Zgodnie z założeniami, celem projektowanej ustawy jest:

1. poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, poprzez podniesienie kwalifikacji kierujących pojazdami;

2. wdrożenie do prawodawstwa polskiego postanowień dyrektyw Unii Europejskiej dotyczących praw jazdy oraz kwalifikacji wstępnej i okresowego szkolenia kierowców (dyrektywa 2006/126/WE oraz dyrektywa 2003/59/WE);

3. regulacja spraw dotyczących szkolenia i egzaminowania kierowców oraz kandydatów na kierowców, uprawnień do kierowania pojazdami, a także nadzoru nad kierującymi;

4. minimalizacja negatywnych zjawisk związanych z procesem uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami.

Zobacz auto, jakiego ten producent jeszcze nie miał w ofercie

Założenia przewidują, że ustawa o kierujących pojazdami będzie zawierać nowe rozwiązania w powyższym zakresie, w szczególności:

- wprowadzenie nowych kategorii prawa jazdy:

a) AM - uprawniającej do kierowania motorowerami, którą będzie można uzyskać w wieku 14 lat,

b) A2 - uprawniającej do kierowania motocyklem o mocy nie przekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nie przekraczającej 0,2 kW/kg, którą będzie można uzyskać w wieku 18 lat;

- zmianę wieku, w którym można uzyskać poszczególne kategorie prawa jazdy:

a) z obecnych 18 lat dla prawa jazdy kategorii A na 24 lata,

b) z obecnych  18 lat dla prawa jazdy kategorii C na 21 lat,

c) z obecnych 21 lat dla prawa jazdy kategorii D na 24 lata,

d) odrębne uregulowanie wieku do uzyskania prawa jazdy kategorii C i D dla osób, które chcą podjąć pracę w zawodzie kierowcy i ukończyły kwalifikację wstępną lub wstępną przyspieszoną;

- wprowadzenie obowiązkowego podnoszenia kwalifikacji przez egzaminatorów i dodatkowo przez instruktorów nauki jazdy oraz wykładowców, w postaci corocznych warsztatów szkoleniowych;

- uregulowanie kwestii kierowania pojazdami czterokołowymi typu quad poprzez przypisanie tych pojazdów do określonych istniejących kategorii prawa jazdy;

- wprowadzenie nowego, zgodnego z dyrektywą wzoru prawa jazdy;

- wprowadzenie obowiązkowej wymiany wszystkich wydanych praw jazdy na nowy zgodny z dyrektywą  wzór tego dokumentu;

- wprowadzenie administracyjnego terminu ważności wydawanych praw jazdy;

- wprowadzenie ustawą o kierujących pojazdami i zmianą ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym możliwości odbycia przez kierowców kwalifikacji wstępnej przyspieszonej;

- wprowadzenie nowych zasad w systemie uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami:

a) wprowadzenie wymagania stosowania w trakcie szkolenia na prawo jazdy jednolitych i szczegółowych programów szkolenia dla kandydatów na kierowców,

b) wprowadzenie zakazu odbywania szkolenia i przystępowania do egzaminu na prawo jazdy przez osoby, wobec których został orzeczony zakaz kierowania pojazdami,

c) rozszerzenie i doprecyzowanie dotychczasowych zasad nadzoru nad ośrodkami szkolenia kierowców, wojewódzkimi ośrodkami ruchu drogowego, instruktorami i egzaminatorami;

- wprowadzenie nowych zasad nadzoru nad osobami kierującymi pojazdami, w szczególności:

a) przepisy dyrektywy 2006/126/WE dają możliwość wprowadzenia środków specjalnych w stosunku do początkujących kierowców. Dyrektywa umożliwia zastosowanie wobec kierowców, którzy po raz pierwszy uzyskali prawo jazdy, działań dyscyplinujących w trosce o bezpieczeństwo ruchu drogowego. W projekcie ustawy proponuje się dla kierowców, którzy po raz pierwszy uzyskali prawo jazdy kat. B, wprowadzenie 2-letniego okresu próbnego oraz określenie szczegółowych zasad postępowania z kierowcami popełniającymi wykroczenia lub przestępstwa drogowe,

b) nałożenie obowiązku kierowania na kursy reedukacyjne w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego osób, które uzyskały 24 punkty karne za wykroczenia w ruchu drogowym,

c) obligatoryjne cofnięcie uprawnień do kierowania pojazdami osobom, które w okresie 5 lat ponownie przekroczą 24 punkty karne za wykroczenia w ruchu drogowym;

-  mechanizmy antykorupcyjne:

a) wprowadzenie obowiązku zatrudnienia egzaminatora na pełnym etacie w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego, tak aby ośrodek był dla niego zasadniczym miejscem pracy, z którym egzaminator będzie się identyfikował jako funkcjonariusz publiczny wykonujący szczególne zadania bezpośrednio wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego,

b) wprowadzenie zakazu przeprowadzania egzaminu przez egzaminatora, który jest w jakimkolwiek związku prawnym z osobą egzaminowaną,

c) zakaz podejmowania przez egzaminatora zajęć zarobkowych bez zgody dyrektora wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego;

- wprowadzenie nowych wymagań związanych z koniecznością ukończenia szkolenia specjalistycznego dla osób kierujących pojazdami uprzywilejowanymi oraz przewożącymi wartości pieniężne.