Filtry na okularach dla kierowców powinny mieć odpowiednie atesty, gwarantujące m.in. prawidłowe rozpoznawanie barw. Przepuszczalność świetlna szkieł okularowych (czyli zaciemnienie) musi być z kolei dobrana odpowiednio do przeznaczenia okularów (jazda dzienna, jazda nocna). Osoby noszące na co dzień szkła korekcyjne zazwyczaj lepiej zdają sobie sprawę ze znaczenia właściwie dobranych okularów. Jednak i one często nie wiedzą, że w trudnych warunkach (zmierzch, świt, mgła) okulary wyposażone w specjalne filtry pozwalają widzieć drogę lepiej niż zwykłe.Powłoki antyrefleksyjneOkulary przeciwsłoneczne dla kierowcy (i zwykłe, i korekcyjne) warto wyposażyćw powłokę antyrefleksyjną. Nakładana na tylną powierzchnię szkieł ogranicza "zakłócenia" od dochodzących z tyłu promieni świetlnych i podwyższa kontrast widzenia. Przydatny jest też filtr polaryzacyjny, który wygasza odbicia światła od jezdni, lakieru itp., poprawiając widzenie i zmniejszając zmęczenie oczu. Uwaga: okularów z tym filtrem nie można używać w autach z pionową szybą przednią (busach, ciężarówkach).BadanieKażdy kierowca noszący okulary korekcyjne powinien odwiedzić gabinet okulistyczny przynajmniej raz w roku. Kierowca (także nienoszący okularów korekcyjnych) powinien też natychmiast zgłosić się do lekarza, gdy zauważy, że gorzej widzi o zmierzchu lub w okularach przeciwsłonecznych. To samo zróbmy po stwierdzeniu "gubienia ostrości" po oślepieniu światłami auta jadącego naprzeciw lub tzw. dwojenia (widzenia podwójnego).Pamiętaj!Okulary to nie gadżet mający podnieść Twoją atrakcyjność, choć oczywiście jest bardzo ważne, jak się w nich czujesz. To przede wszystkim przyrząd pozwalający lepiej widzieć w różnych warunkach świetlnych (czyli w przypadku kierowcy - drogowych) i dotyczy to także okularów przeciwsłonecznych. Każdy zakup należy omówić z fachowym optykiem!Właściwa oprawkaOkulary dla kierowcy nie mogą ograniczać pola widzenia. Oprawki takie jak na zdjęciu powyżej należy zostawić sobie na plażę. Kierowca powinien mieć oprawkę podobną do tej na dolnej fotografii. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele dostrzegamy przysłowiowym "kątem oka", przy czym dotyczy to również osób noszących szkła korekcyjne. Efektowne oprawki o szerokich zausznikach znacznie ograniczają pole widzenia, a to może spowodować, że nie zdołamy zauważyć w porę samochodu poruszającego się po sąsiednim pasie ruchu czy nadjeżdżającegoz boku.Kolorystyka szkiełKolorystyki szkieł nie dobieramy do koloru samochodu czy biżuterii, o czym powinni pamiętać przede wszystkim ci, którzy mając wadę wzroku, chcą zamówić okulary przeciwsłoneczne ze szkłami korekcyjnymi. Osoby krótkowzroczne (szkła "minus") powinny wybierać filtry pochłaniające preferencyjnie fale dłuższe, a więc czerwonawo-brązowe. Dalekowidzom (szkła "plus") zaleca się zaś wybór filtrów pochłaniających fale krótsze, czyli szarozielonych. Pozwoli to lepiej widzieć drogę w trudnych warunkach świetlnych.Ważny wybórKierowcom nie zalecamy korzystania z okularów wyposażonych w soczewki mineralne (szklane), bowiem rozpryski szkła bardzo trudno usunąć z oka. Soczewki organiczne (z tworzyw) jeśli nawet pękają, to bez rozprysków. Kierowcy nie powinni też korzystać z popularnych szkieł fotochromowych. Za szybą samochodu nie spełniają one właściwie swojej roli, a ponadto zbyt wolno reagują na zmiany oświetlenia, by bezpiecznie korzystać z nich w ruchu drogowym. Osoby na co dzień noszące okulary korekcyjne powinny mieć także korekcyjne okulary przeciwsłoneczne, wyposażone w odpowiednie filtry, które polepszą kontrast widzenia w różnych warunkach. W razie problemów z widzeniem należy koniecznie powiedzieć o tym optykowi, który pomoże się z nimi uporać, a w razie potrzeby skieruje do lekarza okulisty.Izabela Borzęcka, Dyr.salonu Vision Express
Widzieć jak najwięcej
Właściwy dobór okularów przez kierowcę ma kapitalne znaczenie zarówno dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy, jak i higieny wzroku. W pierwszym rzędzie zdecydowanie odradzamy korzystanie podczas jazdy z okularów przeciwsłonecznych zakupionych na stoisku na plaży czy bazarku.