Logo
WiadomościAktualnościUżywane części zamienne - Czy warto jechać po tanie części do Niemiec

Używane części zamienne - Czy warto jechać po tanie części do Niemiec

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Większość kierowców ma głęboko zakodowane przeświadczenie, że skoro auto trafiło na złomowisko, to znaczy, że musiało być już zużyte do granic możliwości. Tymczasem od kilku miesięcy w wielu krajach europejskich złomowane są samochody, które mogłyby posłużyć jeszcze przez wiele, wiele lat. To efekt wprowadzenia tzw. dopłat ekologicznych, które mają skłonić właścicieli starszych pojazdów do zakupu nowych, bardziej przyjaznych środowisku modeli. Na szroty oddawane są coraz częściej auta bezwypadkowe i naprawdę zadbane. Niestety – odkupienie ich w całości jest niemożliwe. Można jednak odzyskiwać z nich części.

Używane części zamienne - Czy warto jechać po tanie części do Niemiec
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Używane części zamienne - Czy warto jechać po tanie części do Niemiec

Jeśli ktoś ma samochód wymagający wymiany kilku podzespołów, to wycieczka do Niemiec może mu się opłacić, oczywiście pod warunkiem, że nie mieszka zbyt daleko od granicy. Tamtejsze ceny nie będą wprawdzie niższe niż na złomowiskach w Polsce, jednak części są zwykle w lepszym stanie. W dodatku wiele z nich znajduje się jeszcze w samochodach, co pozwala łatwiej ocenić stan techniczny oraz pochodzenie.

Kupując od polskiego handlarza np. zdemontowaną skrzynię biegów lub silnik, nie mamy żadnej pewności, czy zespoły te nie pochodzą z zajeżdżonej taksówki. Na szrocie wszystko widać jak na dłoni. W przeciwieństwie do aut sprzedawanych na giełdach te oddawane na złom zwykle nie mają „kręconych” liczników.

Po co manipulować przy przebiegu, skoro w żaden sposób nie wpływa on na wysokość ekoopłaty?Największe szanse na znalezienie czegoś dla siebie mają właściciele aut popularnych za zachodnią granicą: Volkswagenów, Opli, BMW, Fordów, Audi  i Mercedesów. Nieco więcej wytrwałości może wymagać znalezienie części do modeli francuskich oraz włoskich.

Na większości niemieckich złomowisk cena elementów zależy przede wszystkim od tego, czy zdecydujemy się na zakup części już wymontowanej, czy też wybierzemy „samoobsługę”. Cena samodzielnie zdemontowanych podzespołów może być nawet o połowę niższa.

Żeby nie tracić niepotrzebnie czasu, jeszcze przed wyjazdem warto wyszukać adresy firm zajmujących się recyklingiem samochodów i ewentualnie sprawdzić telefonicznie, czy dysponują one interesującymi  nas częściami. Znalezienie szrotów nie stanowi żadnego problemu – wystarczy wpisać w wyszukiwarce internetowej hasła: „Autoverwertung”, „Autorecycling”, „KFZ-Recycling” albo „Gebrauchte Autoteile”.

Uwaga! Przywóz pojedynczych części nie wymaga załatwiania żadnych formalności granicznych ani celnych. Problemy mogą się pojawić dopiero przy próbie przewiezienia do Polski większych „łupów” ze złomu. Jeśli służby graniczne zakwalifikują kupione na szrocie elementy nie jako części samochodowe, lecz jako odpady, to za ich wwiezienie do Polski grozić mogą surowe kary.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: