Auto Świat Wiadomości Aktualności Sprzedaż nowych aut - do Europy ponownie zawitały spadki

Sprzedaż nowych aut - do Europy ponownie zawitały spadki

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk

W sierpniu większość krajów Unii Europejskiej zanotowała duże spadki sprzedaży – znacznie większe niż w lipcu. To także kolejny miesiąc, w którym wszystkie kraje zanotowały tendencję spadkową. Niestety, Polska znalazła się w czołówce „spadkowiczów”.

Największy salon Mercedesa w Polsce
Daimler
Największy salon Mercedesa w Polsce

Sierpień okazał się kolejnym z rzędu miesiącem, podczas którego zanotowano spadek sprzedaży w stosunku do roku ubiegłego – średnio o 18,9 proc. Jest to znacznie gorszy wynik niż w lipcu (- 5,7 proc.). Co ważne, w ostanim miesiącu wakacji spadek sprzedaży zanotowały wszystkie kraje Europy poza Cyprem (+14,1 proc.). Dla przykładu w lipcu aż siedem państw było na plusie, m.in.: Francja (+ 3,9 proc.), Hiszpania (+1,1 proc.) i Wielka Brytania (+11,3 proc.).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Polski rynek również na minusie względem sierpnia 2019 roku i znalazł się w grupie krajów z największymi spadkami (-27,9 proc.). Oznacza to wynik o blisko 13,5 tys. egzemplarzy gorszy niż przed rokiem.

Na czterech głównych rynkach UE najlepiej wypadły Włochy z niewielkim spadkiem o 0,4 proc. Znacznie gorzej poradziły sobie Niemcy (-20,0 proc.) i Francja (-19,8 proc.). Według raportu ACEA (Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodów) w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2020 r. popyt w UE na samochody osobowe spadł o 32 proc.

Przeczytaj też:

W sumie od stycznia do sierpnia w całej Unii Europejskiej zarejestrowano 6 123 852 nowych samochodów, czyli o prawie 2,9 mln mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Spośród największych rynków największy jak dotąd spadek (-40,6 proc.) odnotowała w tym roku Hiszpania, a następnie Włochy (-38,9 proc.), Francja (-32,0 proc.) i Niemcy (-28,8 proc.). Z kolei w tym samym czasie rynek polski skurczył się o 31,6 proc.

Z kolei wśród producentów największe spadki w roku 2020 w Europie (UE, EFTA i Wielka Brytania) odnotowały marki: Smart (-84,2 proc.), Łada (-52,7 proc.) oraz Mazda (-46 proc.). W gronie największych producentów nie znalazł się żaden, który byłby na plusie.

Sprzedaż nowych aut w Europie (UE, EFTA i Wielka Brytania) od stycznia do sierpnia 2020 roku oraz różnica w ujęciu rok do roku:

ProducentStyczeń-sierpień 2020 (szt.)Różnica w stosunku do roku 2019 (%)
GRUPA VOLKSWAGEN1 880 042-30,6
Volkswagen821 279-33,4
Skoda402 178-23,4
Audi370 080-31,1
Seat237 646-34,6
Porsche45 475-6,3
GRUPA PSA1 056 164-39,6
Peugeot451 407-32,1
Opel/Vauxhall294 252-51,0
Citroen283 478-37,1
DS27 027-14,8
GRUPA RENAULT751 187-34,5
Renault501 070-30,7
Dacia247 581-40,5
Lada1 742-52,7
Alpine794-77,4
GRUPA BMW511 358-24,1
BMW409 586-23,8
MINI101 772-25,4
GRUPA HYUNDAI518 852-27,5
Kia259 442-23,4
Hyundai259 410-31,1
DAIMLER448 610-30,7
Mercedes437 360-24,2
Smart11 250-84,2
GRUPA TOYOTA421 705-21,9
Toyota393 652-22,0
Lexus28 053-21,0
GRUPA FCA412 270-38,6
Fiat294 608-36,9
Jeep69 950-41,9
Lancia/Chrysler24 725-40,6
Alfa Romeo20 412-45,2
FORD401 722-38,3
NISSAN176 522-35,3
VOLVO168 558-22,5
GRUPA JAGUAR LAND ROVER92 530-37,6
Land Rover65 737-32,0
Jaguar26 793-48,2
MAZDA85 088-46,0
MITSUBISHI72 934-30,0
HONDA47 913-42,9
Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków