Elektryczne Volvo C30 ma zasięg do 150 km.
Strategia "elektryfikacji" produktów Volvo Cars szybko przynosi konkretne rezultaty. Równolegle z planami wprowadzenia samochodów hybrydowych w 2012 r., obecnie prowadzone są również obecnie prace nad wprowadzeniem samochodu zasilanego wyłącznie energią elektryczną, określanego skrótem BEV (ang. Battery Electric Vehicle – elektryczny samochód o zasilaniu akumulatorowym).
W 2009 r. zbudowano i przetestowano niewielką liczbę prototypowych wersji C30 BEV. Poza kwestią osiągów i bezpieczeństwa, duży nacisk położono na integrację układu napędowego z resztą samochodu.
- Volvo C30 to pierwszy model, który wypróbujemy w wersji elektrycznej. Doskonałe właściwości C30 w miejskim ruchu ulicznym oraz jego względnie niska masa sprawiają, że znakomicie się do tego celu nadaje. Jesteśmy zdania bowiem, iż samochody elektryczne mają być użytkowane przede wszystkim w miastach i okolicach oraz podczas codziennych dojazdów do pracy – powiedział Lennart Stegland, dyrektor Volvo Cars Special Vehicles.
Rozwiązanie techniczne
Volvo C30 BEV zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym ładowanym przez typowe domowe gniazdko elektryczne.Ponowne naładowanie całkowicie wyczerpanego akumulatora przez zwykłe źródło elektryczności w domu (230V, 16A) potrwa około ośmiu godzin. Jeśli samochód jest ładowany przy pomocy odnawialnych źródeł energii elektrycznej, oznacza to, że poziom emisji – począwszy od produkcji energii po jej wykorzystanie na drodze – będzie wynosić zero.
Silnik elektryczny montowany jest pod maską, tak jak silnik spalinowy w zwykłym samochodzie. Jednym z priorytetów projektu BEV jest określenie optymalnego umiejscowienia akumulatora. Najbardziej prawdopodobnym miejscem jest tunel oraz miejsce, w którym zazwyczaj instalowany jest zbiornik paliwa. Oba miejsca znajdują się wewnątrz zoptymalizowanej strefy zgniotu w przypadku większości rodzajów kolizji. Ponieważ samochód zasilany jest w całości energią elektryczną, wymaga akumulatora o większej mocy (24 kWh) niż samochody hybrydowe (12 kWh).
W C30 BEV prędkości maksymalna została ograniczona do ok. 130 km na godzinę, a samochódrozpędza się do 100 km/h w czasie krótszym niż 11 sekund. Zasięg samochodu wyniesie do 150 km.To więcej niż wynosi typowy dystans pokonywany w ciągu dnia przez 90 procent kierowców w Europie.
Wysoki poziom bezpieczeństwa
Volvo Cars przestrzega zawsze tych samych, wysokichstandardów bezpieczeństwa, niezależnie od typu paliwa czy źródła zasilania. Koncentruje się zawsze na ludziach, a swe działania opiera na solidnej znajomości rzeczywistych sytuacji drogowych. Ponadto wszechstronne testy wewnętrzne prowadzone są zarówno wirtualnie jak i w zaawansowanym technologicznie laboratorium testowym. Jeśli Volvo zdecyduje się wprowadzić na rynek całkowicie nowy typ samochodu elektrycznego, będzie on tak samo bezpieczny, jak każdy inny samochódz rodziny Volvo.
We wcześniejszych etapach określone zostały teoretycznie wszystkie scenariusze bezpieczeństwa związane z wprowadzeniem napędu elektrycznego – w trakcie zderzenia i po nim. Po ich starannej analizie inżynierowie firmy opracowali rozwiązania dostosowane do każdej z określonych sytuacji, co gwarantuje, że wszystkie produkowane w przyszłości samochody elektryczne będą pod każdym względem spełniały znane standardy bezpieczeństwa Volvo.
Potencjał rynkowy
Wyjątkowa sprawność energetyczna silnika elektrycznego w porównaniu z silnikiem spalinowym sprzyjać będzie upowszechnieniu się tych samochodów. Zwłaszcza w obliczu wzrostu cen paliwa oraz dążeń do zmniejszenia poziomu emisji dwutlenku węgla.
Głównym obszarem wprowadzania rozwiązań elektrycznych przez Volvo Cars w najbliższych dziesięcioleciach pozostaną samochody hybrydowe. W szczególności odnosi się to do większych modeli. Połączenie silnika elektrycznegoi spalinowego to rozwiązanie o prawdopodobnie największym potencjale z technicznego i komercyjnego punktu widzenia. Samochody hybrydowe oferują duży zasięg, dobre wskaźniki wpływu na środowisko, a jednocześnie ograniczoną zależność od drogiej technologii akumulatorowej.
- Konsument musi być przekonany, że warto prowadzić i posiadać ten typ samochodu. By to zapewnić, samochody elektryczne muszą być tak samo wygodne i bezpieczne, oraz oferować podobne osiągi co samochody o innych źródłach zasilania. Doświadczenia wyniesione z prac nad C30 BEV pomogą nam spełnić te kryteria i dowieść determinacji Volvo na rzecz rozwoju elektryfikacji w motoryzacji – powiedział Paul Gustavsson, dyrektor ds. strategii elektryfikacji w Volvo Cars.