Logo
WiadomościAktualnościZłom nie wjedzie

Złom nie wjedzie

Autor Krzysztof Koniuszewski
Krzysztof Koniuszewski

Od 1 maja br. zacznie obowiązywać wolny przepływ towarów.

To oznacza, że nawet wraki mogłyby zostać sprowadzone do Polski. Ich importu nie zahamuje nieobowiązująca wówczas norma czystości spalin Euro 2. By nie dopuścić do zalania polskiego rynku złomem, Ministerstwo Infrastruktury przygotowało w tym celu projekt rozporządzenia. Podstawą uznania pojazdu za niespełniający określonych wymagań technicznych jest jego poważne uszkodzenie w wypadku drogowym lub innych zdarzeniach losowych, takich jak powódź czy pożar, lub wynikające ze zużycia eksploatacyjnego. W projekcie rozporządzenia MI uszkodzenia uznające pojazd za odpad zostały podzielone na dwie kategorie - bezwzględne i warunkowe. Wystąpienie jakiegokolwiek uszkodzenia bezwzględnego lub co najmniej dwóch uszkodzeń warunkowych (tabele) uniemożliwi zarejestrowanie auta. W przypadku importera będzie to oznaczać, że samochód po wstępnych badaniach nie zostanie wpuszczony do Polski, z kolei użytkownicy zarejestrowanych aut w Polsce będą zobowiązani do pozbycia się ich w sposób nieuciążliwy dla środowiska. "Zgodnie z dyrektywą europejską 37/1999 podstawą rejestracji samochodu musi być okazanie dowodu rejestracyjnego. Na Zachodzie większość aut powypadkowych zostaje dożywotnio wyrejestrowana, to oznacza, że nie będą mogły jeździć także po polskich drogach" - zapewnia Andrzej Bogdanowicz, wicedyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury. Kto będzie decydować o tym, które auta zostaną uznane za odpady? Jeszcze nie wiadomo. W Ministerstwie Finansów dowiedzieliśmy się z kolei, że samochody proekologiczne będą obłożone niższymi stawkami akcyzy.Naszym zdaniem projekt MI jest nieprecyzyjnie sformułowany i w wielu miejscach korupcjogenny.

Autor Krzysztof Koniuszewski
Krzysztof Koniuszewski
Powiązane tematy: