- Po miesiącach budowania napięcia BMW zaprezentowało stylistycznie kontrowersyjne, ale technicznie perfekcyjne modele sportowe z tradycją.
- W wersji bazowej moc 480 KM z rzędowej „szóstki” 3.0 biturbo współpracującej z 6-biegową manualną skrzynią biegów, w Competition – 510 KM i „automat”.
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
BMW M3 i M4 są zasłużonym sportowym ukoronowaniem limuzyny i coupé klasy średniej z Monachium. Po miesiącach wydobywania insiderskich informacji, mniej lub bardziej wiarygodnych przecieków, w końcu po pierwszej jeździe zamaskowanymi modelami, mogło nam się wydawać, że rodzeństwo BMW M3 i M4 znamy w każdym szczególe. Mega-nerka? Jest. Opcjonalny napęd 4x4? Jest. Seryjna manualna skrzynia biegów? Jest. Przecież wszystko już wiemy!
A jednak wrażenie, którego mogliśmy doświadczyć podczas pierwszego spotkania z BMW M3 i M4, zwala jednak z nóg. Monachijski koncern dał swoim sportowym modelom klasy średniej wszystko, co najlepsze. Kompletnie zmodernizowany silnik, zaawansowany system kontroli dynamiki jazdy i spektakularna stylistyka sprawiają, że M3 i M4 prezentują się znów nowocześniej niż modele poprzedniej generacji. Wersji bazowej o mocy 480 KM towarzyszy 510-konny wariant Competition.
Nowe BMW M3 i M4 – silnik to mistrzowskie dzieło
Informacje o silniku brzmią znajomo: umieszczona wzdłużnie rzędowa szóstka o pojemności 3,0 l z doładowaniem Twin Turbo. Jednak w stosunku do poprzednika został całkowicie zmodyfikowany. Baza bloku silnika powstaje w technologii druku 3D, co pozwala na optymalizację kanałów chłodzących. Dzięki budowie closed deck blok stał się stabilniejszy, wytrzymuje większe ciśnienie powstające podczas spalania. Lepszemu wchodzeniu na obroty sprzyjają nowe okładziny tulei cylindrów, zmniejszono też masę kutego wału korbowego.
Turbosprężarki mają dwa obwody chłodzące, elektryczna pompa pompuje ciecz chłodząca nawet po wyłączeniu silnika. To wszystko pachnie dużą mocą, a w suchych liczbach wygląda tak: 480 KM i 550 Nm w bazowej wersji, 510 KM i 650 Nm w Competition. Wyraźny wzrost mocy – 60 KM – wobec poprzedniego Competition. Wersja bazowa przyspiesza 0-100 km/h w 4,2 s, Competition o 0,3 s szybciej. W opcji można dokupić dodatkowe 40 km/h prędkości maksymalnej, wtedy zamiast 250 km/h da się pojechać 290 km/h.
Ile to może kosztować? BMW podało podstawowe ceny M3 i M4 – jest to odpowiednio 414 900 zł i od 414 900 zł. Oba modele wejdą na rynek w marcu przyszłego roku.
Nowe BMW M3 i M4 – naszym zdaniem
Jeśli pominąć kontrowersyjną stylistykę (co jest zresztą kwestią gustu), to trzeba przyznać, że BMW przygotowało duet znakomitych sportowców. Cieszymy się zwłaszcza z niepowtarzalnej w tej klasie manualnej skrzyni biegów.
BMW M3 Competition – dane techniczne
Silnik | R6 biturbo |
Pojemność skokowa | 2993 cm3 |
Moc | 510 KM przy 6250 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 650 Nm przy 2750 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | na tylne koła/aut 8b |
Długość/szerokość/wysokość | 4794/1903/1433 mm |
Masa własna | 1730 kg (DIN) |
Bagażnik | 480 l |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,9 s |
Prędkość maks. | 250 km/h (opcjonalnie 290 km/h) |
Zużycie paliwa | 10,2 l/100 km |
Emisja CO2 | 234 g/km |
Cena (wersja podstawowa M3) | 414 900 zł |
BMW M4 Competition Coupé – dane techniczne
Silnik | R6, biturbo |
Pojemność skokowa | 2993 cm3 |
Moc | 510 KM przy 6250 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 650 Nm przy 2750 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | na tylne koła/aut. 8b |
Długość/szerokość/wysokość | 4794/1887/1393 mm |
Masa własna | 1725 kg (DIN) |
Bagażnik | 440 l |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,9 s |
Prędkość maks. | 250 km/h (opcjonalnie 290 km/h) |
Zużycie paliwa | 10,2 l/100 km |
Emisja CO2 | 234 g/km |
Cena (wersja podstawowa M4) | 419 900 zł |
Lepiej dla wyglądu M3 i M4 byłoby, gdyby tablica rejestracyjnazostała przesinięta na bok. Ledowe światła w standardzie, w opcji – laserowe
W M3 (po lewej) poszerzone są wnęki tylnych kół, ale drzwi nie – ma to przypominać E30, poza tym zmniejsza koszty