Auto Świat Wiadomości Aktualności Zmarł Kanichi Yamamoto – konstruktor, który spopularyzował silnik Wankla

Zmarł Kanichi Yamamoto – konstruktor, który spopularyzował silnik Wankla

Felix Wankel skonstruował, a Kenichi Yamamoto zmodyfikował do wielkoseryjnej produkcji. Silnik z wirującym tłokiem zawsze wzbudzał kontrowersje, ale Mazda produkowała go najdłużej.

Mazda - modele z silnikiem Wankla
Zobacz galerię (16)
Materiały prasowe
Mazda - modele z silnikiem Wankla

W wieku 95 lat zmarł Kenichi Yamamoto, japoński konstruktor identyfikowany z Mazdą. Wraz z Felixem Wanklem uważany jest dzisiaj za ojca silnika z wirującym tłokiem.

To, co stworzył Wankel, dopiero po intensywnych pracach rozwojowych Yamamoto przystosował do produkcji w dużych seriach. Dzięki niemu Mazda może pochwalić się najdłuższą historią produkcji samochodów napędzanych takim silnikiem.

Kenichi Yamamoto urodził się w 1922 roku w Hiroszimie, mieście znanym z marki Toyo Kogyo, z której narodziły się samochody marki Mazda. W 1944 roku ukończył tokijską politechnikę i rozpoczął pracę w fabryce samolotów. Po zakończeniu II wojny światowej powrócil do zniszczonej bombami atomowymi Hiroszimy, ale z jego domu rodzinnego pozostały tylko ruiny, a także musiał pogodzić się z utratrą bliskich.

Chcąc wspomóc rodzinę, rozpoczął prace w spółce Toyo Kogyo, której fabryka jako jedna z niewielu przetrwała bombardowanie. Początkowo pracował przy przekładniach, a po dwóch latach awansował do zespołu zajmującego się projektem nowego silnika do trójkołowego pikapa, który spółka Toyo Kogyo zaczęła sprzedawać pod marką Mazda.

Swój pierwszy samochód Mazda R360 Japończycy zaprezentowali w 1960 roku, a w kolejnym roku nawiązali współpracę z niemieckim producentem NSU, której głównym konstruktorem był wówczas Felix Wankel. Do Niemiec wysłano małą grupę konstruktorów, której przewodził Kenichi Yamamoto. Celem wizyty był zakup licencji na produkcję silnika z wirującym tłokiem. Nad dalszym jego rozwojem pracowało w późniejszym okresie 47 konstruktorów, których określano jako 47 Samurajów.

W 1964 roku pojawił się pierwszy prototyp sportowego modelu o nazwie Mazda Cosmo Sport 110S i było to pierwsze auto Mazdy z silnikiem Wankla. Trzy lata później auto trafiło do produkcji seryjnej i odniosło nadspodziewany sukces.

Warto dodać, iż w latach siedemdziesiątych XX wieku wszyscy producenci zrezygnowali z produkcji silników Wankla, a jedynie w grze pozostała Mazda. Zespół Yamamoto pracował nad jego ulepszeniem i przystosowaniem do różnych modeli. Montowano je do pikapów, sedanów, sportowych coupe oraz mikrobusów Rotary Parkway.

Pod koniec lat siedemdziesiątych XX wieku Yamamoto został szefem rozwoju Mazdy, w 1985 r. był prezydentem, a od 1987 r. przewodniczącym rady nadzorczej Mazdy.

W 1991 roku Mazda 787B napędzana silnikiem Wankla wygrała słynny wyścig 24-godziny Le Mans i to był także sukces Yamamoto.

W 2012 roku zakończona została produkcja modelu RX-8 i od tego momentu Mazda nie produkuje już silników Wankla, które nieprzerwanie były w ofercie japońskiego producenta od 1967 r., a więc od momentu premiery Mazdy Cosmo 110S.

Trudno przewidzieć czy Mazda jeszcze kiedykolwiek powróci do tego typu jednostek napędowych.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków