W ciągu ośmiu miesięcy 2010 roku w Europie według danych JATO Dynamics zostało sprzedanych prawie 724 tys. nowych samochodów. Rok wcześniej w tym samym okresie było ich 820,2 tys., co oznacza 11,8 proc. spadek.
Wciąż liderem są modele koncernu Volkswagen.
Pozycję niekwestionowanego lidera wciąż utrzymuje VW Golf, którego sprzedaż w sierpniu nie przekroczyła 27 tys. egzemplarzy (-29,3 proc.). Wiceliderem jest VW Polo, najpopularniejszy mały model.
Swój wynik o 17,1 proc. zwiększył także Renault Mégane. Pozostałe modele z pierwszej dziesiątki odnotowały spadek sprzedaży, a najmniej stracił Opel/Vauxhall Astra (-8,4 proc.).
Poz. | Model | 8/2010 | 8/2009 | Zmiana [%] | Udział w rynku |
1. | VOLKSWAGEN GOLF | 26 623 | 37 645 | -29,3% | 3,68% |
2. | VOLKSWAGEN POLO | 20 524 | 13 708 | 49,7% | 2,84% |
3. | FORD FIESTA | 16 607 | 21 839 | -24,0% | 2,29% |
4. | RENAULT CLIO | 15 436 | 17 711 | -12,8% | 2,13% |
5. | OPEL/VAUXHALL CORSA | 14 830 | 19 642 | -24,5% | 2,05% |
6. | PEUGEOT 207 | 14 278 | 18 861 | -24,3% | 1,97% |
7. | OPEL/VAUXHALL ASTRA | 12 927 | 14 115 | -8,4% | 1,79% |
8. | RENAULT MÉGANE | 12 790 | 10 920 | 17,1% | 1,77% |
9. | FORD FOCUS | 12 595 | 16 760 | -24,9% | 1,74% |
10. | FIAT PUNTO | 11 731 | 16 795 | -30,2% | 1,62% |
- | Razem | 723 805 | 820 494 | -11,8% | 100,00% |
Wśród marek liderem pozostaje Volkswagen, który sprzedał o 15 proc. mniej samochodów niż w analogicznym okresie 2009 roku. Jednak żaden z producentów nie osiągnął granicy 100 tys. egz.
Wszyscy odnotowali spadek, a jedynie Audi wzrost o 1,4 proc. Do pierwszej dziesiątki powróciła Toyota, która wypchnęła z niej Mercedesa.
Największe straty (-24,6 proc.) odnotował Fiat i Ford (-20 proc.).
Poz. | Marka | 8/2010 | 8/2009 | Zmiana [%] | Udział w rynku |
1. | VOLKSWAGEN | 88 869 | 104 517 | -15,0% | 12,28% |
2. | RENAULT | 54 455 | 57 048 | -4,5% | 7,52% |
3. | FORD | 51 442 | 64 266 | -20,0% | 7,11% |
4. | PEUGEOT | 49 433 | 55 494 | -10,9% | 6,83% |
5. | OPEL/VAUXHALL | 49 163 | 56 980 | -13,7% | 6,79% |
6. | CITROËN | 42 745 | 48 348 | -11,6% | 5,91% |
7. | FIAT | 37 247 | 49 386 | -24,6% | 5,15% |
8. | AUDI | 37 239 | 36 716 | 1,4% | 5,14% |
9. | TOYOTA | 35 966 | 44 413 | -19,0% | 4,97% |
10. | BMW | 30 845 | 33 391 | -7,6% | 4,26% |
- | Razem | 723 805 | 820 494 | -11,8% | 100,00% |
Wśród krajów, najwięcej sprzedano nowych samochodów w Niemczech, ale było to o 27 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2009 roku. W większości krajów europejskich odnotowano wzrost, ale pierwsza piątka wyraźnie straciła. Polska jest wśród krajów, które sprzedały więcej i zajmuje dziewiątą pozycję w tym rankingu.
Poz. | Kraj | 8/2010 | 8/2009 | Zmiana [%] | Udział w rynku |
1. | NIEMCY | 200 885 | 275 219 | -27,0% | 27,75% |
2. | FRANCJA | 102 826 | 110 542 | -7,0% | 14,21% |
3. | WŁOCHY | 69 235 | 85 620 | -19,1% | 9,57% |
4. | WIELKA BRYTANIA | 55 305 | 67 006 | -17,5% | 7,64% |
5. | HISZPANIA | 45 010 | 58 980 | -23,7% | 6,22% |
6. | BELGIA | 36 820 | 30 085 | 22,4% | 5,09% |
7. | HOLANDIA | 36 712 | 27 692 | 32,6% | 5,07% |
8. | AUSTRIA | 24 694 | 22 423 | 10,1% | 3,41% |
9. | POLSKA | 22 618 | 21 170 | 6,8% | 3,12% |
10. | SZWECJA | 22 376 | 15 542 | 44,0% | 3,09% |
11. | SZWAJCARIA | 20 818 | 17 955 | 15,9% | 2,88% |
12. | PORTUGALIA | 14 752 | 10 512 | 40,3% | 2,04% |
13. | CZESKA REPUBLIKA | 12 088 | 12 174 | -0,7% | 1,67% |
14. | DANIA | 10 494 | 7 914 | 32,6% | 1,45% |
15. | NORWEGIA | 10 414 | 7 967 | 30,7% | 1,44% |
16. | FINLANDIA | 8 602 | 6 110 | 40,8% | 1,19% |
17. | GRECJA | 7 159 | 22 843 | -68,7% | 0,99% |
18. | SŁOWACJA | 5 266 | 7 024 | -25,0% | 0,73% |
19. | IRLANDIA | 5 061 | 2 404 | 110,5% | 0,70% |
20. | SŁOWENIA | 4 215 | 3 883 | 8,6% | 0,58% |
21. | WĘGRY | 3 035 | 2 458 | 23,5% | 0,42% |
22. | LUKSEMBURG | 2 538 | 2 579 | -1,6% | 0,35% |
23. | CYPR | 813 | 740 | 9,9% | 0,11% |
24. | ESTONIA | 795 | 599 | 32,7% | 0,11% |
25. | LITWA | 617 | 530 | 16,4% | 0,09% |
26. | ŁOTWA | 555 | 387 | 43,4% | 0,08% |
27. | ISLANDIA | 102 | 136 | -25,0% | 0,01% |
- | EUROPA Razem | 723 805 | 820 494 | -11,8% | 100,00% |