Spółka Volvo Car Corporation zadecydowała, że opracuje nowy samochód wyścigowy i w nadchodzących trzech latach skupi się na dalszym wykorzystywaniu bioetanolu (E85) i technologii przyjaznych środowisku naturalnemu w samochodach wyścigowych (Green Racing) w szwedzkim pucharze samochodów turystycznych. „Nasza decyzja bazuje na popularności i dobrych wynikach naszych samochodów w kończącym się sezonie STCC,” mówi Derec Crabb, dyrektor ds. opracowania układów napędowych i silników w spółce Volvo Cars, a zarazem pracownik, który został wyznaczony przez szefostwo spółki na pozycję kierownika działu sportów motorowych w Volvo.
„Decyzja o rezygnacji z tegorocznego wyścigowego Volvo S60 była łatwa. Volvo C30 jest nieco mniejszym i zwrotniejszym samochodem, który już w wersji standardowej cechuje się doskonałymi właściwościami jezdnymi,” stwierdza Crabb. „Opracowanie nowej wyścigówki będzie przebiegać w ramach współpracy Volvo Cars z firmą Polestar Racing, która już od kilku lat zapewnia nasze uczestnictwo w serialu STCC. W chwili obecnej jest za wcześnie na podawanie jakichkolwiek szczegółowych informacji o konstrukcji nowego auta. Cel jest jednak jasny – chcemy zbudować samochód, który będzie zwyciężał,” podsumowuje Derek Crabb. Volvo C30 E85 FIA SUPER 2000 dysponuje seryjnym nadwoziem modelu C30 wzmocnionym klatką bezpieczeństwa z ochroną przeciw zderzeniu bocznemu po stronie kierowcy, którą opracowano we współpracy z firmą Caran. W dodatku znajdziemy tu rozdzielacz pędu wlatującego powietrza (dolna część zderzaka) i tylne skrzydło przygotowane przez Polestar w tunelu aerodynamicznym spółki Volvo.
Aluminiowy 5-cylindrowy silnik rzędowy z 4-zaworową techniką ma pojemność 1999 cm3 i oferuje moc ponad 200 kW (272 KM) przy 8750 obr./min i ok. 230 Nm przy 7300 obr./min. Na kadłubie i głowicy cylindrów przebiegły tylko drobne zmiany, podczas gdy zawory, wałki rozrządu, tłoki, korbowody i wał korbowy wymieniono na wyczynowe komponenty. Układ wydechowy wykonano ze stali nierdzewnej, nad emisjami spalin czuwa katalizator.
Układ napędowy składa się z 6-stopniowej sekwencyjnej skrzyni biegów firmy Hewland. Siła napędowa rozdzielana jest pomiędzy koła przedniej osi za pomocą mechanicznego dyferencjału o zwiększonym tarciu. Między silnikiem i skrzynią biegów zamontowano dwutarczowe sprzęgło z włókien węglowych SACHS 184 mm.
Minimalna masa auta wynosi 1134 kg włącznie z kierowcą (58-60 kg).
Źródło: Komunikat prasowy Volvo