W ciągu ośmiu miesięcy 2010 roku w Europie według danych JATO Dynamics zostało sprzedanych prawie 724 tys. nowych samochodów. Rok wcześniej w tym samym okresie było ich 820,2 tys., co oznacza 11,8 proc. spadek.

Wciąż liderem są modele koncernu Volkswagen.

Pozycję niekwestionowanego lidera wciąż utrzymuje VW Golf, którego sprzedaż w sierpniu nie przekroczyła 27 tys. egzemplarzy (-29,3 proc.). Wiceliderem jest VW Polo, najpopularniejszy mały model.

Swój wynik o 17,1 proc. zwiększył także Renault Mégane. Pozostałe modele z pierwszej dziesiątki odnotowały spadek sprzedaży, a najmniej stracił Opel/Vauxhall Astra (-8,4 proc.).

Poz. Model 8/2010 8/2009 Zmiana [%] Udział w rynku
1. VOLKSWAGEN GOLF 26 623 37 645 -29,3% 3,68%
2. VOLKSWAGEN POLO 20 524 13 708 49,7% 2,84%
3. FORD FIESTA 16 607 21 839 -24,0% 2,29%
4. RENAULT CLIO 15 436 17 711 -12,8% 2,13%
5. OPEL/VAUXHALL CORSA 14 830 19 642 -24,5% 2,05%
6. PEUGEOT 207 14 278 18 861 -24,3% 1,97%
7. OPEL/VAUXHALL ASTRA 12 927 14 115 -8,4% 1,79%
8. RENAULT MÉGANE 12 790 10 920 17,1% 1,77%
9. FORD FOCUS 12 595 16 760 -24,9% 1,74%
10. FIAT PUNTO 11 731 16 795 -30,2% 1,62%
- Razem 723 805 820 494 -11,8% 100,00%

Wśród marek liderem pozostaje Volkswagen, który sprzedał o 15 proc. mniej samochodów niż w analogicznym okresie 2009 roku. Jednak żaden z producentów nie osiągnął granicy 100 tys. egz.

Wszyscy odnotowali spadek, a jedynie Audi wzrost o 1,4 proc. Do pierwszej dziesiątki powróciła Toyota, która wypchnęła z niej Mercedesa.

Największe straty (-24,6 proc.) odnotował Fiat i Ford (-20 proc.).

Poz. Marka 8/2010 8/2009 Zmiana [%] Udział w rynku
1. VOLKSWAGEN 88 869 104 517 -15,0% 12,28%
2. RENAULT 54 455 57 048 -4,5% 7,52%
3. FORD 51 442 64 266 -20,0% 7,11%
4. PEUGEOT 49 433 55 494 -10,9% 6,83%
5. OPEL/VAUXHALL 49 163 56 980 -13,7% 6,79%
6. CITROËN 42 745 48 348 -11,6% 5,91%
7. FIAT 37 247 49 386 -24,6% 5,15%
8. AUDI 37 239 36 716 1,4% 5,14%
9. TOYOTA 35 966 44 413 -19,0% 4,97%
10. BMW 30 845 33 391 -7,6% 4,26%
- Razem 723 805 820 494 -11,8% 100,00%

Wśród krajów, najwięcej sprzedano nowych samochodów w Niemczech, ale było to o 27 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2009 roku. W większości krajów europejskich odnotowano wzrost, ale pierwsza piątka wyraźnie straciła. Polska jest wśród krajów, które sprzedały więcej i zajmuje dziewiątą pozycję w tym rankingu.

Poz. Kraj 8/2010 8/2009 Zmiana [%] Udział w rynku
1. NIEMCY 200 885 275 219 -27,0% 27,75%
2. FRANCJA 102 826 110 542 -7,0% 14,21%
3. WŁOCHY 69 235 85 620 -19,1% 9,57%
4. WIELKA BRYTANIA 55 305 67 006 -17,5% 7,64%
5. HISZPANIA 45 010 58 980 -23,7% 6,22%
6. BELGIA 36 820 30 085 22,4% 5,09%
7. HOLANDIA 36 712 27 692 32,6% 5,07%
8. AUSTRIA 24 694 22 423 10,1% 3,41%
9. POLSKA 22 618 21 170 6,8% 3,12%
10. SZWECJA 22 376 15 542 44,0% 3,09%
11. SZWAJCARIA 20 818 17 955 15,9% 2,88%
12. PORTUGALIA 14 752 10 512 40,3% 2,04%
13. CZESKA REPUBLIKA 12 088 12 174 -0,7% 1,67%
14. DANIA 10 494 7 914 32,6% 1,45%
15. NORWEGIA 10 414 7 967 30,7% 1,44%
16. FINLANDIA 8 602 6 110 40,8% 1,19%
17. GRECJA 7 159 22 843 -68,7% 0,99%
18. SŁOWACJA 5 266 7 024 -25,0% 0,73%
19. IRLANDIA 5 061 2 404 110,5% 0,70%
20. SŁOWENIA 4 215 3 883 8,6% 0,58%
21. WĘGRY 3 035 2 458 23,5% 0,42%
22. LUKSEMBURG 2 538 2 579 -1,6% 0,35%
23. CYPR 813 740 9,9% 0,11%
24. ESTONIA 795 599 32,7% 0,11%
25. LITWA 617 530 16,4% 0,09%
26. ŁOTWA 555 387 43,4% 0,08%
27. ISLANDIA 102 136 -25,0% 0,01%
- EUROPA Razem 723 805 820 494 -11,8% 100,00%