Marka ta powstała w 1939 roku, gdy syn Henrego Forda Edsel zaczął tworzyć luksusowe Fordy i tańszą alternatywę dla modeli Lincolna.

Karierę rynkową zrobiły dwie generacje modelu Cougar z końca lat sześćdziesiątych i początku siedemdziesiątych, które stały się wielkim konkurentem Chevroleta Camaro i Pontiaca Firebirda.

Dzisiaj z tych dobrych czasów nie pozostało już praktycznie nic. W 1978 roku Mercury sprzedał 580 tys. samochodów, ale w 2009 roku już tylko 92 tys., co najlepiej obrazuje upadek popularności tej marki. Za jej likwidacją wypowiedział się sam Bill Ford.

W 2009 roku skończyła się produkcja Mercury Sable, który był odmianą Forda Taurusa.

W 2011 roku ma się pojawić terenowy Mountaineer, który jest luksusową wersją Forda Explorer oraz ostatni sedan z tylnym napędem Grand Marquis, który ma nadwozie z użebrowaniem ramowym. Średnia wieku jego nabywców wynosi niewiarygodnych 70 lat!

Wiadomo także, że spokrewnione z nim modele Ford Crown Victoria i Lincoln Town Car zakończą swój żywot bez następców w 2011 roku.

W 2012 roku zakończy się produkcja czterodrzwiowego Milana, amerykańskiej wersji Forda Fusion, który jednak nie ma wiele wspólnych cech ze swoim europejskim odpowiednikiem.

W 2013 roku będzie końcem żywota modelu Mariner.

Ford staje w tym momencie przed podjęciem konkretnych decyzji. O dalszych losach marki Mercury dowiemy się już w lipcu 2010 roku. Wszystko wskazuje na to, iż marka ta przestanie istnieć tak jak marki konkurencji: Plymouth, Oldsmobile i Pontiac.

W ostatnich trzech latach Ford pozbył się większości swoich europejskich inwestycji. Nowych właścicieli znalazły marki Land Rover, Jaguar, Aston Martin i stosunkowo niedawno Volvo.