Logo
WiadomościAktualnościUzupełnienie luki

Uzupełnienie luki

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Nazwa kodowa "194" lub Large (ang. ogromny) to oznaczenia samochodu, który jest połączeniem kombi i hatchbacka.

Patrząc na tył pojazdu, nie można oprzeć się wrażeniu, że projektanci zapatrzyli się trochę na dużo mniejsze Audi A2 - lekko opadająca ku tyłowi linia dachu w połączeniu z zachodzącą do góry tylną szybą przypominają produkt z Ingolstadt. Patrząc z przodu, mamy wrażenie, że auto podobne jest do Passata, tylne światła przypominają Volvo V70. Czy jednak dokładnie tak będzie wyglądał w przyszłości samochód produkcyjny, nie jesteśmy w stanie powiedzieć. Prezentowane przez nas grafiki są komputerowym retuszem zamaskowanych samochodów ze szpiegowskich zdjęć i wiele szczegółów ulegnie na pewno jeszcze zmianom. Linia nadwozia została nakreślona przez Pininfarinę.Pomysł na zapełnienie luki po Cromie nie jest nowy. Pierwsze doniesienia o takim projekcie mieliśmy już w 1996 roku. Dlaczego nie zdecydowano się wtedy na dokończenie prac? Powodem były inne auta koncernu - Alfa Romeo 156 i Lancia Lybra. To właśnie na tych modelach skupiła się uwaga biur projektowych Fiata. Poza tym w ofercie pojawiła się Marea - siostra Bravo/Brava w wersji sedan i kombi (Weekend), która ukoiła trochę żal po 5-drzwiowej, niezbyt popularnej Cromie. Dziś Fiat wraca do koncepcji Large'a, choć z tamtych prototypów pozostała jedynie nazwa i ogólne założenia - duże auto o ponadprzeciętnym komforcie podróżowania i elegancji flagowego modelu. W zeszłym roku oczy motoryzacyjnego świata były skierowane na Turyn z powodu Stilo - długo oczekiwanego kompaktu, który może nawiązać równorzędną walkę z innymi, podobnymi konstrukcjami ostatnich lat (np. Peu-geotem 307 czy Hondą Civic). Pod koniec zeszłego roku "z przecieków" można było wywnioskować, że firma najwyraźniej przypomniała sobie o Large'u i będą kontynuowane próby drogowe. Wszystko wyglądało na pierwszy rzut oka bardzo obiecująco - przynajmniej do 10 grudnia ubiegłego roku - wtedy to Roberto Testore zrezygnował z funkcji szefa Fiata.Oficjalnym powodem były kłopoty finansowe, w które firma popadła w wyniku recesji zaostrzonej po wydarzeniach w USA. Nowy prezes, Giancarlo Boschetti, ze względu na konieczne oszczędności odłożył w czasie dwa opracowywane projekty samochodów klasy MPV - minivany bazujące na Punto i Stilo. Planowana pierwotnie na 2002 rok premiera Large'a jeszcze za rządów Testore zmieniała daty. Ostatnia wersja nowej ekipy to prezentacja w połowie 2004 roku. Nowy Fiat ma być przykładem kooperacji dwóch partnerów - Fiata i GM. Płyta podłogowa pochodzić będzie z topowego modelu Opla - nieujawnionego jeszcze następcy Omegi. Elementy zawieszenia zostaną zaadaptowane częściowo z nowej Vectry. Samochód ma mierzyć ponad 4,7 metra długości, co oznacza, że jest on najdłuższym w historii osobowym Fiatem. Dzięki takim rozmiarom auto pomieści do 7 pasażerów (w takim samym układzie jak w Oplu Zafirze). Large będzie tej samej długości co Alfa Romeo 166, ale ma różnić się o 3 cm większym rozstawem osi i wysokością (15 cm więcej) - ogólna tendencja budowania coraz wyższych aut, po kompaktach, nie ominęła także segmentu klasy średniej. W fabryce w Mirafiori testowane są dwie wersja auta różniące się od siebie kilkoma centymetrami w długości i rozstawie osi. Nie ustalono jeszcze, jakimi silnikami będzie napędzany Large. Do wyboru są jednostki z półek Opla i Fiata. Najsłabsza, jaka może być brana pod uwagę, to 103-konna jednostka 1.6 16V. Drugim ewentualnym silnikiem benzynowym będzie 2-litrowy silnik Opla. Dla zwolenników diesli brane są pod uwagę 5-cylindrowe silniki 2.4 JTD (turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem typu Common Rail), które w najbliższej przyszłości otrzymają 16-zaworową głowicę, co spowoduje podniesienie mocy w stosunku do obecnie produkowanych. Wiadomo za to, że samochód najprawdopodobniej będzie sprzedawany także jako Opel. Niestety nie wiemy, jak będzie się nazywał.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: