeniowa Unia
Zmiany dostosowujące Polski system ubezpieczeniowy do warunków jednoczącej się Europy zostały zapoczątkowane już kilka lat temu. Jednak dopiero od początku bieżącego roku obowiązuje w naszym kraju nowe prawo ubezpieczeniowe - dostosowane do standardów Unii Europejskiej.