Patrząc na tył pojazdu, nie można oprzeć się wrażeniu, że projektanci zapatrzyli się trochę na dużo mniejsze Audi A2 - lekko opadająca ku tyłowi linia dachu w połączeniu z zachodzącą do góry tylną szybą przypominają produkt z Ingolstadt. Patrząc z przodu, mamy wrażenie, że auto podobne jest do Passata, tylne światła przypominają Volvo V70. Czy jednak dokładnie tak będzie wyglądał w przyszłości samochód produkcyjny, nie jesteśmy w stanie powiedzieć. Prezentowane przez nas grafiki są komputerowym retuszem zamaskowanych samochodów ze szpiegowskich zdjęć i wiele szczegółów ulegnie na pewno jeszcze zmianom. Linia nadwozia została nakreślona przez Pininfarinę.Pomysł na zapełnienie luki po Cromie nie jest nowy. Pierwsze doniesienia o takim projekcie mieliśmy już w 1996 roku. Dlaczego nie zdecydowano się wtedy na dokończenie prac? Powodem były inne auta koncernu - Alfa Romeo 156 i Lancia Lybra. To właśnie na tych modelach skupiła się uwaga biur projektowych Fiata. Poza tym w ofercie pojawiła się Marea - siostra Bravo/Brava w wersji sedan i kombi (Weekend), która ukoiła trochę żal po 5-drzwiowej, niezbyt popularnej Cromie. Dziś Fiat wraca do koncepcji Large'a, choć z tamtych prototypów pozostała jedynie nazwa i ogólne założenia - duże auto o ponadprzeciętnym komforcie podróżowania i elegancji flagowego modelu. W zeszłym roku oczy motoryzacyjnego świata były skierowane na Turyn z powodu Stilo - długo oczekiwanego kompaktu, który może nawiązać równorzędną walkę z innymi, podobnymi konstrukcjami ostatnich lat (np. Peu-geotem 307 czy Hondą Civic). Pod koniec zeszłego roku "z przecieków" można było wywnioskować, że firma najwyraźniej przypomniała sobie o Large'u i będą kontynuowane próby drogowe. Wszystko wyglądało na pierwszy rzut oka bardzo obiecująco - przynajmniej do 10 grudnia ubiegłego roku - wtedy to Roberto Testore zrezygnował z funkcji szefa Fiata.Oficjalnym powodem były kłopoty finansowe, w które firma popadła w wyniku recesji zaostrzonej po wydarzeniach w USA. Nowy prezes, Giancarlo Boschetti, ze względu na konieczne oszczędności odłożył w czasie dwa opracowywane projekty samochodów klasy MPV - minivany bazujące na Punto i Stilo. Planowana pierwotnie na 2002 rok premiera Large'a jeszcze za rządów Testore zmieniała daty. Ostatnia wersja nowej ekipy to prezentacja w połowie 2004 roku. Nowy Fiat ma być przykładem kooperacji dwóch partnerów - Fiata i GM. Płyta podłogowa pochodzić będzie z topowego modelu Opla - nieujawnionego jeszcze następcy Omegi. Elementy zawieszenia zostaną zaadaptowane częściowo z nowej Vectry. Samochód ma mierzyć ponad 4,7 metra długości, co oznacza, że jest on najdłuższym w historii osobowym Fiatem. Dzięki takim rozmiarom auto pomieści do 7 pasażerów (w takim samym układzie jak w Oplu Zafirze). Large będzie tej samej długości co Alfa Romeo 166, ale ma różnić się o 3 cm większym rozstawem osi i wysokością (15 cm więcej) - ogólna tendencja budowania coraz wyższych aut, po kompaktach, nie ominęła także segmentu klasy średniej. W fabryce w Mirafiori testowane są dwie wersja auta różniące się od siebie kilkoma centymetrami w długości i rozstawie osi. Nie ustalono jeszcze, jakimi silnikami będzie napędzany Large. Do wyboru są jednostki z półek Opla i Fiata. Najsłabsza, jaka może być brana pod uwagę, to 103-konna jednostka 1.6 16V. Drugim ewentualnym silnikiem benzynowym będzie 2-litrowy silnik Opla. Dla zwolenników diesli brane są pod uwagę 5-cylindrowe silniki 2.4 JTD (turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem typu Common Rail), które w najbliższej przyszłości otrzymają 16-zaworową głowicę, co spowoduje podniesienie mocy w stosunku do obecnie produkowanych. Wiadomo za to, że samochód najprawdopodobniej będzie sprzedawany także jako Opel. Niestety nie wiemy, jak będzie się nazywał.
Uzupełnienie luki
Nazwa kodowa "194" lub Large (ang. ogromny) to oznaczenia samochodu, który jest połączeniem kombi i hatchbacka.