Logo
WiadomościAktualnościZawodowcy i amatorzy

Zawodowcy i amatorzy

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

W maratonie z Paryża do Dakaru, chociaż nie zawsze zaczynał się w stolicy Francji i nie zawsze kończył się w stolicy Senegalu, rywalizują zawodowcy i amatorzy. Ci pierwsi walczą o zwycięstwo w tej prestiżowej imprezie.

Zawodowcy i amatorzy
Zobacz galerię (7)
Auto Świat
Zawodowcy i amatorzy

Drudzy chcą pokonać trasę i znaleźć się na mecie rajdu. Chociaż trzeba przyznać, że osiągnięcie mety w Dakarze nie zawsze oznacza pokonanie trasy.Do grupy faworytów imprezy przed startem zaliczano kierowców Mitsubishi z ubiegłoroczną zwyciężczynią Niemką Juttą Kleinschmidt. Podobne pojazdy prowadzili Japończycy Kenjiro Shinozuka (najlepszy w 1997 roku) i Hiroshi Masuoka oraz Francuz Jean-Pierre Fontenay (zwycięzca z 1998 roku). Ich głównym rywalem miał być dwukrotny tryumfator Dakaru Jean-Louis Schlesser na własnej konstrukcji Buggy Kangoo.Z czwórki Mitsubishi prowadzenie objęłą załoga Hiroshi Masuoka i Pascal Maimon. Utrzymali ją do ostatniej próby sportowej wokół Lac Rose. Dla Japończyka było to pierwsze zwycięstwo w tym klasycznym rajdzie terenowym.Jean-Louis Schlesser zakończył swą jazdę szóstego dnia imprezy podczas pierwszego "prawdziwego" etapu Dakaru Er Rachida-Quarzazate. 50 kilometrów po starcie w jego samochodzie doszło do awarii układu zasilania, pojazd zapalił się i spłonął doszczętnie. Drugie Buggy Kangoo, które prowadził Hiszpan Jose Maria Servia, niedługo potem także musiało wycofać się z rajdu.W kategorii samochodów mieliśmy dwie załogi Łukasz Komornicki i Rafał Marton oraz Martyna Wojciechowska i Jarosław Kazberuk. Pierwsza całkiem nieźle spisywała się na trasie imprezy. W połowie rajdu byli już na 38 miejscu. Niestety, jedenastego dnia zawodów Komornicki z Martonem musieli wycofać się z powodu awarii ich Toyoty Landcruisera. Druga polska załoga, prowadząca taki sam pojazd, początkowo dość ambitnie walczyła o dojechanie. Na jednym z etapów pokonanie 500 kilometrów zajęło im prawie dobę. I wtedy skończyła się sportowa walka. Dalej pojechali na skróty. Na pętli Tichit-Tichit ruszyli na trasę, po czym wrócili na metę odcinka. No cóż, można omijać punkty kontroli przejazdu. Są za to karne godziny, ale najważniejsze dla niektórych, żeby być na mecie i to niekoniecznie pokonując całą trasę z Arras do Dakaru. Ostatecznie Martyna Wojciechowska zajęła przedostatnie 44 miejsce ze stratą blisko 62 godzin do zwycięzcy.Sportową postawą wykazali się za to nasi motocykliści Jacek Czachor i Marek Dąbrowski. Dla nich był to już trzeci start w "Dakarze". Spisali się bardzo dobrze - obaj dotarli do mety na wysokich pozycjach. Czachor był 20., a Dąbrowski zajął 21 miejsce.Najlepszym motocyklistą maratonu został już drugi raz z rzędu Włoch Fabrizio Meoni prowadzący nowy KTM LC8 o pojemności 942 ccm i mocy 90 KM. Większość zawodników, którzy wybrali się do Dakaru, korzystała z pojazdów tej austriackiej firmy. Były to przede wszystkim modele LC4 o pojemności 660 ccm.Rajd Arras-Madryt-Dakar. Klasyfikacja końcowa. Samochody: 1. Hiroshi Masuoka/Pascal Maimon (Mitsubishi Pajero Evo) 46:11.30; 2. Jutta Kleinschmidt/Andreas Schulz (Mitsubishi Pajero Evo) + 22.01: 3. Kenjiro Shinozuka/Thierry Delli Zotti (Mitsubishi Pajero Evo) + 35.15; 4. Jean Fontenay/Gilles Picard (Mitsubishi Pajero Evo) + 1:37.30; 5. Carlos Sousa/Victor Jesus (Mitsubishi L200) + 5:20.57; 6. Saeed Al-Hajri/Matthew Stevenson (Mitsubishi L200) + 8:24.51: 44. Martyna Wojciechowska/Jarosław Kazberuk (Toyota Landcruiser) + 61:59.27.Motocykle: Fabrizio Meoni (KTM LC8) 48:00.59; 2. Alfie Cox (KTM LC4) + 47.52; 3. Richard Sainct (KTM LC4) + 1:20.25; 4. Carlo de Gavardo (KTM LC4) + 2:52.46; 5. Isidre Esteve Pujol (KTM LC4) + 2:54.34; 6. Giovanni Sala (KTM LC8) + 4:02.47; 20. Jacek Czachor (KTM LC4) + 12:31.15; 21. Marek Dąbrowski (KTM LC4) + 13:40.01.Ciężarówki: 1. Władimir Czagin/Siemion Jakubow/Siergiej Sawostin (Kamaz 49256) 65:12.14; 2. Karel Loprais/Josef Kalina/Petr Hamerla (Tatra T815) + 4:23.05; 3. Yoshimasa Sugawara/Naoko Matsumoto/Seiichi Suzuki (Hino Ranger) + 6:30.34; 4. Johann-Peter Reif/Günther Pilchbauer/Lee Palmer (MAN L90) + 7:17.30; 5. Jean-Paul Bosonnet/Serge Lacourt/Roger Darroux (Mercedes 1935) + 11:59.42.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: