W ubiegłym roku wydano prawie 870 milionów złotych na modernizację polskiej policji. W latach 2008 - 2009 ta kwota wzrośnie niemal czterokrotnie. Dzięki tym funduszom wysłużone policyjne Polonezy będą mogły odejść na zasłużoną emeryturę.

Niebieski do lamusa

Nowe radiowozy są inaczej oznakowane. Już nie będą to auta w kolorze niebieskim, tylko srebrnym. Ponadto będą oznakowane pasem folii niebieskiej, odblaskowej z dodatkowymi prostokątnymi elementami białej folii odblaskowej, umieszczonymi na górnej i dolnej krawędzi pasa. Odblaskowy napis POLICJA barwy białej będzie widniał po obu stronach pojazdu na niebieskim pasie wyróżniającym, a także pokrywie silnika.

Wymarzony samochód policjanta

Na początku 2007 roku zostało przeprowadzone badanie , którego celem było m.in. poznanie opinii na temat preferencji policyjnych kierowców. Policjantów, biorących udział w ankiecie poproszono o wybranie niezbędnych ich zdaniem elementów wyposażenia oraz cech i funkcji pojazdu.

Wyniki pokazały, że w służbie najlepiej sprawdziłby się samochód zapewniający dobra widoczność, posiadający dobre przyspieszenie, z nadwoziem typu sedan. Dla służby patrolowo - interwencyjnej i ruchu drogowego wybrano kombi i furgon. Samochód miałby być napędzany silnikiem benzynowym o pojemności od 1,9 do 2,0 litra. Silnik diesla został wybrany przez 36 procent badanych. Ogółem, kierowcy najczęściej typowali silniki o mocy do 130 KM.

Według ankietowanych najważniejsze elementy wyposażenia to wspomaganie układu kierowniczego, ABS, poduszki powietrzne oraz centralny zamek z pilotem.

Czym będzie jeździć polska policja

Nowe samochody trafia przede wszystkim do komisariatów, komend miejskich i powiatowych. Zastąpią wysłużone radiowozy, najczęściej nie produkowane już Polonezy, leciwe Volkswageny i radzieckie Uazy pełniące służbę przy granicach i w trudnym terenie. Policyjne garaże i parkingi wzbogaciły m.in. do tej pory o:

  • Opel Vectra - jego główne parametry techniczne to silnik 2,8 l, moc 250 KM, prędkość maksymalna 255 km/h, przyspieszenie do 100 km/h - 7,3 s. Auta te zostaną wyposażone w wideorejestratory.
  • Nissan Pathfinder - napęd zapewni 170- konny turbodiesel o pojemności 2,5 litra;
  • Kia cee’d - samochody mają m.in. dwulitrowe silniki diesla o mocy 140 KM i sześciostopniową skrzynię biegów;
  • Mitsubishi L200 - napędzane przez 2,5 litrowe jednostki o mocy 136 KM;
  • Jeep Cherokee Sport - pod maską znajduje się silnik o pojemności 2,8 litra. Samochód będzie używany do patrolowania trudno dostępnych miejsc.

Kup sobie policyjnego Poloneza

Policja coraz częściej używa Polonezów nie do ścigania przestępców, lecz np. do transportowania techników kryminalistycznych czy doprowadzania do prokuratury zatrzymanych. "Nikt rozsądny nie skieruje Poloneza na autostradę. Są szybsze auta, jak choćby kilkusetkonne Audi A6" - powiedział jeden z pomorskich funkcjonariuszy.

Nadinspektor Arkadiusz Pawelczyk, zastępca komendanta głównego policji zapowiedział jakiś czas temu, że ten rok będzie ostatnim, w którym służbę w policji będą pełnić Polonezy. Zanim jednak KGP zezłomuje lub sprzeda wszystkie Polonezy, musi najpierw uporać się największym przetargiem w historii polskiej policji - kupnem ponad 5 tysięcy pojazdów.

Co jeszcze do zrobienia?

W latach 2008 - 2009 planowane jest zakupienie 2100 furgonów policyjnych i ponad 4400 nowych samochodów osobowych i terenowych, którymi będzie można zastąpić te, które już dawno powinny zostać wymienione.

Jak stwierdził gen. Adam Rapacki - wiceminister spraw wewnętrznych i administracji na posiedzeniu sejmowej komisji administracji i spraw wewnętrznych 10. 01.2008 roku "Fundamentalnym tematem w najbliższym czasie jest racjonalne wydatkowanie środków z ustawy modernizacyjnej. Pozyskaliśmy spore środki, którymi można doposażyć wszystkie służby mundurowe na miarę XXI wieku".