Bez tej podstawowej wiedzy, planowanie kolejnych kroków prowadzących nie tylko do utrzymania pozycji firmy na rynku, ale także jej dalszego rozwoju na tak trudnym obecnie rynku nie jest możliwe.

Analityka rynkowa nie jest i nie powinna być tylko domeną dużych firm, funkcjonujących w skali ogólnopolskiej, musi być również częścią codziennej działalności małych przedsiębiorstw, działających na rynku lokalnym, w skali województwa czy powiatu. Ma ona szczególne znaczenie dla firm branży motoryzacyjnej, która od wielu lat stoi w Polsce wobec licznych problemów.

W ciągu ostatnich ośmiu lat sprzedaż samochodów nowych zmniejszyła się o ponad połowę, znacznie ograniczając dochody dealerów, ich możliwości inwestycyjne, a także przyczyniając się do ograniczenia poziomu zatrudnienia. Aby przetrwać trudny okres, stworzyć bazę do dalszego dynamicznego rozwoju w przyszłości, niezbędna jest szczegółowa wiedza, pozwalająca na podejmowanie racjonalnych decyzji, dostosowanie prowadzonej działalności do bieżących potrzeb, wynikających z wielkości rynku. Jego dogłębna znajomość, czy to w zakresie sprzedawanych samochodów nowych, czy też sprowadzanych w regionie samochodów używanych, pozwala na racjonalne planowanie przyszłego zapotrzebowania (zamówienia na produkcję), daje argument w dyskusji z producentem na temat przyszłych planów sprzedażowych, pozwala przygotować serwis do obsługi istniejącego parku w regionie, a także daje wiedzę o istniejącym i niewykorzystanym dotychczas potencjale.

Wychodząc naprzeciw rosnącym wymaganiom IBRM Samar przygotował nową serię raportów dedykowanych dealerom i firmom działającym na rynkach wojewódzkich, prezentujących sytuację na danym rynku, zarówno w zakresie sprzedaży i rejestracji samochodów nowych, jak i sprowadzanych samochodów używanych. Raporty przygotowywane są głównie w oparciu o dane rejestracyjne pochodzące z systemu CEP (Centralna Ewidencja Pojazdów). Niektóre tabele zawierają także odwołania do danych sprzedażowych, co w wielu wypadkach może stanowić istotny argument w dyskusji na temat potencjału danego rynku oraz przyszłych planów sprzedażowych.

Raporty prezentują aktualne trendy występujące na danym obszarze, porównując je z trendami obserwowanymi w kraju.  Przedstawiają obraz rynku zarówno od strony klienta indywidualnego (osób prywatnych), jak i firm. Prezentują rozkład segmentacyjny w regionie oraz zainteresowanie klientów poszczególnymi modelami z uwzględnieniem typu klienta oraz wieku pojazdu. Dają pogląd na temat wykorzystania narzędzi finansowych przez firmy czy pozycji poszczególnych firm finansujących w danym regionie.

Przydatność raportów została potwierdzona w praktyce. Wykorzystane zostały w negocjacjach dotyczących polityki producentów i to nie tylko w zakresie dostępności poszczególnych modeli, ale także w zakresie polityki cenowej. Wiedza w nich zawarta dostarczyła mocny argument w dyskusji dotyczącej polityki cenowej oraz planów sprzedażowych, prowadząc do korzystnych zmian.