Wprawdzie pierwsze Audi o oznaczeniu RS pojawiło się w 1994 roku, ale było to wówczas RS 2 zbudowane na bazie modelu 80 we współpracy z Porsche. Samochód miał silnik o mocy 315 KM. Fani Audi A6, którzy marzyli o usportowionej wersji musieli początkowo zadowolić się modelem S6. Dopiero w 2002 roku Pojawiło się Audi RS 6 Avant z silnikiem o mocy 450 KM lub 480 KM w wersji Plus.
Audi RS 6 Avant zawsze różniło się znacząco od bazowych odmian A6. Teraz jest podobnie. Elementy zewnętrzne - z wyjątkiem przednich drzwi, dachu i klapy bagażnika – to części stworzone wyłącznie na potrzeby RS. Poszerzone o ok. 40 mm nadwozie wraz z charakterystycznymi, również bardzo szerokimi, nadkolami podkreśla sportowy charakter pojazdu. Całość uzupełniają standardowe 21-calowe koła lub opcjonalne 22-calowe aluminiowe felgi.
Audi RS 6 Avant zapożyczyło od A7 pokrywę silnika w charakterystycznej stylistyce „powerdome” oraz reflektory. Są one nie tylko bardziej płaskie i bardziej sportowe, ale oferują również opcję reflektorów laserowych RS Matrix LED z przyciemnionymi wykończeniami. To nowość w rodzinie A6.
Osłony chłodnicy Singleframe jest teraz bardziej płaska i szersza, co podkreśla atletyczny wygląd RS 6 Avant. W nowej wersji zniknęło obramowanie Singlrframe oraz logo quattro na zderzaku. Z kolei na nowo zaprojektowanym zderzaku RS znajdują się duże i wyraziste wloty powietrza.
Audi RS 6 Avant – wnętrze
Ze stylistyką nadwozia współgra wnętrze, które łączy akcenty sportowe z eleganckimi. Z jednej strony mamy tu karbonowe i aluminiowe wstawki na desce rozdzielczej, spłaszczoną u dołu kierownicę pokrytą perforowaną skórą czy sportowe fotele, a z drugiej miękką skórzaną tapicerkę.
Ważne jest także to, że podróż odbywa się w przestronnym wnętrzu. Nawet jeżeli jeden za drugim usiądą wysocy pasażerowie, to i tak mają mnóstwo miejsca zarówno na nogi, jak i nad głowami.
Nowe RS 6 Avant ma bagażnik o pojemności 565-1680 l. W porównaniu z poprzednikiem szerokość otworu ładunkowego wzrosła o 14 mm i wynosi teraz 1,05 m. Oparcie tylnej kanapy składa się w proporcjach 40:20:40, a długość bagażnika wynosi maksymalnie 1,99 m. Standardem są elektrycznie napędzane: klapa bagażnika oraz roleta wewnątrz przedziału bagażowego.
Ubezpiecznie auta w najlepszej cenie - sprawdź wszystkie oferty w jednym miejscu!
Audi RS 6 Avant i jego mocne serce
Audi RS 6 Avant napędzane jest 4-litrowym TFSI z podwójnym doładowaniem. Dzięki temu jednostka generuje 600 KM oraz 800 Nm. To wystarczy żeby samochód rozpędzić do 100 km/h już po 3,6 s! Z kolei prędkość maksymalna zależy od wybranego pakietu. W standardowej wersji ograniczoną ją do 250 km/h. Jeżeli jednak auto wyposażymy w opcjonalny pakiet dynamiczny, prędkość wzrasta do 280 km/h, a w przypadku zdecydowania się na pakiet dynamiczny plus nawet do 305 km/h!
Silnik Audi RS 6 Avant to 48-woltowa, miękka hybryda, której sercem jest alternator-rozrusznik RSG. W trakcie delikatnego hamowania może on odzyskać nawet 12 kW mocy, która magazynowana jest i w dodatkowym litowo-jonowym akumulatorze. Jeśli przy prędkości pojazdu w zakresie 55-160 km/h kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, układ zarządzania napędem wybrać może jedną z dwóch opcji – w zależności od sytuacji drogowej i od ustawień systemu Audi drive select nowe Audi RS 6 Avant będzie odzyskiwać energię bądź żeglować nawet przez 40 sekund z wyłączonym silnikiem.
Po przyciśnięciu pedału gazu alternator-rozrusznik RSG ponownie uruchomi spalinową jednostkę napędową. Technika MHEV umożliwia załączanie się systemu start/stop już przy prędkości 22 km/h. W ten sposób osiągnąć można zmniejszenie zużycia paliwa przez samochód w codziennym użytkowaniu, nawet o 0,8 litra na 100 km.
Ważnym podzespołem wpływającym na wydajność i obniżenie spalania jest system cylindrów uruchamianych na życzenie – cylinder od demand (COD). System ten przy niskich i średnich obciążeniach silnika i przy takich prędkościach, a na wysokich biegach, odłącza cylindry nr 2, 3, 5 i 8, wyłączając wtrysk do nich, zapłon oraz zamykając zawory ssące i wydechowe.
Audi RS 6 Avant standardowo ma 8-biegową skrzynię tiptronic ze zoptymalizowanymi czasami zmiany przełożeń oraz z nową funkcją Launch Control. Dzięki tej przekładni moc silnika 4.0 TFSI przekazywana jest do stałego napędu na cztery koła quattro. Moment obrotowy dystrybuowany jest pomiędzy osiami za pośrednictwem w pełni mechanicznego centralnego dyferencjału w stosunku 40:60. Jeśli jedno z kół wpadnie w poślizg, automatycznie więcej momentu napędowego przenoszone jest na oś z lepszą przyczepnością. Nawet 70 procent momentu może być wtedy przekierowane na oś przednią, a gdy jest taka potrzeba do 85 procent na oś tylną.
Audi RS 6 Avant – różne wersje zawieszenia
Elementem, który sprawia, że Audi RS 6 Avant jest nie tylko szybkim autem, lecz także świetnie prowadzi się jest dopracowane zawieszenie – z przodu i z tyłu zastosowano wielowahaczowy układ. Nadwozie Audi RS 6 Avant jest zawieszone o 20 mm niżej w porównaniu ze standardowym A6 Avant. Ponadto przy prędkości powyżej 120 km/h zawieszenie obniża się o kolejne 10 mm. Z kolei przy niskich prędkościach, tryb „lift” – auto można podnieść o 20 mm. Szeroki zakres możliwości adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego RS daje zatem kierowcy ogromny wybór ustawień: od maksymalnego komfortu niezbędnego podczas długiej podróży, po maksymalną wydajność w sytuacjach, gdy wykorzystujemy sportowe cechy pojazdu.
To jeszcze nie koniec zabawy z zawieszeniem, bowiem kupując nowe Audi RS 6 Avant można wybrać opcjonalne sportowe zawieszenie RS plus z systemem Dynamic Ride Control (DRC). Zastosowano w nim stalowe sprężyny oraz regulowane w trzech stopniach amortyzatory połączone ze sobą po przekątnej za pośrednictwem przewodów olejowych oraz centralnego zaworu.
Podczas szybkiego pokonywania zakrętów, zawory regulują przepływ oleju w amortyzatorze osadzonego dodatkowo na sprężynie koła przedniego toczącego się po zewnętrznym łuku. Technika ta wzmacnia amortyzację koła i redukuje wszelkie wychylenia pojazdu na boki i tzw. nurkowanie. Pozwala to pojazdowi jeszcze lepiej trzymać się drogi i poprawia jakość i precyzję prowadzenia.
Nowa Audi RS 6 Avant do sprzedaży w Europie trafi w pierwszym kwartale 2020 roku.
Audi RS 6 Avant – nasza opinia
Nowe Audi RS 6 Avant prezentuje się wyjątkowo groźnie. Nawet jak stoi to sprawia dynamiczne wrażenie. Do tego dochodzi mocny silnik, dopracowane zawieszenie i świetne osiągi oraz prowadzenie. Nie będzie to z pewnością naczęściej wybierana wersja modelu A6, ale w swojej klasie RS 6 ma szanse grać pierwsze skrzypce.
Audi RS 6 Avant – dane techniczne
Silnik | 4.0 TFSI |
Moc maksymalna | 600 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 800 Nm przy 2100-4500 obr./min |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,6 s |
Prędkość maksymalna | 250 km/h (w opcji 280 km/h lub 305 km/h) |
Skrzynia biegów | Automatyczna, 8-stopniowa |
Napęd | 4x4 |
Na rynku od | Pierwszy kwartał 2020 roku |