Połowa lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia była okresem odrodzenia i świetności polskich wyścigów samochodowych. Podczas zawodów tysiące kibiców oglądały zaciętą rywalizację w kilku silnie i licznie obsadzonych klasach, a markowe Puchary Fiata Cinquecento 900, Cinquecento Sporting i Renault Megane były ozdobą imprez w Poznaniu czy Kielcach. Potem przyszedł kryzys, sytuację ratował Puchar Alfy Romeo 147. Z roku na rok ubywało jednak samochodów i... kibiców.
Utworzenie przed rokiem Volkswagen Castrol Cup wydawało się pomysłem wręcz ryzykownym. Co prawda siedzibą koncernu VW w Polsce jest Poznań, gdzie znajduje się jeden z dwóch czynnych obecnie torów w kraju, ale wiadomo było, że koszt organizacji pucharu jest ogromny. Tymczasem sprzedaż aut nowych na rynku wciąż malała...
W Generalnym Przedstawicielstwie Volkswagena w Polsce – firmie Kulczyk Tradex podjęto jednak duże wyzwanie! Wraz z silnymi partnerami – m.in. Castrolem, BP, Pirelli, Volkswagenem Bank Polska, ATS-em, Sachs-em i Ecusoft-em - postanowiono podejść do sprawy w sposób profesjonalny: utworzono w 2004 roku Volkswagen Racing Polska, firmę-córkę Autoryzowanej stacji Dealerskiej Volkswagena w Tarnowie. Zlokalizowana jest ona w nowym obiekcie o powierzchni 600 m kwadratowych, przeznaczonym do działalności sportowej.VW Castrol Cup zadebiutował w 2005 roku, po podpisaniu umowy z Polskim Związkiem Motorowym. Otwarta formuła pozwala na udział w zmaganiach także zawodników zagranicznych, a eliminacje obyły się nie tylko na naszych torach, ale także w Czechach i Niemczech. Już pierwszy sezon wykazał trafność pomysłu. Niezwykle zacięta i wyrównana rywalizacja do ostatniego wyścigu spowodowała, że na torach zaczęli zjawiać się kibice, ale też dziennikarze. Szum medialny spowodował z kolei zainteresowanie jeszcze zbyt skromne, ale już zauważalne - ze strony sponsorów.
W 2005 roku na starcie stanęło osiemnastu kierowców. Rywalizacja w poszczególnych eliminacjach była bardzo zacięta. Najlepiej świadczy o tym fakt, że po raz pierwszy w historii tego rodzaju imprez – każdą z sześciu rund wygrał inny zawodnik! Losy zwycięstwa i miejsc na podium w całym cyklu ważyły się do ostatnich zawodów. Ostatecznie tytuł wywalczył Jakub Golec, który wyprzedził Robertasa Kupcikasa z Litwy oraz Zbigniewa Szwagierczaka.
Litwini pokazali klasę
Tegoroczna edycja wyścigów, której debiut nastąpił 28 kwietnia na Automotodromie Brno w Czechach okazała się jeszcze ciekawsza! Najliczniejszym i jak się okazało – najlepiej przygotowanym zespołem - był Gładysz Castrol Racing i Jonusis Racing. Jego kierowcami zostali: bracia Adam i Marcin Gładyszowie, a także Litwini Robertas Kupcikas i Jonas Gelzinis. Trzech zawodników startowało początkowo w barwach zPolish Racing Development: Zbigniew Szwagierczak, Rafał Rulski i Patryk Pachura, niestety zespół ten nie przetrwał do końca rozgrywek.
Kierowcy spotkali się na torach sześć razy: dwukrotnie w Poznaniu i Kielcach, po razie w Brnie i Lausitzring - EuroSpeedway w Niemczech. Zawody składały się każdorazowo z dwóch treningów 30 minutowych, wyścigu „sprint” i wyścigu głównego. Wszyscy, podobnie jak rok wcześniej, jeździli identycznymi samochodami – modelem VW Golf V-tej generacji z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI o mocy 185 KM. Auta są przygotowane w specjalnej wyścigowej wersji przez Volkswagen Racing Polska.
W 2006 roku klasą dla siebie byli zawodnicy z Litwy. 23-letni Robertas Kupcikas, student mieszkający w Wilnie, końcowy sukces zapewnił sobie na jedną rundę przed końcem rozgrywek. Atutem Kupcikasa był nie tylko jego talent, ale i posiadanie profesjonalnego zespołu. Litewscy mechanicy opanowali technikę zmiany opon do perfekcji – pobyt w depo Robertasa Kupcikasa czy Jonasa Gelzinisa trwał znacznie krócej niż rywali.
Doskonały finisz Gelzinisa sprawił, że to jemu przypadło drugie miejsce, zaś nagrodę za trzecią pozycję odebrał Bartłomiej Steinhof. Pechowcem okazał się Marcin Biernacki, który stracił swoją szansę nie kończąc ostatniej eliminacji.
A tak wyglądała rywalizacja podczas poszczególnych eliminacji VW Castrol Cup:
AUTODROM BRNO
Pierwsze zawody planowane były początkowo w Poznaniu, ale organizatorzy ostatecznie zrezygnowali z ich przeprowadzenia. Kierwcy na inaugurację spotkali się w Czechach. Obfity deszcz i temperatura na poziomie 2-3 stopni nie nastrajała zarówno kibiców jak i większości zawodników optymistycznie. Były to pierwsze „mokre” wyścigi w historii pucharu. Do sprintu z pierwszego pola wystartował Marcin Biernacki, ale w obu wyścigach bezapelacyjnie najlepszy okazał się Robertas Kupcikas. W sprincie Litwin stoczył zacięty pojedynek z Biernackim, a w wyścigu głównym osiągnął wyraźną przewagę nad Pawłem Soją. Na najniższym stopniu podium stanęli: Adam Gładysz oraz Soja, który w wyścigu głównym do końca zaciekle bronił się przed atakami Jonasa Gelzinisa.
Wyniki I eliminacji:
Sprint: 1. Robertas Kupcikas - 17.10,848;2. Marcin Biernacki + 0,419; 3. Adam Gładysz + 10,925;4. Jonas Gelzinis + 33,719; 5. Aleksander Michałowski + 35,187; 6. Paweł Soja + 8,926; 7. Bartłomiej Steinhof + 41,123; 8. Zbigniew Szwagierczak + 41,860; 9. Rafał Rulski + 5,335; 10. Łukasz Kotarba + 50,441; 11. Piotr Litwinowicz + 1.00,832; 12. Patryk Pachura + 1.01,576; 13. Paweł Hildebrański + 1.17,415; 14. Wojciech Śmiechowski + 1.18,140; 15. Marcin Gładysz - 1 okr.; 16. Tomasz Grochal - 1 okr.
Wyścig główny:1. Robertas Kupcikas - 45.02,647; 2. Paweł Soja + 46,937; 3. Jonas Gelżinis + 47,917; 4. Marcin Gładysz + 58,720;5. Aleksander Michałowski + 1.07,008; 6. Adam Gładysz + 1.14,397; 7. Rafał Rulski + 1.14,802;8. Bartłomiej Steinhof + 1.34,876; 9. Zbigniew Szwagierczak + 1.43,834; 10. Piotr Litwinowicz + 2.48,369; 11. Patryk Pachura + 2.56,638; 12. Tomasz Grochal + 3.11,549; 13. Łukasz Kotarba - 1 okr.; 14. Marcin Biernacki -1 okr.; 15. Wojciech Śmiechowski -1 okr.;16. Paweł Hildebrański -1 okr.
EUROSPEEDWAY LAUSITZ
Tym razem w kwalifikacjach najszybszy był Kupcikas, kolejne miejsca zajęli: Gelzinis, Marcin Gładysz, Kotarba, Biernacki i Rulski. Najszybciej w sprincie wystartował Robertas, za jego plecami atakował Łukasz Kotarba, który najpierw uporał się ze starszym z braci Gładyszów, a następnie wyprzedził Jonasa Gelzinisa. Koterba zbliżał się cały czas do prowadzącego Litwina, ale do zwycięstwa zabrakło mu dwóch sekund. Na najniższym stopniu podium stanął Gelzinis. W biegu głównym czołówkę od początku tworzyli Biernacki, Marcin Gładysz i Steinhof. Prowadzenie zmieniało się kilkakrotnie na skutek wyprzedzania i zjazdów do depo. Ostatecznie zawodnicy dojechali do mety w powyższej kolejności.w Niemczech doświadczonego Zbigniewa Szwagierczaka zastąpił w zespole Polish Racing Development Andrzej Gasenko. 18-letni mistrz Polski w kartingu został najmłodszym uczestnikiem drugiej edycji pucharu Golfa.
Wyniki II eliminacji:
Sprint:1.Robertas Kupcikas – 10.18,697;2.Łukasz Kotarba + 2,137;3.Jonas Gelzinis + 4,321;4.Marcin Gładysz + 6,329;5.Bartłomiej Steinhof + 6,615;6.Marcin Biernacki+ 11,402;7.Rafał Rulski + 12,895;8.Adam Gładysz + 12,988;9.Paweł Soja + 14,656;10.Paweł Hildebrański + 17,49211.Piotr Litwinowicz + 19,292;12.Patryk Pachura + 19,577;13.Aleksander Michałowski + 23,777;14.Andrzej Gasenko + 24,766;15.Wojciech Śmiechowski + 31,668;16.Tomasz Grochal + 58,267.
Wyścig główny:1.Marcin Biernacki- 41.59,757;2.Marcin Gładysz + 2,610;3.Bartłomiej Steinhof + 4.469;4.Adam Gładysz + 4.897;5.Jonas Gelzinis + 12,910;6.Paweł Soja + 24,580; 7.Rafał Rulski + 30,084;8. Robertas Kupcikas + 30,096;9. Łukasz Kotarba + 38,638;10.Andrzej Gasenko + 54,592;11.Patryk Pachura + 55,059;12.Piotr Litwinowicz + 56,097;13.Wojciech Śmiechowski + 1.02,040;14.Aleksander Michałowski + 1.47,701;15.Paweł Hildebrański + 1 ok.;16.Tomasz Grochal + 14 ok.
TOR KIELCE
Zdecydowana dominacja Kupcikasa, który dominował wygrał wszystko: kwalifikacje i oba wyścigi. W sprincie za prowadzącym Litwinem walczyli Adam Gładysz i Gelzinis. Jonas popełnił błąd, został minięty przez młodszego z braci Gładyszów, który nie dał się wyprzedzić już do mety. Steinhof uporał się z Marcinem Gładyszem i przyjechał czwarty. Szósty metę osiągnął Rulski. Podczas wyścigu głównego czołówka grupa jechała blisko siebie. Początkowo prowadził Marcin Gładysz, który jednak nie dał rady w starciu z Kupcikasem. Steinhof wyprzedził starszego Gładysza na ostatnim zakręcie, ale riposta kierowcy z Tarnowa był skuteczna: finiszował ostatecznie o ułamek (0,02) sekundy przed rywalem! Czwarty był Gelzinis, piąty Soja, a startujący z ostatniego pola Biernacki - szósty. Błaszczyński, Pasecki i Pachura nie zostali sklasyfikowani.
Wyniki III eliminacji:
Sprint:1.Robertas Kupcikas – 12.00,856;2.Adam Gładysz + 1,907;3.Jonas Gelzinis + 2,187;4.Bartłomiej Steinhof + 9,016;5.Marcin Gładysz + 10,390;6.Rafał Rulski + 11,553;7.Paweł Soja + 12,776;8.Patryk Pachura + 18,445;9.Łukasz Kotarba + 19,306;10.Marcin Pasecki + 19,929;11.Piotr Litwinowicz + 21,158;12.Andrzej Gasenko + 31,398;13.Aleksander Michałowski + 33,379;14.Paweł Hildebrański + 35,306;15.Wojciech Śmiechowski + 39,391;16.Tomasz Grochal + 47,452;17.Mieczysław Błaszczyński + 58,736;18.Marcin Biernacki+ 1.48,796.
Wyścig główny:1.Robertas Kupcikas – 42.37,052;2.Marcin Gładysz + 11,167;3. Bartłomiej Steinhof + 11.186;4.Jonas Gelzinis + 11,419;5.Paweł Soja + 25,384;6.Marcin Biernacki+ 35,590;7.Adam Gładysz + 36,590;8.Łukasz Kotarba + 42,995;9.Piotr Litwinowicz + 50,441;10. Rafał Rulski + 1.00,157;11.Paweł Hildebrański + 1.03,591;12.Aleksander Michałowski + 1.04,101;13.Wojciech Śmiechowski + 1.50,517;14.Andrzej Gasenko + 1.56,049;15.Tomasz Grachal + 44.36,892
TOR POZNAŃ
Na starcie czwartej eliminacji stanęło aż 27 pucharowych Volkswagenów, w tym dziesięć z Holandii (gościnnie). Zawody przyniosły niespodzianki. W kwalifikacjach najlepszy był Jonas Gelzinis, który triumfował także w sprincie, wyprzedzając o 0,25 sekundy Kupcikasa oraz Rulskiego. Pechowy start zaliczył wicelider klasyfikacji generalnej, Marcin Gładysz – jego auto zostało uderzone przez pojazd Pawła Soji i zawody ukończył na dziewiątym miejscu. Pecha miał także jego brat - podczas biegu głównego Adam został uderzony przez atakującego Steinhofa. Z kolei Aleksander Michałowski został staranowany przez Piotra Litwinowicza, a walczącego o czołowe miejsce Łukasza Kotarbę defekt opony pozbawił go szans na dobry wynik. Ostatnie okrążenia to ciekawy pojedynek Biernackiego i Kupcikasa. Wygrał Poloak, a trzecią pozycję zajął Steinhof.
Wyniki IV eliminacji (z uwzględnieniem wyłącznie zawodników VW Castrol Cup):
Sprint:1.Jonas Gelzinis – 1.52,333;2.Robertas Kupcikas + 0,249;3.Rafał Rulski + 3,218;4.Marcin Biernacki + 3,586;5.Bartłomiej Steinhof + 3,930;6.Adam Gładysz + 5,823;7.Andrzej Gasenko + 13,150;8.Łukasz Kotarba + 14,369;9.Marcin Gładysz + 15,041;10.Aleksander Michałowski + 17,264;11.Paweł Hildebrański + 17,879;12.Jakub Buziuk + 19,849;13.Wojciech Śmiechowski + 20,137;14.Piotr Litwinowicz + 22,080;21.Tomasz Grochal + 27,332;22.Patryk Pachura + 27,924;25.Paweł Soja + 29,959 (w tym 20 - kara).
Wyścig główny:1.Marcin Biernacki – 43.13,829;2.Robertas Kupcikas + 0,753;3.Bartłomiej Steinhof + 6,467;4.Jonas Gelzinis + 14,650;5.Rafał Rulski + 15,093;6.Marcin Gładysz + 25,362;7.Paweł Soja + 30,812;8.Jakub Buziuk + 32,046;9.Patryk Pachura + 39,297;12.Tomasz Grochal + 1.00,248;14.Andrzej Gasenko + 1.05,038;17.Wojciech Śmiechowski + 1.37,120;20.Łukasz Kotarba + 1.52,818;22.Adam Gładysz + 43.27,621;23.Aleksander Michałowski + 43.29,952;Paweł Hildebrańskii Piotr Litwinowicz - nie sklasyfikowani.
TOR KIELCE
Robertas Kupcikas odniósł kolejne podwójne zwycięstwo i dzięki temu zapewnił sobie sukces w drugiej edycji Volkswagen Castrol Cup, bez względu na wyniki ostatniej, szóstej rundy.
W sprincie Litwin wygrał z Steinhofem oraz Rulskim. Życiowy wynik osiągnął Patryk Pachura, który minął linię mety na szóstej pozycji. Tuż po starcie do wyścigu głównego prowadzenie objął Adam Gładysz, który prowadził przez większą część dystansu. O triumfie Kupcikasa zadecydował postój w boksach – jego mechanicy po raz kolejny potrafili szybciej niż koledzy zmieniać koła. Robertas pierwszy powrócił na tor i spokojnie dojechał do mety. Tymczasem Adam Gładysz utracił zdawałoby się pewne drugie miejsce na rzecz Gelzinisa. Taki układ skomplikował sprawę – szanse na wywalczenie tytułu wicemistrzowskiego zachowało jeszcze kilku zawodników... Nie ukończyli biegu Litwinowicz, Grochal, Kotarba i Soja.
Wyniki V eliminacji:
Sprint:1.Robertas Kupcikas – 13.27;980;2.Bartłomiej Steinhof + 0,230; 3.Rafał Rulski + 2,690;4.Marcin Biernacki – 4,218; 5.Adam Gładysz + 5,430;6.Patryk Pachura + 8,670; 7.Piotr Litwinowicz + 13,376; 8.Wojciech Śmiechowski + 15,195; 9.Marcin Gładysz + 16,421;10.Jonas Gelzinis + 16,517; 11.Aleksander Michałowski + 25,044;12.Tomasz Grochal + 29,101;13.Łukasz Kotarba + 1.05,885;
Wyścig główny:1.Robertas Kupcikas + 44.05,795;2.Jonas Gelzinis + 0,443;3.Adam Gładysz + 1,137;4.Bartłomiej Steinhof + 33,029;5.Marcin Gładysz + 39,678;6.Patryk Pachura + 57,919;7.Wojciech Śmiechowski + 1.14,780; 8.Aleksander Michałowski + 1.24,187;9.Marcin Biernacki + 1.24,744;10.Paweł Hildebrański + 1.28,349;11.Rafał Rulski + 44.35,776.
TOR POZNAŃ
Ostatnia eliminacja nieco przypominała pierwszą – było zimno i mokro (choć nie tak, jak w Czechach). Kwalifikacje wygrał Marcin Biernacki, ale tuż po starcie sprintu stracił swoją lokatę na rzecz Kupcikasa. Na mecie obaj jednak byli zadowoleni – mistrz przypieczętował sukces, Biernacki powiększył szanse na tytuł Wicemistrza Polski. Trzeci linię mety minął Steinhof, który do końca musiał rywalizować z Pachurą. Pierwsze rozstrzygnięcia dotyczące końcowej klasyfikacji zapadły już na początku wyścigu – Biernacki zderzył się z Adamem Gładyszem. Oba samochody poważnie ucierpiały i o dalszym ściganiu nie było mowy. Adam został profilaktycznie odwieziony do szpitala, ale na szczęście jego zdrowie na skutek kraksy nie ucierpiało.
Prowadził Gelzinis, a Marcin Gładysz spadł na czwarte miejsce. W końcówce Kupcikas wyprzedził rodaka, odnosząc swoje dziewiąte zwycięstwo w pucharze. Czyniący ciągłe postępy Pachura - mimo, że zaliczył najdłuższy postój w depo - finiszował jako trzeci, czwarty był Marcin Gładysz, a piąty – Rulski, który nie ukończył sprintu i do wyścigu głównego startował z depo.
Wyniki VI eliminacji:
Sprint:1.Robertas Kupcikas – 11.24,027;2.Marcin Biernacki + 0,211;3.Bartłomiej Steinhof + 3,487; 4.Patryk Pachura + 3,759;5.Marcin Gładysz + 8,917;6.Jonas Gelzinis + 9,964;7.Aleksander Michałowski + 14,298;8.Piotr Litwinowicz + 22.259;9.Mirosław Gąsecki + 25,150;10.Adam Gładysz + 33,477;11.Bartosz Warzecha + 35,804;12.Mirosław Błaszczyński + 47,475.
Wyścig główny:1.Robertas Kupcikas – 42.20,168; 2.Jonas Gelzinis + 1,328;3.Patryk Pachura + 11,837;4.Marcin Gładysz + 15,096; 5.Rafał Rulski + 29,619;6.Aleksander Michałowski + 49,659;7.Bartłomiej Steinhof + 52,144;8.Mirosław Gąsecki + 1.05,306;9.Piotr Litwinowicz + 1.06,402;10.Bartosz Warzecha + 1.32,344;11.Mirosław Błaszczyński + 1.52,441;12.Paweł Hildebrański + 43.02,670.
SEZON ZAKOŃCZONY
Umowa na organizację Volkswagen Castrol Cup podpisana została na trzy lata. Wiadomo więc, że za rok na torach rywalizować nadal będą wyścigowe Golfy.
Po zakończeniu ostatniego wyścigu w sezonie 2006 wszystko stało się jasne: Jonas Gelzinis zajął drugą lokatę w klasyfikacji generalnej, trzecie miejsce utrzymał Bartłomiej Steinhof, na czwarte awansował Marcin Gładysz, a Marcin Biernacki zakończył rywalizację na piątej pozycji. Robertas Kupcikas otrzymał kluczyki do VW Golfa 2,0 TDi, Jonas Gelżinis – czek na 30 tys. złotych, a Bartłomiej Steinhof – czek na 10 tys. złotych.
Mimo, że w zawodach startowało dużo więcej zawodników – sklasyfikowanych zostało oficjalnie na koniec sezonu tylko dziewiętnastu. Pozostali rywalizowali na zasadzie VIP-ów, nie zdobywając punktów.
Wyniki VW Castrol Cup 2006:1.Robertas Kupcikas – 157,5 pkt.;2.Jonas Gelzinis – 102 pkt.;3.Bartłomiej Steinhof – 86,5 pkt.;4.Marcin Gładysz – 82 pkt.;5.Marcin Biernacki – 81,5 pkt.6.Adam Gładysz – 60,5 pkt.;7.Rafał Rulski – 53,5 pkt.;8.Paweł Soja – 44,5 pkt.;9.Patryk Pachura – 39 pkt.;10.Aleksander Michałowski – 29,5 pkt.;11.Łukasz Kotarba – 22,5 pkt.;12.Piotr Litwinowicz – 21,5 pkt.;13.Paweł Hildebrański – 11,5 pkt.;14.Wojciech Śmiechowski – 8,5 pkt.;15.Andrzej Gasenko – 8,5 pkt.;16.Zbigniew Szwagierczak – 6,5 pkt.;17.Jakub Buziuk – 5,5 pkt.;18.Tomasz Grochal – 4,5 pkt.;19.Marcin Pasecki – 1,5 pkt.