W zeszłym roku udział Ypsilona w ogólnej sprzedaży Lancii wynosił aż 50 proc. Premiera rynkowa nowego auta planowana jest na październik. Czy wspaniała tradycja marki zostanie uratowana? Warunki ku temu są nad wyraz sprzyjające. Niezależna, jedynie detalami przypominająca flagowy model sylwetka Ypsilona ma szansę stać się klasowym przedstawicielem ekstrawagancji. Niepowtarzalność odnosi się także do wnętrza, które dzięki znacznemu podwyższeniu dachu powiększyło się (wysokość 1,52 m). Inne wymiary prawie się nie zmieniły - długość wynosi obecnie 3,76 m, a szerokość 1,69 m. Rozstaw osi zwiększono jedynie o 1 cm (do 2,39 m), tak więc komfort pasażerów siedzących z tyłu pozostał właściwie bez zmian. Dodatki niczym z luksusowej limuzynySiłą nowego modelu mają być mniej lub bardziej potrzebne gadżety - przeszklony Skydome, który obejmuje ponad 70 proc. powierzchni dachu zapewni siedzącym we wnętrzu samochodu odczucia prawie jak w kabriolecie. Szkoda tylko, że taka opcja będzie wymagała sporej dopłaty. Przednia część szyberdachu po naciśnieciu przycisku przesunie się na tylną część. Jeśli w letni dzień słońce będzie świeciło zbyt mocno, z pomocą przyjdą żaluzje. Oprócz tego do auta będzie można zamówić dwustrefową, automatycznie sterowaną klimatyzację. Miła niespodzianka czeka amatorów muzyki w samochodzie. Na życzenie (i za dopłatą) Lancia wyposażona zostanie w specjalnie dla tego pojazdu opracowany system audio firmy Bose. O tym, że konstruktorzy do sprawy nagłośnienia podeszli bardzo poważnie, niech świadczy fakt, że o miejscu usytuowania głośników zadecydowali akustycy (ich wskazówki były także brane pod uwagę przy ukształtowaniu wnętrza). Nowości pod maskąJak można się było spodziewać, nowa Lancia przejęła część silników poprzedniej wersji, znanych także z drugiej generacji Punto - 1.2/60 i 80 KM. Oprócz nich w ofercie pojawi się także całkowicie nowa jednostka 1.4 16V o mocy 95 KM - temu silnikowi przyjdzie odgrywać w małej Lancii rolę sportowca. Drugą nowością będzie opracowany wspólnie z GM-em wysokoprężny silnik 1.3 16V o mocy 70 KM. Nowoczesny diesel produkowany w Polsce, w bielskich zakładach Powertrain (spółka Fiata i General Motors) został wyposażony w system bezpośredniego wtrysku paliwa Common Rail. Dzięki technice Multijet (dwustopniowego wtrysku) konstruktorom udało się znacząco obniżyć poziom hałasu emitowanego przez motor, zużycie paliwa i toksyczność spalin (konstrukcja spełnia wymagania normy Euro 4, która będzie obowiązywała od 2005 roku). Maksymalny moment obrotowy tego silnika wynosi 180 Nm. Tak więc nowa maksyma firmy brzmi: małe auto, duża przyjemność z jazdy. Duże zmiany zapowiadają się także w przypadku drugiej marki należącej do koncernu Fiata - w Alfie Romeo. Sportowe samochody o niepowtarzalnym wyglądzie doskonale radzą sobie w rynkowej konkurencji. Menedżerowie firmy zdają sobie jednak sprawę, że taki stan nie będzie trwał wiecznie. Nadwozie od Bertone'aKluczem do przyszłego sukcesu ma być oczywiście chwytający za serce design charakterystyczny dla włoskiej marki (wielu już próbowało go naśladować, niewielu się to udawało). Nadwozie najnowszego coupé na bazie popularnego modelu 156 powstało w studiu projektowym Bertone'a. Samochód ma długość 4,48 metra i szerokość 1,76 metra. Charakterystyczny przedni grill oraz wysoko poprowadzona boczna linia okien sprawiają, że mierzące 1,39 metra wysokości auto jest od razu rozpoznawalne. Jak na klasyczne coupé przystało, samochód może zabrać na pokład 4 osoby, ale jest to raczej tylko możliwość teoretyczna. Ze względu na niewielką ilość miejsca z tyłu ("scięta" tylna część dachu) fotele drugiego rzędu częściej będą używane do przewozu bagażu niż osób. GTA dla wybrednychDobór jednostek napędowych nie pozostawia żadnych wątpliwości, z jakim autem mamy do czynienia - najsłabsza jednostka benzynowa dysponuje mocą 140 KM (1.8 T). Mocniejszy, 165-konny, dwulitrowy silnik jest wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa (u Fiata występujący pod nazwą JTS). Ciekawostką będzie możliwość kupienia auta także z silnikiem wysokoprężnym 1.9 16V o mocy 140 KM. Amatorom prawdziwie mocnych wrażeń pozostaje wersja GTA, która otrzyma widlasty motor 3,2 litra o mocy 250 KM, jednak ta wersja trafi do sprzedaży nieco później. Sprzedaż Alfy Romeo GT Coupé rozpocznie się pod koniec roku. Lepsze wrogiem dobregoOprócz nowego coupé Alfa przedstawiła także liftingi dotychczas produkowanych modeli. Modyfikacjom poddano Spidera i GTV. Zmiany polegały głównie na "przeszczepieniu" elementów charakterystycznych rodziny 156/147. Przemodelowano więc przednie maski, wloty powietrza do chłodnicy, gruntownie zmieniono wyposażenie oraz kolory tapicerki. Odmienione Spider i GTV trafią do salonów już w maju. Klienci będą mieli do wyboru trzy silniki: 2.0 Twin Spark (150 KM), 2.0 JTS oraz 3.2 V6 (240 KM). Ostatnią nowością Alfy jest 147 TI (Turismo Internazionale). Fabrycznie stuningowany samochód ma m.in. delikatnie przemodelowane zderzaki, nowy krój alufelg i zmienione wnętrze.
Z nadzieją na lepsze jutro
Recepta na sukces nowej Lancii Ypsilon brzmi: małe auto z możliwie dużą dawką luksusu. Samochodzik ma przed sobą ważne i ciężkie zadanie - podobnie jak poprzednik musi utrzymać nie najlepiej radzącą sobie firmę na powierzchni.
Auto Świat
Z nadzieją na lepsze jutro