Logo
WiadomościAktualnościW wodzie, błocie i piachu

W wodzie, błocie i piachu

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Wspólne całodzienne brodzenie w błocie, topienie samochodów w wodzie i przemierzanie leśnych ostępów kończyło się ogniskiem i ubawem do rana. Uczestnicy nie byli zrzeszeni, bo wtedy nikt nie słyszał o regularnych sekcjach w klubach.

W wodzie, błocie i piachu
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
W wodzie, błocie i piachu

Wtedy istniał tylko warszawski Willys Club.W 1973 roku grupa inicjatywna w składzie: Paweł Teter, Wojtek Szczygłowicz, Hipolit Rokicki oraz Marian Trela zorganizowała pierwsze Polskie Safari w miejscowości Brzóza k. Łochowa. Można powiedzieć, że był to zjazd samochodowych wraków wygrzebanych na złomowiskach, ale impreza była przednia.Nieco później poznaniacy zaczęli organizować u siebie Tarpaniadę, a od sezonu 1987 zaczęto prowadzić klasyfikację generalną, gdzie do zdobycia był Puchar Zarządu Głównego Polskiego Związku Motorowego. Największy rozkwit tej dyscypliny przypadł na koniec lat 80. Powstało wtedy wiele nowych klubów i sekcji zrzeszających zawodników. Na imprezy nierzadko przyjeżdżała setka załóg. Uczestnikiem mógł być każdy, kto posiadał terenówkę. Załogę stanowiła rodzina lub koledzy. Przełomowy dla rajdów terenowych okazał się rok 1990. Sześć głównych imprez uzyskało rangę eliminacji Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych. Ustalono obowiązujący regulamin. Z dotychczasowego turystycznego stał się ściśle sportowy, co samo zamieniło rajdy w arenę ostrej walki o punkty. Zmieniło się także to, że zaczęli wygrywać nie ci, którzy byli faktycznie najlepsi, ale ci, którzy dysponowali większą kasą na przygotowanie sprzętu.W chwili obecnej w rajdach terenowych rozgrywane jest siedem eliminacji, według następującego podziału na klasy:O I - otwarta pierwsza, dla samochodów o pojemności silnika do 2500 ccm,O II - otwarta druga, dla samochodów o pojemności silnika powyżej 2500 ccm. Do startu w obu powyższych klasach dopuszcza się samochody o dowolnym zakresie przeróbek, których konstrukcja nie koliduje z wymogami Prawa o ruchu drogowym.P - czyli klasa popularna, zalicza się do niej samochody, które zostały wyprodukowane przed rokiem 1985 ( Willys MA i MB, Ford GP, Gaz 67B69, Muscel, Aro, Uaz, Tarpan Honker, VW Iltis) ze ściśle określonymi regulaminem przeróbkami.Dla uczestników nie posiadających licencji sportowej przewidziana jest klasa MT, czyli militarno-turystyczna; jest to jakby odpowiednik KJS-ów w zwykłych rajdach samochodowych.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: