Zmiany stylistyczne obejmą też Volkswagena Passata. Każdy z producentów stara się jak może by trafić w gusta klientów i z tego tortu wykroić dla siebie jak największy kawałek.Prezentujemy w tym numerze nieoficjalne jeszcze fotografie nowego modelu Renault Laguny. Być może auto będzie różniło się szczegółami od prezentowanych na fotografii wersji. Niemniej już na tej podstawie można wyobrazić sobie, jak będzie wyglądała limuzyna średniej klasy francuskiej firmy.Projektanci i styliści zawarli chyba kompromis. Styl Laguny, jak widać na fotografiach, odchodzi od łagodnych, płynnych linii i zaokrągleń, zmierzając ku ostrzejszym, trójkątnym formom cechującym współczesne trendy, ale nie jest tak awangardowy jak w prezentowanym nie tak dawno modelu Avantime czy concepcie Koleos. Wiekszej rewolucji stylistycznej dokonano we wnętrzu, co pokazuje fotografia deski rozdzielczej. Najprawdopodobniej równocześnie zaprezentowana zostanie wersja sedan i kombi. Niestety, zdjęcia wersji kombi jeszcze nie mamy.Generalne założenia producenta zmierzają do uczynienia z Laguny bardziej prestiżowego auta. Atutem nowej Laguny będzie nie tylko duża przestrzeń ale i nowoczesna konstrukcja. Francuski koncern szczególnie szczyci się poziomem bezpieczeństwa swoich aut, czego dowodem są m.in. seryjnie montowane cztery poduszki już w Mégane, a więc modelu z niższej klasy. Wchodzące dziś na rynek nowe modele wyznaczają wyższe standardy w wielu dziedzinach. Praktycznie każde auto tej klasy musi mieć już systemy kontroli trakcji, nawigacje satelitarną, aktywne fotele itp.Nowa Laguna wyposażona będzie najprawdopodobniej we wszystkie silniki, które w ostatnim roku trafiły na rynek, jak również w jednostkę benzynową 2.0 16 V i 2.0 IDE z bezpośrednim wtryskiem oraz wprowadzany we wrześniu br. do modelu Espace silnik wysokoprężny 2.2 dCi z 16-zaworową głowicą i turbo o zmiennej geometrii. Na polskim rynku Laguny należy się spodziewać na wiosnę przyszłego roku.To nie koniec ofensywy Renault. Po wprowadzeniu na rynek kompaktowego vana z napędem na cztery koła, czyli modelu Scenic RX4, przychodzi kolej na terenową wersję bardzo popularnego auta dostawczego, czyli Kangoo. W tym segmencie francuski producent jest naprawdę silny, stać go na eksperymenty. Już wcześniej mogliśmy przekonać się, jak sobie radzi w trudnym terenie wersja Pampa o zwiększonym prześwicie nadwozia, wzmocnionym zawieszeniu i osłoniętym podwoziu. Teraz wygląda na to, że popularny "kangur" będzie miał za zadanie dotrzeć z ładunkiem w każde miejsce na ziemi, do którego prowadzi jakaś droga.Pociągnięcie jest o tyle interesujące, że przed rokiem podobny plan miał Peugeot. Zaprezentował wówczas uterenowionego Partnera. Mieliśmy nawet okazję jeździć takim autem wyposażonym w stały napęd na cztery koła. Nie było to chyba przedsięwzięcie w pełni udane. Czy z Kangoo 4x4 będzie inaczej, okaże się niebawem.Trzecia z kolei nowością jest furgon. Podczas salonu samochodów dostawczych we Frankfurcie Renault i Opel przedstawią nowy kompaktowy furgon, który zastąpi w ofercie Renault model Trafic. Samochód ten jest wynikiem wspólnego programu obu firm z 1996 r. oznaczonego symbolem "X83". Auto posiada silny i ekspresyjny design. Oferowane będzie w wersjach nadwoziowych furgon i kombi (osobowe). Auto o maksymalnej ładowności 1200 kg i maksymalnej przestrzeni bagażowej 6 m3 napędzane będzie silnikami wysokoprężnymi z turbodoładowaniem Common Rail 1.9 dCi (80 i 100 KM) oraz silnikiem benzynowym 2.0 16V (120 KM).opr. Józef Szewczyk
W stronę prestiżu
Szykuje sie wielka wrześniowa ofensywa w klasie średniej. Tuż przed salonem w Paryżu, albo w jego trakcie, zobaczymy nowe modele Audi A4, Citroena Xantii, Forda Mondeo i Renault Laguny.