Po wprowadzeniu na rynek luksusowego Opirusa i małego Picanto trzecim modelem, który wchodzi do sprzedaży w tym roku jest kompaktowe Cerato.Projektowaniem nadwozia zajęły się centra stylistyczne w Korei, Stanach Zjednoczonych oraz Europie. W ten sposób powstał samochód, który ma trafić w gusta klientów na różnych kontynentach. Cerato będzie oferowane jako 5-drzwiowy hatchback lub sedan. Raczej bez kombiRóżnice pomiędzy obydwoma odmianami dotyczą wyłącznie tyłu pojazdu. Do środkowego słupka oba modele wyglądają identycznie. Nie przewiduje się wprowadzenia odmiany kombi. Niezależnie od wybranej wersji nadwoziowej auto oferuje wystarczającą ilość miejsca dla czterech dorosłych pasażerów bez obawy o brak przestrzeni na nogi lub nad głowami. Samochód ma czytelnie zaprojektowaną deskę rozdzielczą, która nie jest przeładowana nadmiarem przełączników. Jedynie niektóre klawisze w radiu są zbyt małe i umieszczone za blisko siebie. Mieliśmy jednak zastrzeżenia do materiałów wykończeniowych - o ile plastiki deski rozdzielczej są dobrej jakości, o tyle skórzana tapicerka, w którą wyposażony był testowany przez nas egzemplarz, pozostawiała nieco do życzenia. Skórą obszyto także kierownicę, ale wydawała nam się ona zbyt śliska i przede wszystkim za duża.W samochodzie łatwo jest utrzymać porządek dzięki wielu pomysłowym schowkom. Oprócz dużego, zamykanego przed pasażerem z przodu skrytkę przewidziano także w podłokietniku, a w drzwiach znalazły się obszerne kieszenie z miejscami na napoje. Wyprofilowania na kubki wygospodarowano również na konsoli środkowej. Pod sufitem umieszczono schowek na okulary.Różnica pomiędzy sedanem i hatchbackiem nie przejawia się wyłącznie w stylistyce tyłu. Odmienne są również możliwości transportowe. Funkcjonalniej rozwiązano bagażnik w hatchbacku. Równa jest podłoga przed złożeniem kanapy i potem, a do przytrzymania mniejszych przedmiotów może służyć siatka. W sedanie bagażnik jak na tę klasę nie jest zbyt duży, a w dodatku w pełnym wykorzystaniu go przeszkadzają nieregularne kształty oraz wnikające do wnętrza zawiasy.Kia z dieslemWszystkie silniki, w jakie wyposażano Cerato, mają być oferowane w Polsce. Już najsłabsza jednostka benzynowa wystarczy, by sprawnie poruszać się w ruchu miejskim czy na autostradzie. Tchu zaczyna jej wyraźnie brakować na dłuższych podjazdach. Nawet po zredukowaniu biegu samochód z trudem rozpędza się. Tego problemu nie ma w mocniejszej, 2-litrowej odmianie. Poza tym w przypadku silnika 1,6-litrowego niezbyt przyjemny jest odgłos pracy, a przy szybkiej jeździe samochód staje się głośny. Silniki wysokoprężne wykorzystujące wtrysk bezpośredni typu Common Rail bazują na jednostkach włoskiej firmy VM. Ich dynamika jest na dobrym poziomie, a charakterystyczny klekot słychać donośnie wyłącznie po rozruchu na zimno. Także z automatemWspółpracująca z silnikami manualna skrzynia biegów jest precyzyjna i zestopniowana w taki sposób, że już od szybkości 60 km/h można swobodnie, bez szarpnięć przyspieszać na ostatnim biegu. Jednostki benzynowe mogą być wyposażone alternatywnie w 4-biegowy "automat". Przełączanie biegów następuje płynnie.Cerato można już zamawiać. Cena najtańszego hatchbacka ma wynosić około 49 900 zł, a sedana 51 900 złotych. Według zapewnień importera standard podstawowych wersji ma obejmować m.in. 2 airbagi, ABS oraz wspomaganie układu kierowniczego.
Galeria zdjęć
Uzupełnianie gamy
Uzupełnianie gamy