- Dążymy do odegrania najważniejszej roli na rynku w segmencie C, jednym z najważniejszych w Europie - powidział Roberto Testore, prezes zarządu Fiat Auto. Segment ten to około 4 mln samochodów sprzedawanych rocznie. Fiat ma ambicje, by jego udział w nim wyniósł 10 proc. W przyszłym roku chce sprzedać 350 tys. Stilo, a w następnym - po wprowadzeniu wersji kombi - 400 tys. Samochód oferowany będzie w dwóch różnych wersjach nadwoziowych. Trzydrzwiowy (wymiary: długość/szerokość/wysokość 4182/1784/1475 mm) jest adresowany do młodych ludzi. Ma zgrabną sylwetkę, ostre linie nadwozia, sprawia wrażenie solidne-go i bezpiecznego. Niektórzy twierdzą, że ma więcej cech charakterystycznych dla aut produkcji niemieckiej niż włoskiej. Stilo będzie przecież konkurować z najpopularniejszymi w Europie kompaktami: VW Golfem, Oplem Astrą czy też Fordem Focusem. Model pięciodrzwiowy (wymiary: dł./szer./wys. 4253/1756/1525 mm) adresowany jest do rodzin z dziećmi. Trudno oprzeć się wrażeniu jego masywności i solidności. Potęguje je kształt maski oraz duże, chociaż proporcjonalne w stosunku do całości, powierzchnie z blachy, nisko opadające spoilery pod zderzakami z przodu i z tyłu. Na dodatek spore, 15-calowe koła. We wnętrzu również nie doszukamy się chrakterystycznej włoskiej finezji. Klasyczny układ i kolor zegarów, duży kokpit utrzymany w ciemnych kolorach to jakby wyjście naprzeciw oczekiwaniom największego w Europie rynku samochodowego, jakim są Niemcy. Samochód ma być wygodny, praktyczny i bezpieczny. Tego oczekuje większość nabywców. Materiały wykończeniowe wysokiej jakości, przyjemne w dotyku plastiki, tkanina na siedzeniach dobrego gatunku. Obie wersje nadwoziowe zapewniają naprawdę dużo miejsca dla pasażerów. Siedzi się tu wygodnie; przednie fotele zamocowano dość wysoko, co zapewnia dobrą widoczność do przodu. Stilo jest szerokie i wysokie. Na tylnych fotelach swobodnie zmieszczą się trzy osoby. Kiedy przednie siedzenia odsunięte są maksymalnie do tyłu, nie brakuje miejsca na nogi. Model trzydrzwiowy, krótszy, ustępuje trochę pod tym względem pięciodrzwiowemu, ale i tak jest w nim wygodnie. Wszyscy pasażerowie Stilo mają dużo przestrzeni nad głowami. I to w obu wersjach nadwoziowych. Do dyspozycji mają wiele praktycznych schowków. Fiat oferuje pięć wersji silnikowych Stilo. Podstawowa ma poj. 1,2 l i moc 80 KM. Najmocniejszy silnik benzynowy - 2.4 osiąga moc 170 KM. Spośród aut zaoferowanych do jazd testowych wybraliśmy diesla 1.9 JTD o mocy 115 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,7 s. Znakomita elastyczność na wyższych biegach. Silnik charakteryzuje się wysoką kulturą pracy. Mimo że jest to diesel, wewnątrz auta słyszymy przyjemne dla ucha brzmienie. Auto jest dobrze wyciszone. Producent podaje, że średnie zużycie paliwa wynosi 5,4 l na 100 km. Poza miastem Stilo 1.9 JTD spala zaledwie 4,3 l oleju napędowego na 100 km. Zatankowanie 58-litrowego zbiornika paliwa wystarcza na przejechanie ponad 1000 kilometrów. Wiele uwagi poświęcono zawieszeniu. Szybka jazda po torze z przeszkodami pozwala stwierdzić, że Stilo znakomicie trzyma się drogi, nie ma tendencji do wypadania z toru jazdy ani nadmiernych przechyłów. Zawieszenie nie jest przesadnie sztywne, zatem i komfort jazdy nie budzi zastrzeżeń. ABS ma być standardem we wszystkich wersjach wyposażeniowych. Specjalnie skonstruowana tzw. modularna płyta podłogowa ma zapewnić Stilo dobre wyniki w testach zderzeniowych. Jeśli natomiast chodzi o wyposażenie podnoszące poziom bezpieczeństwa samochodu, poza ABS w standardzie ma być 6 poduszek powietrznych. Ostateczna specyfikacja wersji wyposażeniowych na polski rynek nie jest jeszce ustalona. Podobnie niewiele można powiedzieć o cenie Fiata Stilo. Nieoficjalnie szacuje się, że dobrze wyposażona wersja (ABS, ESP, 6 poduszek powietrznych, klimatyzacja, radioodtwarzacz) z silnikiem 1.6 będzie kosztować około 60 tys. złotych. Czy Stilo będzie zagrażać dotychczasowym liderom segmentu C? Ładna stylistyka, przestronność, solidne wykonanie, dobrej jakości materiały, bogate wyposażenie i znakomite właściwości jezdne to poważne atuty nowego Fiata.
Galeria zdjęć
Zupełna zmiana stylu
Zupełna zmiana stylu
Zupełna zmiana stylu
Zupełna zmiana stylu
Zupełna zmiana stylu
Zupełna zmiana stylu
Zupełna zmiana stylu
Zupełna zmiana stylu
Zupełna zmiana stylu
Zupełna zmiana stylu
Zupełna zmiana stylu
Zupełna zmiana stylu
Zupełna zmiana stylu
Zupełna zmiana stylu
Zupełna zmiana stylu