Logo
WiadomościAktualnościWirtualny wyścig Ferrari

Wirtualny wyścig Ferrari

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Nick Wiswell jest już mocno spocony. Raz po razie uderza 5-kilogramowym młotkiem w czerwone drzwi Lotusa Elise.

Wirtualny wyścig Ferrari
Auto Świat
Wirtualny wyścig Ferrari

Obok niego Mathias Grunwaldt tylko kiwa głową - rozmowa nie jest teraz potrzebna, liczą się tylko głuche uderzenia.Nick i Mathias są "projektantami" dźwięku i próbują w ten sposób uzyskać odgłos, który byłby identyczny z powstającym przy wypadku samochodowym. Nie, nie chodzi o ścieżkę dźwiękową do filmu, tylko o grę wideo. I to nie byle jaką - "Project Gotham Racing 3" (PGR3) jest pierwszą grą symulującą jazdę, przeznaczoną na konsolę trzeciej generacji Xbox 360 (patrz apla obok). Supersamochody z całego świata już czekają na wirtualnych kierowców - Jaguar XJ 220, Lamborghini Gallardo, McLaren F1 i cała flota Ferrari. My pokażemy kulisy, jak takie zaawansowane technicznie "cudo" powstaje.Scenariusz operacji ma 400 stronBizarre Creations rezyduje w szarym, płaskim budynku na północ od lotniska w Liverpoolu. Tu powstały dwie pierwsze cześci "Project Gotham Racing". Przed drzwiami parkują Audi A3, Honda Civic Type-R, Jaguar XK8 i Subaru Impreza WRX STi. Trzecia część zaczyna się jak większość tego typu gier, tzw. dokumentem projektu. W porozumieniu z Microsoftem tylko szef Bizzare Martyn Chudley i jego najbliżsi współpracownicy znają szczegóły. 400-stronicowy dokument zawiera materiały do półtorarocznej pracy całego zespołu oraz wyszczególnia wszystkie tory i samochody. Większość firm motoryzacyjnych dba o to, by ich produkty znajdowały się w tego typu przedsięwzięciach. Podczas gdy omawiane są kwestie prawne, "artyści" (osoby, które odwzorowują samochody) zabierają się do pracy. Za pomocą aparatu cyfrowego czterech ludzi przez dwie godziny szczegół po szczególe dokumentuje wygląd auta. Jeśli to konieczne, w zanadrzu mają także linijkę i miarkę. Ludzie pracujący nad fonią mają swoje stanowisko do pomiarów w Coventry i nagrywają dźwięki poszczególnych silników co 500 obr./min - odgłosy pomiędzy dorabia się komputerowo. Nie można zapomnieć także o sygnale dźwiękowym! Na końcu mają do dyspozycji 1,5 gigabajtów (GB) dźwięków, z czego 100 megabajtów (MB) trafia na płytę DVD. Ale w porównaniu z 7,5 GB obrazów to niewiele - większość z nich to krajobrazy, przez które gracz jedzie samochodem. Dla PGR3 odtworzono część Las Vegas, Londynu, Nowego Jorku i Tokio oraz cały Nürburgring. 80 osób podróżowało po całym świecie i filmowało, robiło zdjęcia. I tak kasyno "New York, New York" sfotografowano aż 23 tys. razy!Gdy wszystkie te dane znalazły się już w pracowniach Bizzare Creations, do pracy zabrał się inny team. Ben O'Sullivan jest odpowiedzialny za Ferrari. Na swoim 2,53-GHz Pentium za pomocą specjalnego programu graficznego odtwarza każdy szczegół auta - najpierw w jednym, potem dwóch, a na końcu także w trzech wymiarach. Po 8 tygodniach powstaje siatkowy model, którego płaszczyzny wypełnia się farbą - im więcej linii, tym dokładniejszy jest efekt końcowy. Dokładne odwzorowanie właściwości aut Do dźwięków kolizji Ben musi dopasować obrazy potłuczonego szkła, pogiętych blach itd. Ale aby do wypadku w ogóle mogło dojść, dramaturdzy (game designer) na podstawie prawdziwych aut określają zachowanie pojazdu na drodze. Aby było to możliwe muszą znać rozkład masy, właściwości resorowania czy prędkość maksymalną. Z tych danych korzysta także sztuczna inteligencja, czyli wirtualny przeciwnik w grze. Potem tzw. kod gry (zapisany w języku C++) trafia w ręce programistów, gdzie poddawany jest ostatnim szlifom. Xbox 360 i spółkaKonsola Microsoftu jest pierwszym tego typu urządzeniem trzeciej generacji. Xbox 360 to najlepsza konstrukcja pod względem funkcji Online, opcjonalnie może być wyposażona w twardy dysk o poj. 20 GB i pracuje z nową, telewizyjną techniką wysokiej rozdzielczości HDTV. Dzięki niej w nowoczesnych telewizorach grafika przedstawiona w grze jest wiernie odwzorowana. Rozpoczęcie sprzedaży w Europie Zachodniej miało miejsce 2 grudnia i trzeba było zapłacić za konsolę od 299 euro, ale w sklepach internetowych jej cena dochodziła nawet do 1600 euro! W Polsce nie jest oficjalnie Xbox oferowany. "Project Gotham Racing 3" (59,90 eruo) nie był jedyną grą dostępną w chwili premiery urządzenia. Klienci mogli wybrać jeszcze "Need for Speed - Most Wanted", gdzie głównymi "bohaterami" są stuningowane auta. W pierwszym kwartale 2006 r. zapowiadane są kolejne tytuły. Najprawdopodobniej trzecia generacja konkurencyjnej konsoli PlayStation koncernu Sony ujrzy światło dzienne dopiero w 2007 roku. Eksperci zajmujący się rynkiem komputerowym przewidują, że japońska firma wypuści nowe urządzenie w Europie na Wielkanoc 2007. Na całym świecie ponad 102 mln ludzi ma obecnie konsolę PlayStation One, 89 mln - PS2, a 25 mln - Xbox Microsoftu.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Powiązane tematy: