Wirus to pojazd produkowany przez Polski Holding Obronny oraz firmę Concept. Jak na warunki wojskowe rzeczywiście jest to lekki pojazd, który waży 1700 kg bez uzbrojenia, a jego dopuszczalna masa całkowita wynosi 2600 kg. Takie wartości osiągają już niektóre cywilne SUV-y.
Pojazd oparty jest na podwoziu Mitsubishi L200, jednak nie można powiedzieć, że jest to jedynie, zmodyfikowany pick-up. Jego kadłub wykonany jest z wysokowytrzymałej rury ze stali chromowo-molibdenowej oraz łączników z kompozytów węglowych. Pojazd ma opancerzoną podłogę odporną na wybuchy granatów ręcznych i min przeciwpiechotnych.
Pod maską znajdziemy tutaj 2.4 litrowy silnik diesla o mocy 180 KM i momencie obrotowym wynoszącym 430 Nm. Co ciekawe silnik Wirusa przystosowany jest do pracy na oleju napędowym i paliwie do turbinowych silników lotniczych. Motor połączony jest z 6-biegową skrzynią manualną i reduktorem z blokadą mechanizmu różnicowego. Na utwardzonej drodze potrafi rozpędzić się do 140 km/h, natomiast na gruntowej do 100 km/h.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Pojazd wyposażono w opony typu runflat, dzięki czemu może się poruszać po ich przebiciu, posiada także elektryczną wyciągarkę z wyjściem liny do przodu i do tyłu. Wirus 4 dysponuje systemem łączności radiowej o zasięgu do 150 km, umożliwia on także zachowanie autonomiczności prowadzonych działań rozpoznawczych przez co najmniej 7 dni. Załogę pojazdu stanowią trzy osoby.
Producent oferuje także czteroosobową wersję o nazwie LSV Wirus 4 SOF. To samochód specjalnie zmodyfikowany na potrzeby wojsk specjalnych. Zarówno w wersji krótszej, jak i dłuższej możliwy jest montaż różnego rodzaju uzbrojenia takiego jak m.in. uniwersalny karabin maszynowy 7,62 mm lub 5,56 mm. Wozy przystosowane są do transportu: kolejowego, morskiego, drogowego i lotniczego, może być także desantowany metodą spadochronową.
Wojsko Polskie zamówiło 118 takich pojazdów, a pierwsza dostawa składająca się z 25 trzyosobowych Wirusów 4 przyszła w grudniu 2021 r.