" Wynik Modusa jest tym bardziej satysfakcjonujący, że trudniej jest zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom małego samochodu ", mówi Jacques Faure - odpowiadający w Renault za bezpieczeństwo bierne. " Nagroda ta jest efektem wieloletnich działań Renault zmierzających do zapewnienia bezpieczeństwa zgodnie ze strategią "bezpieczeństwo dla wszystkich". Naszym celem jest zagwarantowanie jak najlepszego poziomu bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom, siedzącym z przodu i z tyłu, zarówno w małych jak i dużych samochodach. "Podczas testów inspektorzy Euro NCAP stwierdzili doskonały poziom bezpieczeństwa w Modusie. Bilans obrażeń przeprowadzony po analizie manekinów dowodzi skuteczności systemów bezpieczeństwa, a w szczególności czołowych poduszek powietrznych samoczynnie dostosowujących się do siły zderzenia o dwóch poziomach napełnienia oraz systemu podwójnych napinaczy. Również konstrukcja pojazdu uległa prawidłowemu odkształceniu rozpraszając energię zderzenia i zabezpieczając przed wgnieceniem podzespołów do kabiny. W dziedzinie bezpieczeństwa biernego Modus musiał spełnić szczególnie ostre założenia techniczne.

Przyjęte rozwiązanie systemów zabezpieczeń reaguje na odkształcenia konstrukcji pojazdu, w taki sposób, aby zapewnić optymalne bezpieczeństwo na wszystkich miejscach, niezależnie od rodzaju zderzenia. Modus został wyposażony w System Renault Protection trzeciej generacji. Obejmuje on sześć poduszek, w tym dwie poduszki czołowe samoczynnie dostosowujące się do siły zderzenia o dwóch poziomach napełnienia i cztery poduszki boczne (dwie poduszki boczne chroniące klatkę piersiową, wbudowane w siedzenia i dwie kurtyny, których zadaniem jest ochrona głów pasażerów siedzących z przodu i z tyłu). Działanie tych elementów wyposażenia podnoszącego bezpieczeństwo podczas zderzenia jest dostosowane do wzrostu kierowcy, ocenianego za pomocą czujnika położenia fotela na prowadnicy. Przednie miejsca są również wyposażone w dwa napinacze i ogranicznik napięcia do 400 daN, zabezpieczający klatkę piersiową.

Dźwiękowy sygnał ostrzegawczy i piktogram na desce rozdzielczej przypominają kierowcy o zapięciu pasów, jeśli o tym zapomni.

Ryzyko tzw. nurkowania na tylnych miejscach jest ograniczone dzięki zastosowaniu pasów z napinaczami, krótkiej, pionowo ustawionej końcówki pasa z klamrą oraz odpowiedniemu wyprofilowaniu konstrukcji siedzeń. Modus jest jedynym samochodem tej klasy oferującym te systemy.

Modus posiada ponadto na bocznych miejscach z tyłu oraz na miejscu pasażera z przodu 3-punktowy system mocowania fotelików dla dzieci tyłem do kierunku jazdy Isofix. Wyłącznik umieszczony na bocznej płaszczyźnie deski rozdzielczej zapewnia bezpieczeństwo w przypadku umieszczenia fotelika na przednim miejscu - pozwala na wyłączenie poduszki czołowej oraz bocznej poduszki chroniącej klatkę piersiową i pirotechnicznego napinacza. Konstrukcja samochodu ulega odkształceniu podczas zderzenia dzięki zastosowaniu blachy o wysokim współczynniku sprężystości. Pochłania ona energię zderzenia i przekształca kabinę w kapsułę ratunkową zabezpieczającą użytkowników przed przedostaniem się podzespołów mechanicznych do środka.

Podczas zderzenia czołowego konstrukcja Modusa przenosi siły na przednie części podłużnic, których stabilność zapewnia kątownik, słupek i poprzeczka pod przegrodą czołową. Znajdujące się z przodu podzespoły (silnik, skrzynia biegów, akumulator, moduł elektroniczny i osprzęt) zgniatają się nawzajem podczas zderzenia, co zapewnia kontrolowany przebieg odkształceń nadwozia. Wykonany z magnezu szkielet kierownicy ulega odkształceniu, a kolumna kierownicza składa się. Pedał hamulca opada na podłogę, co ogranicza ryzyko obrażeń nóg, a paddingi na wysokości nóg po stronie kierowcy i pasażera chronią łydki i kostki. Mocowanie ławki Triptic wytrzymuje znaczne siły zrywające we wszystkich 4 ustawieniach regulacji wzdłużnej.

Modus posiada sztywny środkowy słupek ulegający kontrolowanemu odkształceniu zmniejszającemu skutki zderzenia bocznego oraz paddingi wbudowane w panele drzwi zabezpieczające miednicę i jamę brzuszną użytkowników oraz poduszkę boczną chroniącą klatkę piersiową.

W przypadku uderzenia w tył system mocowania oraz wyprofilowanie podłogi ograniczają przesunięcie koła zapasowego. W przypadku gwałtownego zderzenia, koło ulega przebiciu.