Jeszcze w tym roku na czele terenowej rodziny zastąpi go 7-osobowy Commander, który zresztą korzysta z jego rozwiązań technicznych, ale rynkowej pozycji "wielkiego Indianina" nie powinno to zaszkodzić.Trzecia generacja, która właśnie wjeżdża do salonów sprzedaży w Polsce, ma do zaoferowania wiele dobrego i to za cenę niższą od poprzednika. Grand Cherokee bardzo zręcznie uplasował się pomiędzy superluksusowymi off-roaderami, typu BMW X5 czy Porsche Cayenne'a, i hardcorowymi "zwierzętami roboczymi" w rodzaju Nissana Patrola. W istocie auto łączy cechy jednych i drugich. Elegancka stylistyka, materiały wykończeniowe dobrej jakości i komfortowe wyposażenie nie przeszkadzają mu w widowiskowych wyczynach w terenie.Salonik na bezdrożu Dłuższy, szerszy i niższy od poprzednika prezentuje się bardziej dynamicznie. Choć od kanciastego Commandera (więcej o nim w AŚ 15/05) ma zdecydowanie łagodniejsze kształty, to na pierwszy rzut oka można poznać w nim Jeepa - przede wszystkim dzięki charakterystycznej, siedmiodzielnej osłonie chłodnicy i trapezoidalnym nadkolom. Duży rozstaw osi 2,78 m (większy o 9 cm od starszego modelu) pozwolił na zaprojektowanie przestronnego wnętrza, w którym nikomu z pięciu podróżnych nie powinno być ciasno. Radio ze zmieniarką CD, dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja i wygodne fotele ze skórzaną tapicerką, regulacją oparcia na odcinku lędźwiowym i pamięcią ustawienia czynią z kabiny wersji Limited luksusowe wnętrze mieszkalne. Do tego wariantu wyposażeniowego można dokupić odtwarzacz DVD z ekranem i słuchawkami dla pasażerów siedzących z tyłu. Wtedy niestraszna nawet najdłuższa podróż z dziećmi.W przepastnym bagażniku (980-1910 l) zmieści się prawie wszystko, co w takiej podróży mogłoby okazać sie potrzebne. A gdyby i tego było mało, pozostaje jeszcze przyczepa - Jeep może pociągnąć do 3,5 tony.Serce mocne jak dzwonCzas ruszyć w drogę. Podczas jazd testowych wszyscy kierowcy bardzo chcieli wypróbować dynamiczną wersję z silnikiem Hemi (patrz ramka), która na drodze dostarcza niezapomnianych wrażeń. Ponaddwutonowy wielki wóz przyspiesza jak auto sportowe, a rozpędzanie kończy się przy (ograniczonych elektronicznie) 208 km/h.Na nie mniejszą uwagę zasługuje jednak nowy turbodiesel V6. Potężny maksymalny moment obrotowy 510 Nm osiągany w przedziale prędkości obrotowych 1600-2800 obr./min zapewnia fantastyczną elastyczność. Automatyczna zmiana pięciu przełożeń odbywa się płynnie i bez opóźnień. Tej wersji silnikowej (V6 rodem z Niemiec) wróżymy duże powodzenie, zwłaszcza że producent deklaruje zużycie paliwa nierujnujące portfela i osiągi na poziomie lepszym od trzeciego w ofercie benzynowego 4,7-litrowego V8, które napędzało topową wersję Grand Cherokee poprzedniej generacji.Do spektakularnych zdolności terenowych typowych dla wszystkich Jeepów Grand Cherokee dodaje świetne właściwości jezdne na ubitej drodze. Z indiańską zwinnością Zaawansowany technicznie system Quadra-Drive II (w innych krajach oferowany jest także trochę prostszy Quadra-Trac II) zawiera skrzynkę rozdzielczą stałego napędu na cztery koła i trzy elektronicznie sterowane mechanizmy różnicowe o zwiększonym tarciu (przedni, tylny i centralny). Tego, co dzięki niemu Grand Cherokee potrafi w terenie, znakomita większość jego właścicieli pewnie nigdy nie zobaczy, nie mówiąc już o konieczności zastosowania. Dobrze jednak mieć świadomość, że prowadzi się auto, które poradzi sobie w każdych warunkach. Tym lepiej, że nowy Jeep bez zarzutu zachowuje się także na ulicach miasta i na autostradzie. Zwłaszcza w porównaniu z poprzednikiem widać, jak wiele zostało zrobione. Nadwozie jest sztywniejsze, zmieniony układ kierowniczy z przekładnią zębatkową - o wiele precyzyjniejszy, co w połączeniu z nowym niezależnym zawieszeniem przednich kół zapewnia pewne trzymanie się drogi.Wszystkie Grand Cherokee (Limited i Laredo) mają w standardzie ABS, ESP, airbagi czołowe, boczne kurtyny, reling dachowy i 17-calowe alufelgi. Uboższy wariant Laredo z radiem CD bez zmieniarki, klimatyzacją manualną i tapicerką matriałową oferowany jest u nas tylko z silnikiem Diesla.
Wielki wó(d)z
Grand Cherokee jest od 1992 r. flagowym modelem Jeepa.