Loeb i Elena zwyciężyli rajd należący do klasyfikacji WRC po raz 67 w swojej wspólnej karierze . O tym, kto zostanie mistrzem indywidualnie, w tabeli kierowców,zadecydują wyniki Rajdu Wlk. Brytanii, który zostanie rozegrany za trzytygodnie w Walii.

Prowadząc w rajdzie po drugim etapie z 30 sekundami przewagi, Sébastien Loeb i Daniel Elena w niedzielę konsekwentnie zmierzali do celu, którym było dotarcie do mety i odniesienie piątego zwycięstwa w bieżącym sezonie. Po dokonaniu optymalnego wyboru opon, załoga Citroëna DS3 WRC utrzymała swoją przewagę na pierwszej pętli, a nawet zanotowała, na równi z jednym z rywali, najlepszy czas na odcinku specjalnym Coll de la Teixeta (OS15), pełniącym rolę dodatkowo punktowanego Power Stage.Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, zajmujący po sobocie piąte miejsce, bardzo dobrze rozpoczęli trzeci, niedzielny etap rajdu, uzyskując dwie wygrane oesowe i dwa drugie czasy. W chwili, gdy awansowali na czwartą pozycję w klasyfikacji rajdu, na przedostatnim odcinku specjalnym zatrzymała ich awaria silnika. W efekcie tego zdarzenia Sébastien Ogier nie ukończył Rajdu Hiszpanii i nie zdobywając w nim ani jednego punktu stracił nawet teoretyczną szansę wywalczenia tytułu Mistrza Świata w klasyfikacji kierowców.W ostatniej części rajdu zainteresowanie wszystkich skupiło się na słynnym Power Stage, za który trzej kierowcy notujący najlepsze czasy otrzymują dodatkowe punkty. Sébastien Loeb i Daniel Elena, dysponujący oponami o twardej mieszance, znakomicie sprawującymi się na suchym asfalcie, nie podejmowali niepotrzebnego ryzyka, a i tak zanotowali trzeci czas dający im jeden punkt. „Wygraliśmy rajd i czujemy wielką ulgę” – powiedział na mecie Loeb po wywalczeniu 67 triumfu przy okazji swojego 150 występu w rajdzie zaliczanym do Mistrzostw Świata WRC.- „To zdecydowanie nie było łatwe zwycięstwo; byliśmy zmuszeni zacięcie walczyć do samego końca. Prognoza pogody była dzisiaj niepewna, dlatego wiele zależało od wyboru opon. Do Power Stage startowaliśmy na nie najlepszej pozycji, ale udało nam się zdobyć jeden punkt, który za trzy tygodnie może się dla nas okazać bardzo przydatny! To nasze siódme zwycięstwo w Hiszpanii; cieszę się z niego bardzo, szczególnie, że bardzo lubię ten rajd. Natrasach asfaltowych ważne jest prowadzenie niezwykle precyzyjne, podobne do jazdy wyścigowej na zamkniętych torach. Jednak w tym roku dodano tutaj w pierwszym etapie również trasy szutrowe i to na nich właśnie na nich zbudowaliśmy przewagę, która ostatecznie dała nam zwycięstwo”.

Po wygranej w Hiszpanii Sébastien Loeb i Daniel Elena staną na starcie Rajdu Wlk. Brytanii z 8 punktami przewagi nad Mikko Hirvonenem. „W tej chwili cieszymy się z siódmego tytułu mistrzowskiego dla Citroëna! Tytuł w klasyfikacji kierowców jest jeszcze daleki od rozstrzygnięcia. Mikko Hirvonen dokonał udanej operacji taktycznej, zajmując w Hiszpanii drugie miejsce, a co do tego, że w Walii będzie bardzo groźnym rywalem, mamy pewność. Będziemy tam musieli utrzymywać się przed nim. Najlepiej byłoby wygrać także tamten rajd – wtedy los tytułu, o który walczymy, byłby całkowicie w naszych rękach”.W oczekiwaniu na ostatni pojedynek pomiędzy Sébastienem Loebem i Mikko Hirvonenem, zespół Citroën Total World Rally Team celebruje swój siódmy tytuł Rajdowego Mistrza Świata producentów. „Jesteśmy dziś dumni i szczęśliwi, że po raz siódmy w historii naszej marki, a czwarty z rzędu zdobyliśmy mistrzostwo w klasyfikacji producentów” – powiedział Olivier Quesnel, dyrektor Citroën Racing.- „Jest to wynik wspólnej, konsekwentnej pracy zespołu, który z wiarą, ale i pokorą pracował nad osiągnięciem tego celu. W trudnych chwilach stanowiliśmy nierozerwalną jedność. Na dwanaście rozegranych do tej pory rajdów wygraliśmy dziesięć. To znakomity wynik. Pamiętajmy, że do jego osiągnięcia przyczynili się także Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, którzy pomimo dzisiejszego niepowodzenia mogą powiedzieć, że mają za sobą bardzo udany sezon. Zbadamy ich samochód i ustalimy dokładna przyczynę awarii, ale już teraz wiemy, że jest inna niż powód odpadnięcia Sébastiena Loeba w Rajdzie Francji. Na bieżący sezon postawiliśmy przed sobą dwa cele: tytuły Mistrza Świata w klasyfikacjach kierowców i producentów. Jeden z nich dzisiaj osiągnęliśmy!”

Nieoficjalna klasyfikacja końcowa na mecie Rajdu Hiszpanii:1. S. Loeb / D. Elena Citroën DS3 WRC 4h05:39,32. M. Hirvonen / J. Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +2:06,93. JM. Latvala / M. Anttila Ford Fiesta RS WRC +2:32,44. D. Sordo / C. del Barrio Mini JCW +3:24,15. K. Meeke / P. Nagle Mini JCW +5:15,06. M. Ostberg / J. Andersson Ford Fiesta RS WRC +5:54,27. E. Novikov / D. Giraudet Citroën DS3 WRC +9:31,88. H. Solberg / I. Minor Ford Fiesta RS WRC +9:40,19 D. Kuipers / F. Miclotte Ford Fiesta RS WRC +11:13,810. J. Hänninen / M. Markkula Skoda Fabia S2000 +13:49,2

WRC Rajd Hiszpanii: Siódmy tytuł mistrzowski dla Citroëna Foto: Auto Świat
WRC Rajd Hiszpanii: Siódmy tytuł mistrzowski dla Citroëna