Aktualne wyniki sprzedaży wciąż potwierdzają spadek. W żadnym kraju europejskim nie ma już pomocy rządowej związanej ze złomowaniem starych aut, a sprzedaż wspomagają jedynie oferty związane z wprowadzeniem od 1 stycznia 2011 r. normy emisji szkodliwych spalin Euro 5. I z tego powodu importerzy i dilerzy muszą się jak najszybciej pozbyć aut, które takich norm już nie spełniają.
Na rynkach europejskich wciąż niezagrożonym liderem pozostaje Volkswagen Golf, który w październiku przekroczył granicę 37,5 tys. egzemplarzy. Wiceliderem jest także model tej samej marki – VW Polo, a trzeci Ford Fiesta.
Pierwszym modelem spoza koncernu VW jest Renault Clio, a wraz z nim francuska trójka. Włoski Fiat Punto ponownie znalazł się w pierwszej dziesiątce.
Poz. | Model | 10/2010 | 10/2009 | Zmiana [%] | Udział w rynku |
1. | Volkswagen Golf | 38 511 | 52 748 | -27,0 | 3,65 |
2. | Volkswagen Polo | 29 348 | 25 941 | 13,1 | 2,78 |
3. | Ford Fiesta | 26 905 | 41 580 | -35,3 | 2,55 |
4. | Renault Clio | 26 306 | 32 565 | -19,2 | 2,49 |
5. | Peugeot 207 | 20 942 | 31 482 | -33,5 | 1,98 |
6. | Renault Megane | 20 775 | 25 144 | -17,4 | 1,97 |
7. | Opel Corsa | 19 376 | 29 512 | -34,3 | 1,83 |
8. | Opel Astra | 18 868 | 24 763 | -23,8 | 1,79 |
9. | Ford Focus | 18 666 | 24 691 | -24,4 | 1,77 |
10. | Fiat Punto | 18 017 | 27 231 | -33,8 | 1,71 |
- | Razem | 1 056 108 | 1 259 552 | -16,2 | 100,00 |
Granicę 100 tys. przekroczył w październiku 2010 r. jedynie Volkswagen. W najlepszej dziesiątce nie ma Toyoty. Jedynie Audi odnotowało wzrost, a Mercedes-Benz sprzedał o 31 samochodów mniej.
Największe straty w porównaniu z analogicznym okresem minionego roku odnotował Fiat (-35,7 proc.) oraz Ford (-28,7 proc.).
Poz. | Marka | 10/2010 | 10/2009 | Zmiana [%] | Udział w rynku |
1. | Volkswagen | 126 253 | 145 009 | -12,9 | 11,95 |
2. | Renault | 91 644 | 115 253 | -20,5 | 8,68 |
3. | Ford | 78 177 | 109 637 | -28,7 | 7,40 |
4. | Peugeot | 71 583 | 88 466 | -19,1 | 6,78 |
5. | Opel | 69 107 | 86 279 | -19,9 | 6,54 |
6. | Citroën | 64 740 | 79 625 | -18,7 | 6,13 |
7. | Fiat | 56 738 | 88 246 | -35,7 | 5,37 |
8. | Mercedes-Benz | 52 089 | 52 120 | -0,1 | 4,93 |
9. | BMW | 51 870 | 48 815 | 6,3 | 4,91 |
10. | Audi | 51 824 | 51 111 | 1,4 | 4,91 |
- | Razem | 1 056 108 | 1 259 552 | -16,2 | 100,00 |
Od początku roku sprzedano w Niemczech aż o 900 tys. samochodów mniej. W październiku 2010 roku do nowych użytkowników trafiło prawie 257 tys. aut, ale wciąż jest to o 20 proc. mniej niż przed rokiem.
Największy wzrost sprzedaży nowych samochodów odnotowano w Irlandii (+111,7 proc.). Także Polska, która zajmuje ósmą pozycję, może pochwalić się 19,1 proc. wzrostem.
Poz. | Kraj | 10/2010 | 10/2009 | Zmiana [%] | Udział w rynku |
1. | NIEMCY | 256 775 | 321 120 | -20,0 | 24,31 |
2. | FRANCJA | 171 950 | 210 424 | -18,3 | 16,28 |
3. | WŁOCHY | 140 944 | 197 455 | -28,6 | 13,35 |
4. | WIELKA BRYTANIA | 131 495 | 168 942 | -22,2 | 12,45 |
5. | HISZPANIA | 61 530 | 98 730 | -37,7 | 5,83 |
6. | BELGIA | 44 650 | 39 726 | 12,4 | 4,23 |
7. | HOLANDIA | 43 920 | 35 525 | 23,6 | 4,16 |
8. | POLSKA | 30 380 | 25 401 | 19,6 | 2,88 |
9. | AUSTRIA | 28 713 | 26 694 | 7,6 | 2,72 |
10. | SZWECJA | 26 420 | 21 783 | 21,3 | 2,50 |
11. | SZWAJCARIA | 23 918 | 22 887 | 4,5 | 2,26 |
12. | PORTUGALIA | 18 138 | 15 182 | 19,5 | 1,72 |
13. | ČESKÁ REPUBLIKA | 13 126 | 14 121 | -7,0 | 1,24 |
14. | NORWEGIA | 10 683 | 10 187 | 4,9 | 1,01 |
15. | DANIA | 10 597 | 9 992 | 6,1 | 1,00 |
16. | FINLANDIA | 9 538 | 7 639 | 24,9 | 0,90 |
17. | GRECJA | 7 822 | 11 587 | -32,5 | 0,74 |
18. | SŁOWACJA | 6 149 | 5 579 | 10,2 | 0,58 |
19. | SŁOWENIA | 4 741 | 4 764 | -0,5 | 0,45 |
20. | LUKSEMBURG | 3 832 | 4 301 | -10,9 | 0,36 |
21. | WĘGRY | 3 682 | 3 407 | 8,1 | 0,35 |
22. | IRLANDIA | 3 279 | 1 527 | 114,7 | 0,31 |
23. | CYPR | 1 114 | 923 | 20,7 | 0,11 |
24. | ESTONIA | 1 067 | 728 | 46,6 | 0,10 |
25. | LITWA | 943 | 522 | 80,7 | 0,09 |
26. | ŁOTWA | 577 | 330 | 74,8 | 0,05 |
27. | ISLANDIA | 125 | 76 | 64,5 | 0,01 |
- | RAZEM Europa | 1 056 108 | 1 259 552 | -16,2 | 100,00 |