Od roku 2000 Komisja Europejska prowadzi rozmowy ze światowymi zrzeszeniami producentów samochodów (ACEA, JAMA, KAMA), które mają na celu zmniejszyć ilość rannych lub uśmierconych pieszych i kolarzy oraz poprawić bezpieczeństwo na drogach. W roku 2001 Komisja wydała tzw. Białą Księgę, w której zobowiązuje się m. in. zmniejszyć do roku 2010 ilość ofiar na drogach o połowę.

W związku z tym proponuje, żeby wszystkie pojazdy wyprodukowane od roku 2009 były obowiązkowo wyposażone w asystenta hamowania BAS. System, który po raz pierwszy pojawił się w roku 1996 w pojazdach marki Mercedes-Benz, wzmacnia i przyśpiesza uczynność hamulców w sytuacjach kryzysowych, kiedy kierowca nie naciska z całą siłą na pedał hamulca. W ten sposób nie jest uzyskane odpowiednie ciśnienie w układzie hamulcowym i droga hamowania się wydłuża. Dzięki czujnikom i rozwiązaniom konstrukcyjnym system jest w stanie eliminować te problemy.

Według Komisji Europejskiej można by w ten sposób uratować aż 1100 osób rocznie.