Mniejsza i zgrabniejsza Fabia ma teraz zastąpić na trasach światowych rajdów znacznie większą i cięższą Octavię.Tradycje sportowe Skody liczą sobie już ponad sto lat. Wiele znaczących sukcesów pojazdy ze znakiem uskrzydlonej strzały odnosiły w rajdach samochodowych. W latach 60. ubiegłego wieku w klasie do 1300 ccm wiele zwycięstw przypadło Octavii. Potem w tej kategorii pojawiła się niepokonana przez szereg sezonów Skoda 130 RS. Ten model równie dobrze radził sobie w wyścigach samochodowych, tutaj zdobył mistrzostwo Europy. Kolejne sukcesy, włącznie z mistrzostwem świata rajdowej Formuły 2, wywalczył Favorit.Później czeska firma postanowiła walczyć z najlepszymi o absolutne zwycięstwo. Wówczas na rajdowych trasach pojawiła sie Octavia WRC. Niestety ten model okazał się niezbyt konkurencyjny. Najlepszymi rezultatami osiągniętymi przez ten samochód było czwarte miejsce w Rajdzie Wielkiej Brytanii w 1999 roku i trzecie w Rajdzie Safari w 2001.Teraz przed Skodą stają nowe wyzwania. Podczas salonu samochodowego w Genewie zaprezentowano sportową wersję Fabii RS. Na bazie tego auta powstał nowy pojazd kategorii World Rally Car (WRC). Pierwsze szpiegowskie zdjęcia tego samochodu zaprezentowano dwa tygodnie wcześniej. Czternaście dni później już wszystko było jasne. Kierowców zespołu - Francuza Didiera Auriola, Fina Toniego Gardemeistera i niedawno pozyskanego do teamu Niemca Matthiasa Kahle - czekają obecnie intensywne testy nowego pojazdu.Skodę Fabię WRC zbudowano na bazie modelu RS. Aby auto zostało homologowane w kategorii WRC, musi być wyprodukowane co najmniej w 25 tysięcach egzemplarzy samochodu seryjnego, z którego się wywodzi. Poza tym jego minimalna długość powinna wynosić 4000 milimetrów. Te wymagania Fabia WRC spełnia.Poszerzone błotniki do szerszych opon powodują, że maksymalna szerokość nowego pojazdu wynosi 1770 mm. Rozstaw osi liczy sobie 2462 mm (limit 2440), a pojazd gotowy do jazdy waży 1230 kg. Płyta podłogowa auta uległa znacznym modyfikacjom, aby umożliwić zainstalowanie napędu na wszystkie koła. W Skodzie Fabii WRC zastosowano 6-przełożeniową sekwencyjną skrzynię biegów. Nowy pojazd podobnie jak Octavia WRC korzystać będzie z ogumienia francuskiej firmy Michelin. Według specyfikacji technicznej pojazdy WRC mogą być napędzane przez silniki o maksymalnej pojemności 2 litrów. Fabia bazuje na znanym produkcie grupy Volkswagena - 1,8-litrowej, turbodoładowanej jednostce V5 wykorzystywanej także w Octavii WRC. Seryjną wersję RS napędza 1,9-litrowy turbodiesel o mocy 130 KM. Rajdowa Fabia osiąga regulaminowe 221 kW (300 KM).Dyrektor działu sportu Skody Petr Kohoutek uważa, że debiut Fabii WRC w rajdowych mistrzostwach świata będzie możliwy pod koniec sezonu 2003. Pierwszy start planowany jest podczas Rajdu San Remo (2-5 października).
Galeria zdjęć
Udana zamiana
Udana zamiana
Udana zamiana
Udana zamiana