W Wolfsburgu rodzi się nowy plan rozwoju strategicznego koncernu Volkswagen do roku 2018. Szef spółki Martin Winterkorn zamierza zwiększyć wydajność pracy i wprowadzać na rynek większą ilość modeli. Plan mówi także o tym, że w całym koncernie nadal utrzymywany będzie trend korzystania ze wspólnych komponentów.

Toyota wzorem

CEO Volkswagena przyznał, że japońska spółka jest dla wolfsburskiej marki oznaką sukcesu. W ostatnich pięciu czy sześciu latach Toyota znacznie nas wyprzedziła, podkreślił Winterkorn. Zarazem dodał, że ma plan, który ma pomóc w najbliższych dziesięciu latach zmniejszyć tę różnicę, a nawet pozwolić na wyprzedzenie Toyoty. A jak chce tego osiągnąć?

Według analityków Volkswagen od Toyoty może się wiele nauczyć. Roczna sprzedaż japońskiej firmy od roku 2003 do dnia dzisiejszego wzrosła radykalnie – podczas gdy w roku 2003 Toyota sprzedała 6,1 mln samochodów, w tym roku liczba ta ma wzrosnąć do 8,5 mln sztuk. O tym, że Toyota zwiększa swoją efektywność, świadczy także fakt, że japończycy stale zwiększają zysk eksploatacyjny. Marża Toyoty zwiększyła się w tym czasie z 8,2 do 9,3 procent.

Producent z Wolfsburgu miał w tym czasie problemy ze słabym popytem na nowe samochody w Europie, nieprzyjaznym kursem euro i problemami ze związkami zawodowymi. Wbrew tym trudnościom Volkswagen rósł w siłę, jednak nie tak szybko jak Toyota. Podczas gdy w roku 2002 sprzedał niespełna 5 mln pojazdów, w zeszłym roku produkcja sięgnęła 5,7 mln samochodów.

Zwiększenie obrotów firma zawdzięcza przede wszystkim rozwijającym się rynkom, takim jak Chiny, Indie czy Rosja. W najbliższej przyszłości można oczekiwać, że koncern Volkswagen będzie prezentował mniejsze (i tańsze) odmiany swoich aktualnych modeli.

To już gdzieś widziałem

...właśnie takie zdanie klienci coraz częściej będą wypowiadać pod adresem samochodów koncernu VW. Wykorzystywanie wspólnych komponentów będzie nadal kluczem do obniżania kosztów. Tak więc dalej w różnych modelach będziemy się spotykali z tymi samymi przełącznikami czy kierownicami, a także z mniej widocznymi komponentami (platformy podłogowe, silniki...).

Ścicśle tajne

Plan, który przygotowują w Wolfsburgu, nie jest jeszcze gotowy. Z tego powodu Winterkorn nie chciał zdradzać wszystkich szczegółów. Dokładne informacje przedstawi dopiero pod koniec bieżącego roku. Już teraz jest pewne, że częścią strategii nie będzie tylko prezentacja nowych modeli i zwiększanie wydajności produkcji, ale także akcent na ekologię.

Źródło: ANE, Škoda Auto