Logo
WiadomościAktualnościZaczęło się od rowerów

Zaczęło się od rowerów

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Działalność sportowa firmy Laurin & Klement rozpoczęła się od wyścigów rowerowych. Potem, gdy w produkcji pojawiły się motocykle, także je zaczęto sprawdzać w sporcie.

W 1901 roku zadebiutowano w wyścigu Paryż-Berlin. Mało znany pojazd Laurin & Klement prowadził wówczas pracownik firmy Narcis Podsednicek. Nikt nie liczył na zwycięstwo, jednak czeski motocykl okazał się najszybszy. Był tak szybki, że zjawił się na mecie w Berlinie zanim zjawiło się tam kierownictwo wyścigu. Podsednicka nie wiedzieć czemu zdyskwalifikowano, ale wtedy narodziła się sportowa legenda Skody.Po drugiej wojnie światowej spore sukcesy w rajdach samochodowych zaczęły odnosić różne modele Skód. Przez dziesięciolecia były najlepsze w klasie do 1300 ccm. W produkcji takich właśnie samochodów specjalizowała się czeska firma.Jednym z najlepszych kierowców fabrycznych ekipy był Norweg John Haugland. W latach 1970-1990 odniósł on 106 zwycięstw w międzynarodowych rajdach w klasie.Przez długi czas niepokonaną bronią Skody w rajdach był model 130 RS, nazywany małym Stratosem (to odniesienie do także niepokonanej, ale w klasyfikacji generalnej, Lancii Stratos). Do homologacji Skody 130 RS potrzeba było 1000 egzemplarzy takiego pojazdu dopuszczonych do normalnego ruchu drogowego. Cóż z tego, skoro Czesi mieli tylko 12 takich samochodów. Jednak zaświadczenie, że pozostałe 988 aut przekazano milicji, która używa ich właśnie w służbie patrolowej, pozwoliło delegatowi FIA przyznać odpowiednią holomogację.W latach dziewięćdziesiątych znakomicie na rajdowych trasach w Formule 2 spisywały się modele Favorit i Felicia. Niestety, ich sukcesów nie jest w stanie powtórzyć Skoda Octavia WRC, którą obecnie prowadzą dwaj doświadczeni kierowcy - Niemiec Armin Schwarz i Belg Bruno Thiry.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: