Volvo nadal należy do małych producentów i chociaż produkuje wiele modeli, to roczna produkcja na obecnym poziomie szefostwa nie satysfakcjonuje.
Kompaktowa alternatywa do szwedzkiego krążownika szos XC90 po raz pierwszy zaprezentuje się podczas targów w Detroit na początku roku 2007. Niestety, na razie będzie to wersja studyjna, a nowy model nie pojawi się wcześniej niż w roku 2009. W międzyczasie na rynek trafi nowy Land Rover Freelander (siostrzany model XC60), a także konkurencyjne Audi Q5, Mercedes-Benz GLK czy Volkswagen Tiguan.
W chwili obecnej możemy ocenić wyłącznie design, ponieważ żadne bliższe informacje nie są na razie dostępne. I tym razem Volvo postawiło na ewolucyjną stylistykę. Styl podwyższonego kombi z dużymi kołami, wprowadzony w serii XC, również w najmniejszym modelu XC60 był punktem wyjściowym. Ostre krawędzie znane ze starszych modeli, w stylistyce aktualnych samochodów Volvo znajdziemy w minimalnym stopniu, ale przód auta nadal charakteryzuje się raczej konserwatywnymi kształtami. Atrapa chłodnicy XC60 jest wyższa niż w pozostałych modelach Volvo, światła i przedni zderzak przypominają nowe C30 w połączeniu z kinetycznym designem Forda. Masywne boki to nieodzowny element nowoczesnego Volvo, a XC60 nie jest pod tym względem wyjątkiem. Z tyłu, podobnie jak w najmniejszym C30, znajdziemy dużą, szklaną klapę, którą wzorem XC90 rozdzielono horyzontalnie na dwie osobne części.
Monochromatyczne wykończenie wnętrza i bogate wykorzystanie elektroniki na desce rozdzielczej i konsoli centralnej oddalają auto od produkcji seryjnej. Jednak ogólnie stylistyka wnętrza nawiązuje do aktualnych modeli i jest w pełni przygotowana do tego, by czarno-białe powierzchnie zastąpić typowym beżem w kombinacji ze skórzaną tapicerką oraz bardziej konwencjonalną elektroniką.
Można z dużym prawdopodobieństwem zaryzykować stwierdzenie, że w tym modelu pojawią się przede wszystkim 4- i 5-cylindrowe silniki oraz napęd na cztery koła ze sprzęgłem międzyosiowym Haldex.
Należy wierzyć, że Volvo podjęło już ostateczną decyzję o rozpoczęciu produkcji XC60, a model przygotowany do Detroit wskazuje, jak będzie wyglądała wersja ostateczna.