Volkswagen zamierza po raz trzeci z rzędu, po 2009 i 2010 roku, zwyciężyć w Dakarze. Nic nie zostało pozostawione przypadkowi. Rajd w Ameryce Południowej to bezlitosny sprawdzian możliwości dla nowego Race Touarega 3. Ekstremalne trasy po wydmach, przyprawiające o zawrót głowy wysokości w Andach, szybkie odcinki szutrowe - Rajd Dakar jest i pozostanie najdłuższym i najtrudniejszym sprawdzianem w sporcie motorowym.

Kluczowym etapem Rajdu Dakar jest najbardziej suchy obszar kuli ziemskiej: pustynia Atacama. W 2011 roku 6 z 14 odcinków będzie przebiegać przez tę niegościnną krainę. Obok wysokich wydm z głębokim piaskiem kierowcy będą musieli dwa razy pokonać Andy, wjeżdżając na wysokość ponad 4.700 m n.p.m. i przejechać szybkie odcinki po twardym, kamienistym podłożu.

Race Touareg trzeciej generacji

Nadwozie to zaledwie trzy procent łącznej masy Volkswagena Race Touarega 3, a jednak to właśnie ono zadecydowało o ewolucji z drugiej do trzeciej generacji. Zewnętrzna skorupa prototypu na "Dakar", wykonana z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym, waży tylko 50 kilogramów. Lecz jej kształt to prawdziwy kamień milowy.

Oprócz zmian optycznych zgodnych ze zmianami wprowadzonymi do seryjnych "krewnych", Volkswagen zastosował nową koncepcję chłodzenia. Chłodnice wody umieszczone z tyłu samochodu za kokpitem zostały powiększone i dzięki podwójnemu wlotowi powietrza na dachu są optymalnie zasilane powietrzem.

Udoskonalony został także układ chłodzenia paliwa, hamulców i amortyzatorów. Dzięki nowym kanałom prowadzącym powietrze pod powłoką z carbonu nie dochodzi do zatorów powietrza. A to jest niezwykle ważne, szczególnie na pustyni przy wysokich temperaturach, gdy przy stosunkowo niskiej prędkości jazdy doprowadzanie powietrza jest niewielkie, a zapotrzebowanie na moc silnika pozostaje wysokie.

Kolejnym punktem, któremu inżynierowie poświęcili wiele uwagi, były podzespoły napędowe nowego Race Touarega 3. Obok wielu szczegółowych udoskonaleń o poprawę właściwości jezdnych dba nowe dostrojenie przekładni. Nowa chłodnica powietrza doładowującego opracowana wspólnie z działem konstrukcji testowych marki Volkswagen, która zastąpiła część tradycyjnie dostarczaną do samochodów rajdowych przez poddostawców, znacznie poprawiła efektywność.

Mniejsze straty ciśnienia w całym układzie chłodnicy powietrza doładowującego pozwalają na lepsze wykorzystanie mocy 2,5-litrowego silnika TDI. Teraz pięciocylindrowy rzędowy silnik z dwustopniowym doładowaniem rozwija moc 310 KM.

Czytaj dalej...

Hopy i szybkie odcinki szutrowe z jednej strony i miękki, głęboki piasek pustynny z drugiej strony - charakter odcinka specjalnego wielokrotnie diametralnie się zmienia. To stanowi ogromne wyzwanie dla wszechstronności podzespołów zawieszenia. Dzięki specjalnym łożyskom zawieszenie "RT3" zapewnia maksymalną trakcję. Wyczynowe amortyzatory - po dwa na każde koło - powstałe we współpracy z ZF Sachs Race Engineering znacznie poprawiają zachowanie się Race Touarega 3 podczas jazdy.

Liczby i fakty dotyczące techniki Race Touarega 3 podczas Rajdu Dakar

Czy wiecie, że ...

… w Race Touaregu 3 zamontowane są łącznie 132 czujniki? Rejestrują one temperaturę, ciśnienie i ruchy mechaniczne?

… czujniki te rejestrują dziennie 250 MB danych, które są analizowane przez inżynierów? Taka ilość danych odpowiada mniej więcej 16,5 tys. gęsto zapisanym informacjami stronom A4.

… każdy najmniejszy nawet element Race Touarega 3 musiał podczas testów pokonać bez problemów półtorakrotny dystans "Dakaru", zanim został zastosowany w samochodzie?

… najszybsze ugięcie sprężyn zawieszenia wynosi około dziewięciu metrów na sekundę? Regulamin ograniczył do 250 milimetrów ugięcie sprężyny prototypów na "Dakar" klasy T1, takich jak Race Touareg 3. W innych pojazdach, na przykład w kategorii Buggy, ugięcie sprężyn wynosi ok. 1000 milimetrów.

… w Rajdzie Dakar oprócz miękkiego pustynnego piasku występują także szybkie odcinki szutrowe? Na przedostatnim etapie zeszłorocznej edycji między San Rafael a Santa Rosa najdłuższy odcinek na pełnym gazie, jaki pokonał fabryczny kierowca Volkswagena Nasser Al-Attiyah "bez popuszczania pedału" wyniósł 30 013 metrów. Także w 2010 roku odcinki specjalne będą prowadziły przez La Pampa.

… ważący 1787,5 kg Race Touareg 3 jest lżejszy, niż samochody bezpośredniej konkurencji, a pojemność silnika została ograniczona do 2,5 litra?

… normalne maksymalne ciśnienie hamowania, jakie generuje kierowca, wynosi około

70 barów? Odpowiada to ciśnieniu panującemu na przykład pod wodą na głębokości

700 metrów.

… Carlos Sainz w styczniu 2010 roku na liczącym 472 kilometry odcinku specjalnym,

między Antofagasta a Copiapó, zmieniał biegi 2066 razy? Także w 2011 roku ten odcinek

- jednak o zmienionym przebiegu, jest znów w programie rajdu.