Foto: volkswagen / Auto Świat
Volkswagen Golf VIII

Produkcję pierwszej generacji Volkswagena Golfa rozpoczęto 29 marca 1974 roku w fabryce w Wolfsburgu. Pomysł na kompaktowy, ekonomiczny i komfortowy samochód oferowany za rozsądne pieniądze okazał się świetną receptą na sukces Golfa, który w krótkim czasie został nie tylko bestsellerem marki lecza także nie bez powodu został okrzyknięty królem kompaktów. Przez 46 lat produkcji siedem generacji tego modelu niczym wzorzec z Sevre wyznaczało standardy obowiązujące w tym popularnym segmencie, a nabywców znalazło ponad 35 mln Golfów.

Volkswagen Golf VIII – ewolucyjny styl

Sylwetka tego modelu należy do najbardziej rozpoznawalnych na świecie. Dlatego z dużą konsekwencją każda kolejna generacja Golfa, począwszy od pierwszej autorstwa genialnego Giorgetto Giugiaro po najnowszą, ósmą odsłonę stanowi ewolucję stylu poprzednika i zachowuje charakterystyczne elementy, dzięki którym nie sposób pomylić Golfa z żadnym innym kompaktem. To m.in. profil boczny boczny nadwozia z ukośnym słupkiem C.

Foto: volkswagen / Auto Świat
Volkswagen Golf VIII

W ósmej generacji auto zachowało świetne proporcje i niemal niezmienione wymiary siódmej odsłony modelu, tj. długość 4284 mm, szerokość 1789 mm, wysokość 1456 mm i rozstaw osi 2636 mm, i choć na pierwszy rzut oka podobieństwo jest uderzające, to w rzeczywistości każdy element zaprojektowany został od nowa. Istotne zmiany widać w wyglądzie przedniej części nadwozia: to „Uśmiechnięte” ledowe reflektory ze zintegrowanymi zdynamizowanymi kierunkowskazami, dostępne już w standardowym wyposażeniu bazowej wersji, zmodyfikowany zderzak i przetłoczenia na masce. Z tyłu to przede wszystkim ledowe lampy o nowoczesnym kształcie. Auto w zależności od wersji może poruszać się na 16-, 17- lub 18-calowych alufelgach, a w bazowej wersji standardem są stalowe obręcze 15-calowe.

Foto: volkswagen / Auto Świat
Volkswagen Golf VIII

Ilość miejsca dla kierowcy i pasażera siedzących z przodu jest wzorowa, podobnie jak dla osób podróżujących na tylnej kanapie. A bagażnik pomieści od 380 do nawet 1237 l, gdy złożymy oparcia tylnej kanapy.

Foto: volkswagen / Auto Świat
Volkswagen Golf VIII

Volkswagen Golf VIII – rewolucyjna technologia

We wnętrzu Golfa VIII mamy do czynienia z prawdziwą rewolucją i to rewolucją cyfrową. Zwłaszcza gdy spojrzymy na deskę rozdzielczą, która stanowi multimedialne centrum informacyjno-rozrywkowe. Kokpit zdominowany jest przez dwa potężne ekrany, ten za kierownicą ma przekątną 10,25 cala, a ten obok w zależności do wersji od 8,25 do 10,25 cala.

Foto: volkswagen / Auto Świat
Volkswagen Golf VIII

W dużej mierze zrezygnowano z „guzikologii” na rzecz pojemnościowych przycisków. Obsługuje się nimi m.in. światła, a także klimatyzację, funkcję głośności audio czy skróty do elektronicznych systemów asystujących. Jedyne fizyczne przyciski znajdziemy właściwie tylko na kierownicy.

Foto: volkswagen / Auto Świat
Volkswagen Golf VIII

Rozbudowane menu systemu multimedialnego umożliwia personalizację wyglądu zarówno cyfrowych zegarów jak i dotykowego ekranu oraz, w wyższych wersjach wyposażeniowych, dopasowanie ambientowego podświetlenia wnętrza do nastroju – do wyboru jest od 10 do do nawet 32 kolorów. Dodatkowo można modyfikować ich barwę od zimnej po cieplejszą, co umożliwia stworzenie atmosfery świetnie współgrającej z sytuacją na pokładzie oraz na zewnątrz, bez względu na to, czy podróżujemy po ulicach miasta czy na długich trasach.

Foto: volkswagen / Auto Świat
Volkswagen Golf VIII

Pokładowe multimedia dogadują się bez problemów ze smartfonami, zarówno przez Android Auto jak i Apple CarPlay (opcja dla wersji Golf, standard w pozostałych), a dzięki aplikacji WeConnect oraz funkcji WeConnect Plus (mobilne usługi on line, w cenie auta przez pierwszy rok) możliwy jest zdalny dostęp do wielu informacji o kondycji samochodu, w tym miejscu jego parkowania, poziomu paliwa czy blokadzie zamków.

Na liście komfortowego wyposażenia bazowej wersji dostaniemy m.in.: reflektory LED Basic, ledowe światła do jazdy dziennej, ledowe lampy tylne, zderzaki w kolorze nadwozia, fotel kierowcy z regulacją wysokości, multifunkcyjną kierownicę, system bezkluczykowego elektronicznego uruchamiania „Keyless-Go”, automatyczną, 1-strefową klimatyzację, Climatronic, cyfrowy zestaw wskaźników z komputerem pokładowym, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, elektrycznie otwierane szyby z przodu i z tyłu, usługi mobilne We Connect Plus, radio „Composition” z ekranem dotykowym 8,25 cala, instalację Bluetooth dwa gniazda USB-C z przodu.

Volkswagen Golf VIII – bezpieczeństwo bez kompromisów

Najnowsza odsłona „króla kompaktów” pod względem oferowanego poziomu bezpieczeństwa pasażerom na pokładzie po raz kolejny wyznacza standardy w klasie.

Foto: volkswagen / Auto Świat
Volkswagen Golf VIII

Auto uzyskało maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP, a w wyposażeniu seryjnym każdej wersji znalazły się następujące „bezpieczne” systemy:

  • Asystent podjazdu i zjazdu
  • Deaktywacja poduszki powietrznej dla pasażera
  • Hamulec wielokolizyjny – pomaga ograniczyć skutki kolizji poprzez zainicjowanie hamowania
  • Isofix – przygotowanie do montażu dwóch fotelików dziecięcych na zewnętrznych siedzeniach z tyłu oraz na siedzeniu pasażera z przodu
  • Poduszki powietrzne: czołowa, boczne, kurtynowe i kolanowa dla kierowcy
  • ESP – system stabilizacji toru jazdy wraz z ASR, ABS, EDS, MSR, asystentem siły hamowania Sygnalizacja spadku ciśnienia w oponach
  • XDS – blokada mechanizmu różnicowego
  • Zabezpieczenie antykradzieżowe/Immobiliser
  • Asystent utrzymania toru jazdy Lane Assist
  • Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście oraz funkcją prewencyjnej ochrony pieszych i rowerzystów
  • System rozpoznający zmęczenie kierowcy
  • System komunikacji między pojazdami CAR2x
  • eCall – system automatycznego wzywania pomocy
Foto: volkswagen / Auto Świat
Volkswagen Golf VIII

W ramach opcji oferowane są m.in. inteligentne reflektory IQ. LIGHT LED Matrix, aktywny system ochrony pasażerów „PreCrash” czy system Travel Assist umożliwiający półautomatyczną jazdę w niemal pełnym zakresie prędkości.

Reflektory LED Matrix z dynamiczną regulacją świateł drogowych Dynamic Light Assist współpracują z kamerą rejestrującą pojazdy nadjeżdżające z przeciwka lub poruszające się przed Golfem i dzięki technologii matrycowej dopasowują strumień światła do warunków panujących na drodze w taki sposób, by nie tylko zapewniać optymalne oświetlenie drogi lecz także by nie oślepiać innych uczestników ruchu.

Z kolei Travel Assist wspiera kierowcę na długich trasach, gdzie zapewnia utrzymanie auta na pasie ruchu i w określonej odległości od pojazdu poprzedzającego a także poruszanie się ze stałą prędkością. Na autostradzie oznacza to, że Golf będzie w stanie sam zwolnić lub przyspieszyć w zależności od zmieniającego się natężenia ruchu, a miejskich korkach w wersjach z automatyczną skrzynią DSG „podążanie” za jadącymi autami z automatycznym zatrzymaniem się i ponownym ruszeniem włącznie.

System „PreCrash" potrafi rozpoznać ryzyko kolizji i odpowiednio wcześniej „przygotować” na nią auto – przed ewentualnym zderzeniem zamyka automatycznie okna, panoramiczny dach i napina pasy bezpieczeństwa, minimalizując w ten sposób efekty wypadku.

Volkswagen Golf VIII – ekologia i dynamika

W momencie sprzedażowego debiutu w salonach dilerskich Volkswagen Golf VIII dostępny jest w siedmiu wersjach silnikowych. Dla bazowych odmian proponowane są trzycylindrowe turbodoładowane jednostki benzynowe o pojemności 1,0 l w wariancie o mocy 90 KM z 5-biegową skrzynią manualną lub o mocy 110 KM i przekładnią 6-biegową. Paletę benzyniaków uzupełniają silniki 1.5 TSI o mocy 130 KM lub 150 KMw parze z manualną 6-biegową skrzynią oraz 150-konne 1.5 eTSI z dwusprzęgłową, 7-stopniową skrzynią automatyczną. Ten ostatni motor to tzw. miękka hybryda z 48-voltową instalacją elektryczną i układem odłączania cylindrów.

Foto: volkswagen / Auto Świat
Volkswagen Golf VIII

Oferta silników wysokoprężnych obejmuje wersje 2.0 TDI o mocy 115 KM w parze z 6-biegową skrzynią manualną lub 150 KM z 7-biegowym DSG.

W nadchodzących miesiącach paletę dostępnych wersji uzupełnią kultowe GTI z silnikiem o mocy 245 KM, GTD z 200-konnym dieslem oraz hybryda plug-in GTE dysponująca łączną mocą 245 KM i zasięgiem w trybie czysto elektrycznym dochodzącym do 60 km. Potem dołączy odmiana R z jednostką o mocy ponad 300 KM i napędem na obydwie osie.

Co ważne, docelowo w ofercie Golfa VIII ma znaleźć się aż 5 hybryd i hybryd plug-in.

Volkswagen Golf VIII – cena/wyposażenie

Foto: Volkswagen Polska
Volkswagen Golf VIII – ceny