Czym będzie walczyć z tak silną konkurencją, mającą na dodatek wierną od lat klientelę?Oglądany z zewnątrz X-Type wygląda dokładnie tak, jak się tego po Jaguarze spodziewamy. Doskonałe proporcje, charakterystyczne wypukłości maski, sposób poprowadzenia linii bocznej sugerujący, że kot zaraz zerwie się do akcji. Z przodu trochę z dużej limuzyny XJ, z tyłu trochę S-Type'a i sportowego XK. Projektanci wzięli sobie do serca wyniki badań rynku, według których potencjalni klienci oczekiwali właśnie takiej, typowej dla marki stylistyki. Wersja Sport pozbawiona jest chromów wokół "grilla", okien, na zderzakach, obecnych w pozostałych wariantach, ma za to na pokrywie bagażnika mały spoiler.Wnętrze X-Type'a to prawdziwa uczta dla estety. Klasyczne kształty nawiązują do XJ, materiały - do najlepszych tradycji marki. W takim otoczeniu przyjemne mogą być nawet wielkomiejskie korki. Zwłaszcza że miejsca jest zaskakująco dużo, jak na tę klasę oczywiście, a z tyłu można posadzić nawet wysokiego i długonogiego pasażera bez groźby narażenia się na znienawidzenie. Bagażnik mieści 452-litrowy ładunek, większy niż jakikolwiek inny Jaguar i prawie dokładnie taki jak rywale (BMW 440, Audi 445, Mercedes 455). Trudno także cokolwiek zarzucić ergonomii. Położenie fotela regulowane jest elektrycznie, wystarczy już tylko ustawić odpowiedni poziom kolumny kierownicy (regulacja w dwóch kierunkach), żeby bez problemu znaleźć właściwą pozycję do startu.Ludzie Jaguara podkreślają, że chcieli stworzyć samochód sprawiający kierowcy radość prowadzenia, i to im się bezsprzecznie udało. Z pozornej słabości uczynili atut. Dodali X-Type'owi, korzystającemu z płyty podłogowej Forda Mondeo, napędzaną drugą oś, uznając, że w tej kategorii samochodów napęd na tylne koła stanowi element obowiązkowy. W ten sposób X-Type stał się jedynym modelem wśród konkurentów dysponującym standardowo napędzanymi wszystkimi kołami. U BMW i Audi kosztuje to dodatkowo, u Mercedesa (klasy C) jest niedostępne.Układ kierowniczy reaguje bezpośrednio, zawieszenie zestrojone zostało relatywnie sztywno. Nie cierpi na tym komfort jazdy, za to samochód wiernie podąża zadanym kursem i uparcie trzyma się drogi. Tego kota trudno jest zbić z tropu. Jeśli komuś jednak i tego byłoby mało, system kontroli stabilności DSC dostępny jest w opcji.Jeszcze większą frajdę sprawia jazda wersją Sport, zaopatrzoną w zmodyfikowane zawieszenie i fotele o innym kroju, zapewniającym doskonałe trzymanie boczne. Szybkie pokonywanie zakrętów wywołuje wciąż ten sam efekt: uś-miech na twarzy kierowcy.Do wyboru są dwie wersje silnikowe, obie V6. Słabsza, napędzana jednostką 2,5-litrową, osiąga moc 196 KM, mocniejsza, 3,0-litrowa - 231 KM. Jakkolwiek amatorzy sportowych samochodów mogliby mieć do ich bezdusznego brzmienia sporo zastrzeżeń (tu sześciocylindrowe BMW są górą), dla ceniących komfort ten element nie ma większego znaczenia. Osiągi, zwłaszcza wersji 3,0-litrowej z ręczną skrzynią biegów, nie powinny zawieść nikogo. Oba silniki dostępne są w kombinacji z 5-biegową przekładnią manualną lub 5-stopniową automatyczną.W sprawach bezpieczeństwa biernego Jaguar postawił sobie wysoko poprzeczkę. Producent obiecuje dobre wyniki w crash-teście. Ma do tego podstawy, zważywszy że swoje najmłodsze dziecko wyposażył w komplet poduszek powietrznych i zespół czujników, kontrolujących pozycję kierowcy i pasażera, zapięcie pasów i moc ewentualnego zderzenia. Na podstawie tych danych centralny procesor decyduje o stopniu zadziałania airbagów czołowych i o uaktywnieniu poduszek bocznych. Pozostaje kwestia ceny. Podstawowy X-Type 2.5 Entry kosztuje 145 600 zł, za topowa wersję 3.0 High trzeba dać 175 500 zł, 3.0 Sport to wydatek 166 600 zł. Cena porównywalnego do tego ostatniego BMW 330 xi wynosi ok. 160 tys. zł. Jednak decyzja o zakupie jest w tej klasie samochodów raczej deklaracją filozofii życiowej. Pojazdy luksusowe narażone są też na mniejsze fluktuacje sprzedaży, wynikające z ogólnej sytuacji ekonomicznej. Dlatego ten rasowy kot, choć nie będzie miał łatwego życia, zapewne znajdzie grono zapalonych hodowców - także u nas.
Galeria zdjęć
Z uśmiechem na twarzy
Z uśmiechem na twarzy