Produkcję pierwszej generacji Volkswagena Golfa rozpoczęto 29 marca 1974 roku w fabryce w Wolfsburgu. Pomysł na kompaktowy, ekonomiczny i komfortowy samochód oferowany za rozsądne pieniądze okazał się świetną receptą na sukces Golfa, który w krótkim czasie został nie tylko bestsellerem marki lecza także nie bez powodu został okrzyknięty królem kompaktów. Przez 46 lat produkcji siedem generacji tego modelu niczym wzorzec z Sevre wyznaczało standardy obowiązujące w tym popularnym segmencie, a nabywców znalazło ponad 35 mln Golfów.
Volkswagen Golf VIII – ewolucyjny styl
Sylwetka tego modelu należy do najbardziej rozpoznawalnych na świecie. Dlatego z dużą konsekwencją każda kolejna generacja Golfa, począwszy od pierwszej autorstwa genialnego Giorgetto Giugiaro po najnowszą, ósmą odsłonę stanowi ewolucję stylu poprzednika i zachowuje charakterystyczne elementy, dzięki którym nie sposób pomylić Golfa z żadnym innym kompaktem. To m.in. profil boczny boczny nadwozia z ukośnym słupkiem C.
W ósmej generacji auto zachowało świetne proporcje i niemal niezmienione wymiary siódmej odsłony modelu, tj. długość 4284 mm, szerokość 1789 mm, wysokość 1456 mm i rozstaw osi 2636 mm, i choć na pierwszy rzut oka podobieństwo jest uderzające, to w rzeczywistości każdy element zaprojektowany został od nowa. Istotne zmiany widać w wyglądzie przedniej części nadwozia: to „Uśmiechnięte” ledowe reflektory ze zintegrowanymi zdynamizowanymi kierunkowskazami, dostępne już w standardowym wyposażeniu bazowej wersji, zmodyfikowany zderzak i przetłoczenia na masce. Z tyłu to przede wszystkim ledowe lampy o nowoczesnym kształcie. Auto w zależności od wersji może poruszać się na 16-, 17- lub 18-calowych alufelgach, a w bazowej wersji standardem są stalowe obręcze 15-calowe.
Ilość miejsca dla kierowcy i pasażera siedzących z przodu jest wzorowa, podobnie jak dla osób podróżujących na tylnej kanapie. A bagażnik pomieści od 380 do nawet 1237 l, gdy złożymy oparcia tylnej kanapy.
Volkswagen Golf VIII – rewolucyjna technologia
We wnętrzu Golfa VIII mamy do czynienia z prawdziwą rewolucją i to rewolucją cyfrową. Zwłaszcza gdy spojrzymy na deskę rozdzielczą, która stanowi multimedialne centrum informacyjno-rozrywkowe. Kokpit zdominowany jest przez dwa potężne ekrany, ten za kierownicą ma przekątną 10,25 cala, a ten obok w zależności do wersji od 8,25 do 10,25 cala.
W dużej mierze zrezygnowano z „guzikologii” na rzecz pojemnościowych przycisków. Obsługuje się nimi m.in. światła, a także klimatyzację, funkcję głośności audio czy skróty do elektronicznych systemów asystujących. Jedyne fizyczne przyciski znajdziemy właściwie tylko na kierownicy.
Rozbudowane menu systemu multimedialnego umożliwia personalizację wyglądu zarówno cyfrowych zegarów jak i dotykowego ekranu oraz, w wyższych wersjach wyposażeniowych, dopasowanie ambientowego podświetlenia wnętrza do nastroju – do wyboru jest od 10 do do nawet 32 kolorów. Dodatkowo można modyfikować ich barwę od zimnej po cieplejszą, co umożliwia stworzenie atmosfery świetnie współgrającej z sytuacją na pokładzie oraz na zewnątrz, bez względu na to, czy podróżujemy po ulicach miasta czy na długich trasach.
Pokładowe multimedia dogadują się bez problemów ze smartfonami, zarówno przez Android Auto jak i Apple CarPlay (opcja dla wersji Golf, standard w pozostałych), a dzięki aplikacji WeConnect oraz funkcji WeConnect Plus (mobilne usługi on line, w cenie auta przez pierwszy rok) możliwy jest zdalny dostęp do wielu informacji o kondycji samochodu, w tym miejscu jego parkowania, poziomu paliwa czy blokadzie zamków.
Na liście komfortowego wyposażenia bazowej wersji dostaniemy m.in.: reflektory LED Basic, ledowe światła do jazdy dziennej, ledowe lampy tylne, zderzaki w kolorze nadwozia, fotel kierowcy z regulacją wysokości, multifunkcyjną kierownicę, system bezkluczykowego elektronicznego uruchamiania „Keyless-Go”, automatyczną, 1-strefową klimatyzację, Climatronic, cyfrowy zestaw wskaźników z komputerem pokładowym, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, elektrycznie otwierane szyby z przodu i z tyłu, usługi mobilne We Connect Plus, radio „Composition” z ekranem dotykowym 8,25 cala, instalację Bluetooth dwa gniazda USB-C z przodu.
Volkswagen Golf VIII – bezpieczeństwo bez kompromisów
Najnowsza odsłona „króla kompaktów” pod względem oferowanego poziomu bezpieczeństwa pasażerom na pokładzie po raz kolejny wyznacza standardy w klasie.
Auto uzyskało maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP, a w wyposażeniu seryjnym każdej wersji znalazły się następujące „bezpieczne” systemy:
- Asystent podjazdu i zjazdu
- Deaktywacja poduszki powietrznej dla pasażera
- Hamulec wielokolizyjny – pomaga ograniczyć skutki kolizji poprzez zainicjowanie hamowania
- Isofix – przygotowanie do montażu dwóch fotelików dziecięcych na zewnętrznych siedzeniach z tyłu oraz na siedzeniu pasażera z przodu
- Poduszki powietrzne: czołowa, boczne, kurtynowe i kolanowa dla kierowcy
- ESP – system stabilizacji toru jazdy wraz z ASR, ABS, EDS, MSR, asystentem siły hamowania Sygnalizacja spadku ciśnienia w oponach
- XDS – blokada mechanizmu różnicowego
- Zabezpieczenie antykradzieżowe/Immobiliser
- Asystent utrzymania toru jazdy Lane Assist
- Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście oraz funkcją prewencyjnej ochrony pieszych i rowerzystów
- System rozpoznający zmęczenie kierowcy
- System komunikacji między pojazdami CAR2x
- eCall – system automatycznego wzywania pomocy
W ramach opcji oferowane są m.in. inteligentne reflektory IQ. LIGHT LED Matrix, aktywny system ochrony pasażerów „PreCrash” czy system Travel Assist umożliwiający półautomatyczną jazdę w niemal pełnym zakresie prędkości.
Reflektory LED Matrix z dynamiczną regulacją świateł drogowych Dynamic Light Assist współpracują z kamerą rejestrującą pojazdy nadjeżdżające z przeciwka lub poruszające się przed Golfem i dzięki technologii matrycowej dopasowują strumień światła do warunków panujących na drodze w taki sposób, by nie tylko zapewniać optymalne oświetlenie drogi lecz także by nie oślepiać innych uczestników ruchu.
Z kolei Travel Assist wspiera kierowcę na długich trasach, gdzie zapewnia utrzymanie auta na pasie ruchu i w określonej odległości od pojazdu poprzedzającego a także poruszanie się ze stałą prędkością. Na autostradzie oznacza to, że Golf będzie w stanie sam zwolnić lub przyspieszyć w zależności od zmieniającego się natężenia ruchu, a miejskich korkach w wersjach z automatyczną skrzynią DSG „podążanie” za jadącymi autami z automatycznym zatrzymaniem się i ponownym ruszeniem włącznie.
System „PreCrash" potrafi rozpoznać ryzyko kolizji i odpowiednio wcześniej „przygotować” na nią auto – przed ewentualnym zderzeniem zamyka automatycznie okna, panoramiczny dach i napina pasy bezpieczeństwa, minimalizując w ten sposób efekty wypadku.
Volkswagen Golf VIII – ekologia i dynamika
W momencie sprzedażowego debiutu w salonach dilerskich Volkswagen Golf VIII dostępny jest w siedmiu wersjach silnikowych. Dla bazowych odmian proponowane są trzycylindrowe turbodoładowane jednostki benzynowe o pojemności 1,0 l w wariancie o mocy 90 KM z 5-biegową skrzynią manualną lub o mocy 110 KM i przekładnią 6-biegową. Paletę benzyniaków uzupełniają silniki 1.5 TSI o mocy 130 KM lub 150 KMw parze z manualną 6-biegową skrzynią oraz 150-konne 1.5 eTSI z dwusprzęgłową, 7-stopniową skrzynią automatyczną. Ten ostatni motor to tzw. miękka hybryda z 48-voltową instalacją elektryczną i układem odłączania cylindrów.
Oferta silników wysokoprężnych obejmuje wersje 2.0 TDI o mocy 115 KM w parze z 6-biegową skrzynią manualną lub 150 KM z 7-biegowym DSG.
W nadchodzących miesiącach paletę dostępnych wersji uzupełnią kultowe GTI z silnikiem o mocy 245 KM, GTD z 200-konnym dieslem oraz hybryda plug-in GTE dysponująca łączną mocą 245 KM i zasięgiem w trybie czysto elektrycznym dochodzącym do 60 km. Potem dołączy odmiana R z jednostką o mocy ponad 300 KM i napędem na obydwie osie.
Co ważne, docelowo w ofercie Golfa VIII ma znaleźć się aż 5 hybryd i hybryd plug-in.