Na targach motoryzacyjnych w Los Angeles Volkswagen zaprezentował studium kompaktowego SUV-a o nazwie Tiguan Samochód po raz pierwszy prezentował się na początku roku wBerlinie pod nazwą „Concept A”. W lipcu przeprowadzono w tygodniku Auto Bild plebiscyt, który miał wyłonić nazwę dla nowego auta. W głosowaniu wzięło udział 350 tys. czytelników, którzy wybrali nazwę Tiguan. Model prezentowany w Los Angeles w dużej mierze przypomina już wersję produkcyjną. Do sprzedaży Tiguan trafi pod koniec przyszłego roku.
Studium Tiguan, nazywane pieszczotliwie „baby Touareg”, ma 4,4 m długości, 1,85 m szerokości i 1,69 wysokości. Swoimi rozmiarami auto zbliżone jest do modelu Touran (4,4 x 1,8 x 1,6). Z zewnątrz samochód zaprojektowano tak, by na pierwszy rzut oka wyglądał na muskularny i pewny siebie. Ten aspekt podczas prac projektowych okazał się najważniejszy. Samochód na pierwszy rzut oka należy do gamy modelowej Volkswagena, ale zauważyć można pewne odchylenia od standardu. Ciemny „metalowy” wygląd przodu ostro kontrastuje z kolorem nadwozia. Ciekawie rozwiązano stylistykę atrapy, gdzie logo VW „zawieszono” na podwójnych horyzontalnych ramionach. Ramka grilla jest chromowana i nawiązują do niej ksenonowe lampy. Tył auta jest typowy dla Volkswagena, umieszczenie tylnych lamp przypomina modele Eos czy Passat, a po obu stronach zderzaka zamontowano prostokątne końcówki wydechu, a pod spodem dyfuzor.
Ciekawe stylistycznie są także 19-calowe obręcze z oponami Continental. Opony nie są polakierowane pomarańczowym kolorem, ale są wykonane przez połączenie czarnej i pomarańczowej gumy.
We wnętrzu połączono ze sobą trzy kolory: czarny, srebrny i pomarańczowy. Fotele z czarnej skóry przyozdobiono pomarańczową grafiką, nawiązującą do wzoru opon. Wnętrze oferuje przestrzeń dla pięciu pasażerów, tylną kanapę można złożyć zarówno w przód, jak i w tył. Pasażerowie docenią na pewno 1,34 m długi i 0,85 m szeroki szklany dach.
Prezentowane studium otrzymało pod maskę nową jednostkę wysokoprężną o nazwie BLUETEC. Silnik przygotowano we współpracy z Audi i Mercedesem-Benzem, a jego premiera też miała miejsce podczas targów w Los Angeles. W silnikach BLUETEC wykorzystano modułową konstrukcję różnych systemów obniżających produkcję spalin. Jednym z takich systemów jest np. urządzenie do wychwytywania tlenków azotu, które obniża produkcję NOx nawet o 90 %.
Kolejne oficjalne informacje o VW Tiguan mają się pojawić w pierwszym kwartale przyszłego roku.