państwach europejskich. Polska wyróżnia się na tle państw europejskich dynamiką wzrostu cen detalicznych nowych samochodów. Z badań wynika, że przeciętna cena nowych aut w Polsce wynosi obecnie 88 proc. średniej europejskiej. Poniżej przeciętnej płacą również Czesi, Włosi, Szwedzi (96 proc.) oraz Hiszpanie i Belgowie (97 proc.). Nieco gorzej mają Niemcy oraz Francuzi (98 proc.). Najdrożej za nowe samochody trzeba zapłacić m.in. w Danii (190 proc.), Norwegii (173 proc.), Finlandii (134 proc.), Irlandii (131 proc.). Różnice cenowe wynikają przede wszystkim z różnych stawek podatkowych. Nieco inaczej wygląda kalkulacja sporządzona dla 16 państw europejskich (kraje UE wraz ze Szwajcarią) nie uwzględniająca podatków od importu i sprzedaży. W tej kategorii najtańsze samochody są dostępne w Grecji (86 proc. średniej), a najdroższe w Szwajcarii (125 proc.).
Ukryte podwyżki aut
W ciągu 12 miesięcy do końca stycznia 2003 roku nowe samochody w Polsce zdrożały średnio o 9,5 proc. - stwierdziła firma doradcza PricewaterhouseCoopers po przeanalizoaniu oferty sprzedaży aut w 19.