Logo
WiadomościAktualnościUbezpieczeniowa Unia

Ubezpieczeniowa Unia

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Zmiany dostosowujące Polski system ubezpieczeniowy do warunków jednoczącej się Europy zostały zapoczątkowane już kilka lat temu. Jednak dopiero od początku bieżącego roku obowiązuje w naszym kraju nowe prawo ubezpieczeniowe - dostosowane do standardów Unii Europejskiej.

W porównaniu z przepisami obowiązującymi do tej porynowe prawo wzmacnia pozycjęubezpieczonego, który w konfrontacji z firmami asekurującymi będzie miał więcej do powiedzenia niż teraz. Poza tym zezwolenie na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej konieczne będzie tylko w państwie macierzystym dla siedziby danej firmy. Zagraniczni ubezpieczyciele mogą więc bez żadnych przeszkód działać na terenie Polski, zaś nasze firmy w pozostałych krajach UE. Już teraz przewiduje się, że o nasz największy (wśród krajów wstępujących) w poszerzonej Unii rynek będzie walczyć kilku nowych poważnych, zagranicznych ubezpieczycieli. Jeśli tak się stanie, to można spodziewać się spadku wysokości stawek za OC i AC.Reprezentant w każdym krajuNa nowych przepisach skorzystają także ci, którzy wyjeżdżają swoimi samochodami za granicę. Od 1 maja 2004 r. zakres ochrony ubezpieczeniowej w ramach posiadanej polisy ubezpieczenia OC obejmie również wszystkie kraje UE. Wjeżdżając do nich, nie będziemy potrzebowali tzw. zielonej karty. W nowej ustawie znalazły się także bardzo istotne zapisy o pomocy ze strony ubezpieczyciela, gdy do wypadku dojdzie poza granicami kraju. Sytuacja poszkodowanych w takich przypadkach jest szczególnie trudna, m.in. ze względu na nieznajomość obcego prawa, procedur czy też barierę językową. Zgodnie z nowym prawem każdy zakład ubezpieczeń mający w swojej ofercie komunikacyjne ubezpieczenia OC ma obowiązek ustanowienia w każdym państwie UE tzw. reprezentanta do spraw roszczeń. Do jego zadań należy reprezentowanie ubezpieczyciela wobec osób poszkodowanych, a także likwidacja szkód komunikacyjnych w imieniu reprezentowanego zakładu. Jak mówi Stanisław Rogowski, rzecznik ubezpieczonych, przedstawiciel towarzystwa powinien zorganizować oględziny pojazdu w ciągu 3 dni.OC w rejestrzeJak twierdzi Hanna Karczewska-Czyż, wiceprezes zarządu Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych, w większości obecnych krajów UE przyjmuje się, że właściwie wszystkie samochody poruszające się po drogach mają wykupione obowiązkowe ubezpieczenie OC. W Polsce niestety wielu właścicieli pojazdów nie wykupuje OC. Umowy zawarcia ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej będzie rejestrować Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny i współpracujące z nim Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.W styczniu br. zmieniła się także minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia. W odniesieniu do szkód osobowych wynosi ona 350 tys. euro na każdego poszkodowanego. W przypadku straty w mieniu na jedno zdarzenie przypada 200 tys. euro.Jak wyjaśnia Lidia Deja, rzecznik prasowy TUiR Warta SA, procedury dotyczące kosztów leczenia związanych z wypadkiem komunikacyjnym za granicą są różne dla sprawcy wypadku i poszkodowanego. W drugim przypadku koszty leczenia i rehabilitacji obciążają ubezpieczyciela sprawcy szkody.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: