Logo
WiadomościIle naprawdę “żyje” akumulator? Od czego zależy jego żywotność?

Ile naprawdę “żyje” akumulator? Od czego zależy jego żywotność?

Materiał reklamowy na zlecenie marki
Megatex
  • Podstawą jest wybór odpowiedniego akumulatora, który będzie pasował do wymagań samochodu
  • Dla żywotności akumulatora ważne jest, jak często korzystamy z samochodu
  • Niektóre elementy wyposażenia dodatkowego samochodu przyczyniają się do szybkiego zużycia akumulatora, choć ich wpływ można zneutralizować
  • Proste czynności mogą wydłużyć życie akumulatora, który pracuje w trudnych warunkach

Zanim kupimy nowy akumulator do samochodu, upewnijmy się, jaki akumulator kupić. Kiedyś było to nieco prostsze, bo wystarczyło znać pojemność akumulatora oraz wiedzieć, po której stronie ma on mieć zaciski dodatni i ujemny. Jeszcze tylko szybki pomiar, czy nowy akumulator zmieści się w przeznaczonej mu wnęce w samochodzie — i gotowe. Obecnie jest to nieco bardziej skomplikowane, ale… bez przesady.

Zwróć uwagę na typ akumulatora

Specjaliści z firmy Megatex, producenta znakomitych akumulatorów takich marek jak m.in. A-mega, Rombat i Pulsar, podpowiadają, aby koniecznie upewnić się, czy nasz samochód nie wymaga akumulatora typu AGM albo EFB. Takie akumulatory stosowane są w samochodach wyposażonych w systemy start-stop, są one odporne na wielokrotne silne obciążenia, dobrze znoszą liczne cykle ładowania i rozładowania. O ile jednak akumulator EFB może być ładowany w taki sam sposób jak zwykły akumulator kwasowo-ołowiowy, to już akumulator AGM ma nieco inną konstrukcję i wymaga innej strategii ładowania. Jeśli zastosujemy nieodpowiedni typ akumulatora, zużyje się on bardzo szybko — może nawet w ciągu kilku miesięcy. Ponadto wciąż jeździ bardzo wiele samochodów, w których stosowane są zwykłe akumulatory kwasowo-ołowiowe — ani EFB, ani AGM.

Jakiej klasy akumulator warto wybrać?

Wśród "zwykłych" akumulatorów kwasowo-ołowiowych też są różne modele. Przykładowo Akumulatory marki A-mega poza tym, że dostępne są w wersjach AGM oraz EFB, oferowane są także w różnych "zwykłych" odmianach dostosowanych do różnych warunków pracy. Przykładowo A-mega Ultra to akumulator przystosowany do pracy w samochodach z bardzo bogatym wyposażeniem, w których występuje bardzo wysoki pobór energii; jest też akumulator A-mega Premium — bardzo dobry akumulator do aut z bogatym wyposażeniem oraz A-mega Standard, który jest odpowiednim wyborem do samochodów, w których poziom wyposażenia oraz pobór energii jest umiarkowany. Jeśli odpowiednio dobierzemy akumulator do naszego samochodu, ma on szansę działać przez dobre kilka lat. To jednak zależy od kilku kwestii.

Co przyspiesza zużycie akumulatora?

To, co najbardziej szkodzi akumulatorom, to głębokie rozładowanie. W normalnie użytkowanym, sprawnym samochodzie dochodzi do tego rzadko. Jednak… z punktu widzenia akumulatora to, co dla nas znaczy "normalnie", dla akumulatora może być poważnym wyzwaniem.

Okazuje się, że w wielu nowoczesnych samochodach pobór prądu na postoju — gdy samochód jest zamknięty i wszystkie urządzenia wyłączone — jest bardzo wysoki.

Energia elektryczna zużywana jest do podtrzymywania pamięci wszystkich sterowników, do skanowania otoczenia w celu wykrycia obecności kluczyka (tak być musi — dzięki temu działają systemy dostępu bezkluczykowego), do zasilania immobilizerów i alarmów. Nie każdy wie, ale szczególnym problemem są rozbudowane zabezpieczenie antykradzieżowe — zwłaszcza te montowane poza fabryką. Niektóre zużywają tak wiele energii, że już po 5-6 dniach postoju samochodu może dojść do rozładowania akumulatora. To np. typowy problem niektórych samochodów z napędem hybrydowym, w których akumulator pomocniczy ma niewielką pojemność.

Jeżeli nieregularnie korzystamy z samochodu i mamy w nim wyposażenie drenujące akumulator podczas postoju, nie powinniśmy się dziwić, że akumulator zużyje się bardzo szybko — może nawet po kilkunastu miesiącach od pierwszego montażu. Zimą z powodu rozładowania akumulatora może też dojść do jego nagłej usterki — w dowolnym momencie: jeśli akumulator rozładuje się, podczas gdy narażony jest na kilkunastostopniowy mróz, może dojść do zamarznięcia elektrolitu — a to z reguły oznacza nieodwracalną usterkę. To oznacza, że warunkiem długowieczność akumulatora jest niedopuszczanie do jego rozładowania. Oczywiście, warunkiem trwałości akumulatora jest też sprawność układu ładowania w samochodzie: złe dla akumulatora jest zarówno niedoładowanie, jak i przeładowanie.

Jak dbać o akumulator, by służył nam długo i bezproblemowo?

  • jeśli nieregularnie korzystamy z samochodu i zostawiamy go na kilka dni, wiedząc, że w tym czasie może dojść do rozładowania akumulatora, najlepiej podłączyć go pod inteligentną ładowarkę, która będzie automatycznie co jakiś czas sprawdzać poziom jego naładowania i w razie potrzeby doładowywać go;
  • należy zwracać uwagę, aby nie pozostawiać w samochodzie włączonych drobnych odbiorników energii elektrycznej, np. lampek oświetlenia wnętrza;
  • należy na bieżąco usuwać usterki, które przyczyniają się do nadmiernego obciążenia akumulatora. Przykładem może być zużyty rozrusznik — gdy jego łożyskowanie zaczyna szwankować, pobór energii podczas uruchamiania silnika może być nawet 2-3 razy wyższy niż normalnie;
  • należy dbać o instalację elektryczną samochodu oraz jej czystość, aby uniknąć zwarć i niekontrolowanego upływu prądu;
  • jeżeli mamy w aucie prądożerne urządzenia, np. spalinowe ogrzewanie postojowe wymagające współpracy z wentylatorem wnętrza, korzystajmy z niego z umiarem;
  • jeśli jeździmy wyłącznie na krótkich trasach, regularnie doładowujmy akumulator.
Udostępnij:
Materiał reklamowy na zlecenie marki
Megatex
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium