- Land Cruiser serii 300 zastępuje model 200, znany w Europie jako Land Cruiser V8
- Toyota rezygnuje z V8. Japończycy twierdzą, że nowo opracowane silniki V6 przewyższają dotychczasowe V8 - są mocniejsze, oszczędniejsze i wyróżniają się niższą emisją
- Pierwsza terenowa Toyota BJ zadebiutowała w sierpniu 1951 r. Trzy lata później nazwę modelu zmieniono na Land Cruiser, która stosowana jest do dziś
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
W 2021 r. wciąż można chwalić się nowoczesnym dieslem, i to na dodatek japońskim dieslem. Toyota debiutuje bowiem z nowym silnikiem wysokoprężnym 3,3 l V6, który trafi do najnowszej odmiany dobrze znanego modelu Land Cruiser. W 70. urodziny tego auta (gwoli ścisłości nazwa Land Cruiser używana jest dopiero od 1954 r.) Japończycy pokazali najnowszą generację, zastępującą dobrze znaną serię 200 (na naszym kontynencie znaną także jako V8).
Niestety, nową Toyotę Land Cruiser będziemy mogli podziwiać głównie na zdjęciach (niewykluczone, że na naszych drogach pojawią się egzemplarze z rosyjskimi tablicami rejestracyjnymi). Model nie trafi bowiem do Europy, a ściślej na rynek Unii Europejskiej. Toyota nie kryje, że kluczowe rynki znajdują się przede wszystkim w regionie Bliskiego Wschodu, stąd światowa premiera w Dubaju, a nie w Tokio, Londynie czy Nowym Jorku.
Nowa Toyota Land Crusier - koniec z dzieloną klapą, V6 zamiast V8
Mimo rezygnacji z silnika V8 (Japończycy twierdzą, że nowo opracowane silniki V6 3,5 l o mocy 415 KM i 650 Nm momentu obrotowego i 3,3 l o mocy 309 KM i 700 Nm momentu obrotowego przewyższają dotychczasowe V8, gdyż są mocniejsze, oszczędniejsze i wyróżniają się niższą emisją) czy pneumatycznego zawieszenia, miłośnicy modelu i tak nie powinni pomstować na Toyotę. Przede wszystkim kluczową informacją jest decyzja o zachowaniu ramy. To część nowej platformy GA-F (spokrewniono z nową platformą TNGA), dzięki której Land Cruiser stał się przede wszystkim lżejszy (schudł aż o 200 kg w porównaniu z poprzednikiem). A to nie koniec dobrych wiadomości.
Dzięki nowej platformie udało się obniżyć środek ciężkości i poprawić rozkład masy (brak jednak szczegółów). Co więcej, Toyota obiecuje większą łatwość w prowadzeniu, by "samochód nie męczył kierowcy na drodze, jak i w terenie". Zachowano przy tym słynną dzielność poza asfaltem (kąty zejścia i najazdu są takie same jak w poprzedniku,) a nawet wymiary nadwozia (długość, szerokość i rozstaw osi).
Nowa Toyota Land Cruiser - w Rosji tak, w UE nie
Nie obeszło się bez gadżetów. Wśród nowości znalazły się Multi-Terrain Monitor, czyli podgląd drogi (widok z kamer przy kołach oraz pod samochodem), by kierowca wcześniej dostrzegł przeszkody, oraz Multi Terrain Select, czyli automatyczne dopasowanie trybu jazdy do nawierzchni drogi. Land Cruiser wykryje także pieszych (w dzień i w nocy), rowerzystów (tylko w dzień) oraz wszelkie przeszkody, które mogą przeszkadzać przy parkowaniu.
Na szczegóły dotyczące wyposażenia i cen przyjdzie jeszcze poczekać. Rynkową premierę zaplanowano na lato 2021 r. Niestety, w planach nie ma rynku europejskiego. Najbliższym miejscem zakupu pozostają zatem salony u naszych wschodnich sąsiadów. Nowej Toyoty Land Cruiser nie zabraknie bowiem w Rosji.