Pierwszy etap rajdu składał się z sześciu odcinków specjalnych. Już na pierwszym, 17-kilometrowym Port Talbot, we mgle Grönholm wygrał pojedynek z kolegą z zespołu Mikko Hirvonenem.

- Mikko prowadził na drugim międzyczasie, tracił 2,1 s na trzecim – mówił Marcus. Przejechał za szeroko przedostatni zakręt i uderzył drzwiami po swojej stronie w głaz, ograniczający leśną drogę dla ciężarówek. Manfred Stohl, trzeci na odcinku, stracił 9,2 s do Grönholma. Problemy mieli Petter Solberg (dwa razy zgasił silnik), Daniel Sordo rozpoczął (stracił tylny zderzak), Francois Duval (uszkodził tył Fabii)\, Andreas Aigner (przebił tylną oponę na... pierwszym zakręcie), Mads Ostberg (dachowanie), Guy Wilks (rozbił tylną szybę i uszkodził wydech) oraz znany z tegorocznegoRajdu Polski, Kris Meeke (przebił przednią oponę).

Drugi i trzeci odcinek wygrał także Grönholm. Na OS-2 pokonał Mikko Hirvonena o 6,2, OS-3 o 9,2 sekundy. Petter Solberg po pierwszej pętli odebrał trzecie miejsce Manfredowi Stohlowi. - Jest bardzo, bardzo, bardzo ślisko, okropnie! - meldował kierowca Peugeota 307 WRC. Sensacyjnie spisuje się 21-letni pętli Jari-Matti Latvala, który w piątym swoim starcie w tym rajdzie (!) zajmuje czwarte miejsce. Chris Atkinson miał problemy techniczne, Mark Higgins uszkodził tył swojego Forda Focusa, Henning Solberg lądował na boku, Harri Rovanperä przebił przednią oponę.

W rywalizacji JWRC prowadzenie objął Kris Meeke. W grupie N na czele po trzech odcinkach był Anton Alen. Michał Sołowow był 13, Maciej Oleksowicz - 29 w klasie.

W czasie postoju w strefie serwisowej zapadła decyzja o wycofaniu Mikko Hirvonena.

- Żałujemy Mikko, na tym rajdzie mógł pościgać się z Marcusem - powiedział Malcolm Wilson, szef zespołu Forda. Mikko jest bardzo niezadowolony i zły na siebie za niemądry błąd. Samochodem można nadal szybko jechać, ale klatka uległa uszkodzeniu i względy bezpieczeństwa przesądziły o wycofaniu załogi.

Czwarty odcinek wygrał Manfred Stohlem, który jechał na przebitej oponie. Wyprzedził on o 1,4 sek. mlodszego z braci Solbergów oraz Grönholma. Dobrze pojechał Henning Solberg, który był czwarty. Xevi Pons wyprzedził Daniego Sordo.

Na kolejnej próbie Grönholm i Petter Solberg (24,49 km) uzyskali taki sam czas! Ostatni, szósty odcinek był popisam Norwega, który wyprzedził Marcusa aż o0 13,4 sekundy. Stohl przebił dwie opony, stracił 22 sekundy do zwycięzcy, ale i tak uzyskał trzeci czas przejazdu próby. Czwartą lokatę po pierwszym etapie utrzymał Jari-Matti Latvala, co już uznane zostało za sensację.

Dwie Xsary Kronosa: Sordo i Ponsa przedziela zaledwie 0,9 sekundy. Stracił Chris Atkinson, który w klasyfikacji spadł za rodaków na 6 OS-ie dwukrotnie zgasł silnik w jego Subaru, w końcówce Australijczyk uderzył w głaz i uszkodził tylną oponę.

W „ośce” zdecydowani prowadzi sympatyczny Kris Meeke,proawie o dwie minuty wyprzedza po I etapie Guya Wilksa. Brytyyjczyk po piątej próbie wyprzedził Jaana Möldera. PG Andersson odpadł na ostatnim OS-ie dnia po zaliczeniu... pięciu kapci.

W grupie N, Anton Alen wyprzedza Patrika Flodina o ponad minutę. Michał Sołowow, który otrzymał karę za 5 minut spóźnienia, zajmuje 42 pozycję w klasyfikacji generalnej i 13 lokatę w klasie (strata 18.28,8 min.). Maciej Oleksowicz jest odpowiednio 62 i 31 (strata 21.51,0 min., w tym 60 sek. kary).

Wyniki po I etapie (sześć OS-ów):1. M. Grönholm i T. Rautiainen (Ford Focus) – 1:14.51,9; 2. P. Solberg i P. Mills – strata 25,8 sek.; 3. M. Stohl i I. Minor – 48,1; 4. J. – M. Latvala i M. Anttila – 1.54,4; 5. D. Sordo i M. Marti – 2.11,0; 6. X. Pons i C. Del Barrio – 2.11,9; 7. Ch. Atkinsoni G. MacNeall – 2.46,2; 8. M. Higgins R. Kennedy – 2.52,7; 9. F. Duval i P. Pivato – 2.53,1; 10. H. RovanperÄ i R. PietilÄinen – 3.40,2 min.