Paliwo to pozwala osiągnąć bardzo niski poziom emisji dwutlenku węgla, a w długiej perspektywie ma szansę w 50 procentach zastąpić konwencjonalny olej napędowyw europejskim transporcie drogowym.

Testy eksploatacyjne są elementem zbiorowego projektu badawczego, realizowanego przy udziale m.in. Unii Europejskiej, Szwedzkiej Agencji Energii oraz firm z branż paliwowej i transportowej. Celem jest ocena potencjału Bio-DME (eteru dimetylowego), jako samochodowego paliwa przyszłości.

DME produkowany z biomasy i znany pod nazwą Bio-DME – charakteryzuje się wysoką sprawnością energetyczną i jednocześnie zapewnia niski poziom emisji gazu cieplarnianego w całym cyklu, od surowca do silnika. Surowcem do produkcji DME jest ług czarny, półpłynny, wysokoenergetyczny produkt uboczny w przemyśle celulozowym. W stosunku do oleju napędowego, Bio-DME pozwala osiągnąć o 95% niższą emisję dwutlenku węgla.

Udział Volvo Trucks w projekcie polega na przekazaniu 14 samochodów ciężarowych Volvo FH wybranym klientom, rozlokowanym w czterech różnych regionach Szwecji. Pojazdy będą przekazywane sukcesywnie, w latach 2010 – 2012. Firma paliwowa Preem zbuduje stacje paliwowe, dzięki którym pojazdy badawcze będą w stanie wykonywać regularne przewozy regionalne i lokalne. Pierwszy z testowych pojazdów pokazano dzisiaj w Piteå, gdzie firma Chemrec zamierza produkować Bio-DME.

Identyczne osiągi, minimalna emisja

Testowy samochód ciężarowy Volvo jest wyposażony w typowy silnik D13. W celu przystosowania pojazdu do zasilania biopaliwem dokonano tylko niewielkich modyfikacji zbiorników paliwa, układu wtryskowego i oprogramowania sterującego silnikiem.

W porównaniu do konwencjonalnej jednostki napędowej, silnik wysokoprężny zasilany Bio-DME osiąga równie wysoką sprawność, a ponadto odznacza się większą cichobieżnością. W procesie spalania Bio-DME powstaje wyjątkowo mała ilość cząstek stałych i tlenków azotu. W związku z tym, można stosować mniej skomplikowany układ oczyszczania spalin. Ponadto, silnik jest w stanie rozwijać większy moment obrotowy w chwili ruszania pojazdu z miejsca, co przekłada się na lepsze właściwości jezdne. Wszystko to powoduje, że Bio-DME jest idealnym paliwem dla silników wysokoprężnych.

Modyfikacje układu paliwowego

DME jest skroplonym gazem, przechowywanym w zbiornikach ciśnieniowych. Cały układ paliwowy ma wymaganą szczelność. Dzięki temu paliwo trafia do wtryskiwaczy w postaci ciekłej. Za wtrysk paliwa pod optymalnym, wysokim ciśnieniem odpowiada układ Common Rail. Niższą wartość opałową DME, równą nieco ponad połowie wartości opałowej oleju napędowego, skompensowano poprzez zamontowanie zbiorników o większej pojemności.

Zbiorniki paliwa: DME jest przechowywany w zbiornikach w postaci ciekłej. Napełnianie zbiorników odbywa się za pośrednictwem specjalnego zaworu.

Pompa: specjalna pompa utrzymuje odpowiednie ciśnienie w magistrali paliwowej Common Rail.

Wtryskiwacze: silnik jest wyposażony w specjalne wtryskiwacze, opracowane wspólnie przez Volvo i Delphi..

Silnik: konstrukcja silnika zasilanego DM jest identyczna, jak silnika spalającego olej napędowy.

Układ sterowania silnikiem: zmodyfikowano oprogramowanie jednostki sterującej, dostosowując je do innej wartości opałowej paliwa.