W ofercie nie zabrakło wersji z napędem 4x4. Czy auto stanie się konkurencją dla typowych SUV-ów? A może następcą Łady Nivy?

Projektanci Dacii Duster skorzystali z możliwości, jakie daje sojusz Renault z Nissanem. Samochód rumuńskiej marki oparto na płycie podłogowej Logana, którą wyposażono w podzespoły stosowanie w przez Renault w modelu Koleos oraz Nissana - Qashqaiu oraz X-Trailu.

Mierzący 4,31 metra Duster może się podobać. Jego projektanci postawili na proste formy, a nie przepych stylistyczny. Proste oraz funkcjonalne jest także pięcioosobowe wnętrze.

Do napędu Dustera posłużyły silniki doskonale znane z innych samochodów sojuszu Nissan-Renault - benzynowy 1.6 16V (110 KM) oraz wysokoprężny 1.5 dCi (85 i 105 KM). Na tle współczesnych SUV-ów maksymalne moce wszystkich jednostek napędowych wypadają blado. Dokładniejsza analiza danych technicznych ujawnia, że atutem Dustera będzie niska masa. Podstawowa wersja z napędem na przednie koła waży 1180 kilogramów - prawie 120 kilogramów mniej od bazowego Qashqaia. Przekłada się to na niskie zużycie paliwa. Wersja z 85-konnym silnikiem 1.5 dCi powinna zużywać niecałe 6 l/100km.

Duster z napędem na obie osie waży 1280 kilogramów. Także w tym przypadku Dacia jest znacznie lżejsza od konkurentów. Duster 4x4 otrzymał układ napędowy opracowany przez Nissana. Kierowca będzie mógł przełącznikiem wybierać między napędem tylko na przednią oś (4x2), automatycznie dołączanym napędem na tył (Auto) oraz stałym napędem na cztery koła (Lock). Ostatnia funkcja będzie dostępna wyłącznie przy niewielkich prędkościach i może przydać się podczas jazdy w trudniejszym terenie.

Z wypraw w naprawdę trudny teren lepiej zrezygnować. Rumuński SUV nie jest terenówką z prawdziwego zdarzenia, choć 20-centrymetrowym prześwitem zawstydza m.in. popularnego Outlandera.

Na tym nie kończą się zalety Dustera. Pod względem przestronności wnętrza nowy model Dacii dorównuje samochodom kompaktowym, a bagażnik o pojemności 475 litrów to wynik na poziomie niejednego kombi. Po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń ładunkowa rośnie do 1600 litrów.

Sprzedaż samochodu rozpocznie się wiosną bieżącego roku. Duster będzie powstawał w fabryce w Pitesti. Później rumuńska fabryka zostanie odciążona - równoległa produkcja jest planowana w Rosji oraz Brazylii. Samochód będzie objęty trzyletnią gwarancją z limitem 100 tysięcy kilometrów.

W krajach Europy Zachodniej Dacia Duster ma być tańsza od Volkswagena Golfa. W Polsce rumuński SUV kosztował będzie 39 900 złotych za wersję z napędem 4x2 oraz 49 900 zł za odmianę 4x4. Tym samym jest to najtańszy przedstawiciel segmentu.