Na kilka tygodni przed oficjalną premierą na salonie samochodowym w Los Angeles BMW ujawniło oficjalne zdjęcia i informacje na temat swoich topowych odmian modeli X5 i X6 przygotowanych przez sportową dywizję spod znaku „M”.

BMW X5 M i X6 M – mocny duet

Paleta sportowych SUV-ów marki rośnie w siłę. Do zaprezentowanych niedawno modelach X3 M i X4 M niebawem dołączą trzecie już odsłony X5 i X6 i to w dwóch wariantach – poza „zwykłymi” M będą to także M Competition. 

Obydwa już na pierwszy rzut oka zdradzają swój potencjał m.in. za sprawą przeprojektowanych zderzaków z powiększonymi wlotami powietrza zapewniającymi optymalne chłodzenie silnika i hamulców, skrzeli M na błotnikach, spojlerów dachowych czy, pasów tylnych ze zintegrowanymi dyfuzorami czy wydechów z podwójnymi owalnymi końcówkami. Do tego dochodzą 21-calowe alufelgi (22-calowe z tyłu montowane seryjnie w wersjach M Competition, opcja dla M). 

Pod maską X5 M i X6 M znajdziemy silnik 4.4 V8 twin-turbo, który osiąga moc 600 KM i imponujący moment obrotowy 750 Nm. W odmianach M Competition jego moc podkręcono do 625 KM. To odpowiednio o 25 i 50 KM więcej niż mogły pochwalić się poprzednie generacje sportowych SUV-ów BMW. Moment przekazywany jest na obydwie osie poprzez 8-stopniową skrzynię M Steptronic z układem Drivelogic. Napęd M xDrive a aktywnym tylnym dyferencjałem tradycyjnie już preferuje tylną oś, a przód dołączany jest tylko w sytuacjach, gdy koła tracą przyczepność. Co ciekawe, dzięki specjalnemu trybowi 4WD Sport możliwe będzie wprowadzenie samochodu w kontrolowany drift. Imponująco zapowiadają się także osiągi. Przyspieszenie do „setki” w nawet 3,8 s czy prędkość maksymalna dochodząca do 290 km/h w przypadku wyposażenia aut w pakiet M Driver.

BMW X5 M i X6 M – czysta adrenalina

Oczywiście do możliwości układów napędowych dopasowano konstrukcje adaptacyjnych układów jezdnych M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, aktywną stabilizacją przechyłów bocznych, układem kontroli stabilności DSC z trybem M Dynamic i układami kierowniczymi M Servotronic. Hamulce wyposażono w 6-tłoczkowe zaciski i nawiercane tarcze o średnicy 395 mm z przodu oraz 380 mm z tyłu. Kierowca będzie mógł też wybierać między kilkoma trybami amortyzacji, w tym Comfort, Sport i Sport Plus, a także zaprogramować dwa własne ustawienia pracy poszczególnych systemów (silnika, amortyzatorów, układu kierowniczego, hamulcowego czy xDrive’a), aktywowane przyciskami na kierownicy. Na tym nie koniec, bo programować będzie też można działanie systemów wspomagających kierowcę, a także zakres pokazywanych na ekranach i wyświetlaczu head-up informacji. 

Zarówno X5 M jak i X6 M zaoferuje bardzo bogate wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, w tym m.in. Live Cockpit Proffesional z nawigacją i inteligentnym asystentem osobistym czy opcjonalne laserowe reflektory. Dostawy do klientów rozpoczną się w kwietniu 2020 roku.

BMW X5 M i X6 M - naszym zdaniem

Jak wszystkie modele ze stajni M tak i te dwa nowe SUV-y z pewnością dostarczą mnóstwa przyjemności swoim majętnym właścicielom. Wygląda na to, że Mercedesowi-AMG GLE 63 S czy mającemu zadebiutować już w listopadzie Audi RS Q8 przybyli groźni konkurenci.