Wiadomo, że wyjaśnienie jest jedno: jeśli szybko nie pojawi się jakaś "lokomotywa", można będzie tylko zgasić światło. Ratunkiem ma być nowa Vectra - ale musi ona zapewnić stuprocentowy sukces. A o to niełatwo.Klasa średnia jest bardzo silnie obsadzona. Nowy Passat, a szczególnie kolejne Mondeo, wyśrubowały poziom na niespotykane wysokości. A więc to, co udało się przeprowadzić w Kolonii, musi się udać i w Rüsselsheim: kompletna zmiana trendów. Stąd planowana przez Opla wymiana generacyjna. Trzecia Vectra zostanie przedstawiona na salonie samochodowym we Frankfurcie we wrześniu br., a jej sprzedaż ruszy w pierwszym kwartale 2002. Ale kampania przygotowująca grunt pod prezentację zacznie się już na marcowym salonie w Genewie. Jej początkiem będzie prototyp o nazwie kodowej NGW. Oznacza to "New Generation Wagon", czyli kombi nowej generacji.Design modelu NGW ma być wzorcem dla całej palety Vectry. Zamiast dotychczasowych miękkich linii i delikatnych krągłości Vectra III opierać się ma na krawędziach i kantach. Znaki szczególne nowej Vectry to piętrowe reflektory z gładkimi szybami, lekko wychylone na zewnątrz błotniki oraz wyraźny "pas barkowy", ciągnący się od przednich zderzaków poprzez podszybia aż po tylne światła.NGW ma na jesieni 2002 jako Opel Vectrum zastąpić wersję Caravan obecnej Vectry. Podobnie jak prototyp Signum na bazie Omegi, Vectrum stanowi stylistycznie niekonwencjonalne połączenie karoserii typu kombi, coupé i limuzyny.Rozstaw osi NGW przewyższa obecny wymiar Vectry aż o 17,5 cm i odpowiednio wielka jest przestronność wnętrza, szczególnie dla pasażerów z tyłu. Charakterystycznymi elementami stylistycznymi są tu płasko poprowadzona płyta dachowa ze zintegrowanymi relingami, szerokie tylne drzwi, uwypuklone nadkola oraz relatywnie (na tle reszty karoserii) zaokrąglony tył z wysoko umieszczonymi światłami, nisko pociągnięta klapa bagażnika i jej kopulasta szyba.Pierwsze wrażenie jest jednoznaczne: Opel w modelu Vectrum może zaproponować zarówno piękną, jak i funkcjonalną alternatywę dla aut kombi typu "Lifestyle", a więc klasy Audi Avant czy BMW touring.Wewnątrz Vectrum przekonuje do swej koncepcji wielkim naciskiem, jaki położono na wszechstronność, oraz niespotykanym ukształtowaniem. Zarówno fotel kierowcy, jak i przedniego pasażera mają elektryczną regulację, pojedyncze siedzenia drugiego rzędu można obracać, zaś trzeci rząd na podobieństwo Zafiry może zupełnie zniknąć pod podłogą.Już nie tak awangardowa, doskonale wyposażona konsola środkowa ma swego rodzaju przedłużenie optyczne i funkcjonalne w podsufitce. Prototyp będzie mieć system HUD (wyświetlanie danych na szybie), ale nie wydaje się prawdopodobne, by był on dostępny w chwili uruchomienia produkcji seryjnej.Nowym, istotnym kamieniem milowym w dziedzinie techniki konstrukcyjnej jest permanentny napęd na 4 koła, który z usportowionego kombi czyni prawdziwy pojazd cross-over (określenie na samochód łączący w sobie cechy kilku rodzajów, jak np. kombi, coupé i off-road). Apelowanie do "instynktów koczowniczych", które drzemią w wielu nabywcach aut, ma sens, jako że Vectrum od roku 2003 ma być dostępny także w wersji 4x4.W sześć miesięcy po NGW, na salonie we Frankfurcie, zadebiutują wielkoseryjne modele Vectry, limuzyna i liftback. Popularniejsza wersja czterodrzwiowa otrzyma wysoko poprowadzony tył z bardzo wyrazistą linią obrysową. Zarówno kształt, jak i nachylenie tylnych słupków przypominać będą mniejszą siostrę Vectry, Astrę II. Wersja pięciodrzwiowa wyróżnia się inaczej poprowadzoną linią dachu z trzecim okienkiem bocznym i miękko opadającą szybą klapy.Cały projekt, określany kodowo jako GM3200, bazuje na nowej platformie koncernu, którą określa się jako "Epsilon". Platforma ta wykorzystywana będzie w całym szeregu nowych modeli Grupy GM: następcy Omegi, kolejnego wcielenia Saaba 9-3 oraz drugiej generacji 9-5.Epsilon oznacza w tym szeregu więcej możliwości modyfikowania rozstawu osi, długości i szerokości. Ale to także szersze zastosowanie wysokoodpornych blach, większego udziału aluminium w konstrukcji karoserii oraz całkowicie przekonstruowanych układów jezdnych z osią przednią o wyższej trwałości oraz częściowo izolowaną tylną osią wielowahaczową. Uzyskany dzięki temu w nowej Vectrze o osiem centymetrów większy rozstaw osi z pewnością przyczyni się do podwyższenia komfortu podróżowania pasażerów na tylnej kanapie.Także w dziedzinie komfortu i bezpieczeństwa Vectra III nie będzie musiała się wstydzić przed rywalami. Już model podstawowy poza obowiązkowym w tej klasie ABS-em mieć będzie wspomaganie hamowania awaryjnego BAS, kontrolę trakcji i stabilności, a także sześć poduszek powietrznych. Wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek z pilotem i elektryczne sterowanie co najmniej przednich szyb to już oczywistość.Kto będzie miał trochę nadmiarowej gotówki, będzie mógł wybrać pomiędzy trzema bogatymi wersjami wyposażeniowymi, zamówić sobie na przykład telefon czy adaptatywny system tempomatu, nie wspominając już o elektrycznej regulacji foteli przednich czy systemie nawigacji satelitarnej z kolorowym monitorem.Także i pod blachami (konkretnie: pod maską) znajdziemy sporo nowego. Paleta silników obejmować będzie jednostki benzynowe o mocy sięgającej od 124 do 211 KM, diesli zaś od 101 po 177 KM. Wkrótce po rozpoczęciu sprzedaży, od połowy 2002 roku, benzynowe silniki zostaną przestawione na zasilanie wtryskiem bezpośrednim. Na pierwszy ogień pójdzie czterocylindrowy silnik wolno ssący, zaraz potem - ok. stycznia 2003 - turbodoładowany, zaś obie jednostki V6 od końca 2003. Na koniec roku 2002 Opel planuje wprowadzenie nowego silnika podstawowego. Jednak w przypadku tej 105-konnej jednostki konstruktorzy nie sięgną po drogie rozwiązanie z zasilaniem wtryskiem bezpośrednim, pozostając przy technologii odłączalnych kanałów dolotowych.Silnik benzynowy z tzw. miękkim turbodoładowaniem seryjnie otrzyma sześciostopniową skrzynię biegów. Jej odmiana znajdzie się w jeszcze nie do końca zdefiniowanym modelu oszczędnościowym Vectra Eco. Ponadto 6-przełożeniowych skrzyń zażyczyć sobie będą mogli klienci zamawiający wersje sześciocylindrowe.W ofercie znajdzie się również 6-biegowa zautomatyzowana skrzynia mechaniczna, funkcjonująca na zasadzie podobnej do Easytronica w Corsie. W ogóle program skrzyń automatycznych obejmuje aż sześć ich odmian: od czterobiegowych poprzez pięciostopniowe po sześcioprzełożeniowe, a na okrasę jeszcze bezstopniową skrzynię CVT.Po podsumowaniu powyższych informacji wniosek nasuwa się sam: jeżeli rzeczywiście wszystko będzie wyglądać właśnie tak, to nowa generacja Vectry ma wszelkie szanse stać się absolutnym hitem. Ale jest tu małe ale... W Oplu bardzo rzadko dotąd zdarzało się bezpośrednie przełożenie teorii na praktykę. Jeśli się to zmieni, niepewnie się poczują nie tylko Volkswagen i Ford, ale także Audi, Renault, marki japońskie i... oczywiście, tak, tak, Mercedes i BMW.
Vectrum-Vectra kombi
W Rüsselsheim ogłoszono alarm. Nic dziwnego, sprzedaż leci na łeb, na szyję.