Sierpień okazał się kolejnym z rzędu miesiącem, podczas którego zanotowano spadek sprzedaży w stosunku do roku ubiegłego – średnio o 18,9 proc. Jest to znacznie gorszy wynik niż w lipcu (- 5,7 proc.). Co ważne, w ostanim miesiącu wakacji spadek sprzedaży zanotowały wszystkie kraje Europy poza Cyprem (+14,1 proc.). Dla przykładu w lipcu aż siedem państw było na plusie, m.in.: Francja (+ 3,9 proc.), Hiszpania (+1,1 proc.) i Wielka Brytania (+11,3 proc.).
Polski rynek również na minusie względem sierpnia 2019 roku i znalazł się w grupie krajów z największymi spadkami (-27,9 proc.). Oznacza to wynik o blisko 13,5 tys. egzemplarzy gorszy niż przed rokiem.
Na czterech głównych rynkach UE najlepiej wypadły Włochy z niewielkim spadkiem o 0,4 proc. Znacznie gorzej poradziły sobie Niemcy (-20,0 proc.) i Francja (-19,8 proc.). Według raportu ACEA (Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodów) w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2020 r. popyt w UE na samochody osobowe spadł o 32 proc.
W sumie od stycznia do sierpnia w całej Unii Europejskiej zarejestrowano 6 123 852 nowych samochodów, czyli o prawie 2,9 mln mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Spośród największych rynków największy jak dotąd spadek (-40,6 proc.) odnotowała w tym roku Hiszpania, a następnie Włochy (-38,9 proc.), Francja (-32,0 proc.) i Niemcy (-28,8 proc.). Z kolei w tym samym czasie rynek polski skurczył się o 31,6 proc.
Z kolei wśród producentów największe spadki w roku 2020 w Europie (UE, EFTA i Wielka Brytania) odnotowały marki: Smart (-84,2 proc.), Łada (-52,7 proc.) oraz Mazda (-46 proc.). W gronie największych producentów nie znalazł się żaden, który byłby na plusie.
Sprzedaż nowych aut w Europie (UE, EFTA i Wielka Brytania) od stycznia do sierpnia 2020 roku oraz różnica w ujęciu rok do roku:
Producent | Styczeń-sierpień 2020 (szt.) | Różnica w stosunku do roku 2019 (%) |
---|---|---|
GRUPA VOLKSWAGEN | 1 880 042 | -30,6 |
Volkswagen | 821 279 | -33,4 |
Skoda | 402 178 | -23,4 |
Audi | 370 080 | -31,1 |
Seat | 237 646 | -34,6 |
Porsche | 45 475 | -6,3 |
GRUPA PSA | 1 056 164 | -39,6 |
Peugeot | 451 407 | -32,1 |
Opel/Vauxhall | 294 252 | -51,0 |
Citroen | 283 478 | -37,1 |
DS | 27 027 | -14,8 |
GRUPA RENAULT | 751 187 | -34,5 |
Renault | 501 070 | -30,7 |
Dacia | 247 581 | -40,5 |
Lada | 1 742 | -52,7 |
Alpine | 794 | -77,4 |
GRUPA BMW | 511 358 | -24,1 |
BMW | 409 586 | -23,8 |
MINI | 101 772 | -25,4 |
GRUPA HYUNDAI | 518 852 | -27,5 |
Kia | 259 442 | -23,4 |
Hyundai | 259 410 | -31,1 |
DAIMLER | 448 610 | -30,7 |
Mercedes | 437 360 | -24,2 |
Smart | 11 250 | -84,2 |
GRUPA TOYOTA | 421 705 | -21,9 |
Toyota | 393 652 | -22,0 |
Lexus | 28 053 | -21,0 |
GRUPA FCA | 412 270 | -38,6 |
Fiat | 294 608 | -36,9 |
Jeep | 69 950 | -41,9 |
Lancia/Chrysler | 24 725 | -40,6 |
Alfa Romeo | 20 412 | -45,2 |
FORD | 401 722 | -38,3 |
NISSAN | 176 522 | -35,3 |
VOLVO | 168 558 | -22,5 |
GRUPA JAGUAR LAND ROVER | 92 530 | -37,6 |
Land Rover | 65 737 | -32,0 |
Jaguar | 26 793 | -48,2 |
MAZDA | 85 088 | -46,0 |
MITSUBISHI | 72 934 | -30,0 |
HONDA | 47 913 | -42,9 |