Nowy Ford Galaxy jest nieco większy od modelu, którego miejsce zajmuje. Przede wszystkim zwiększono rozstaw kół (o 59 mm z przodu i o 81 mm z tyłu w porównaniu z poprzednim modelem). Długość całkowita wzrosła o 179 mm (4820 mm w porównaniu z 4641 mm poprzednio). Nowy model jest też szerszy od poprzedniego o 60 mm (1854 mm w porównaniu z 1794 mm). Mniejsza o 14 mm jest natomiast wysokość całkowita (obecnie 1676 mm, poprzednio - 1690 mm).

Wnętrze jest przestronne, wygodnie pomieści nawet siedem osób wraz z bagażem. Nisko przebiegająca linia okien i stosunkowo wysoko umieszczone fotele sprawiają, że kierowca i pasażerowie mają doskonałe pole widzenia, zarówno do przodu jak i na boki. W połączeniu z innowacyjnym systemem płaskiego składania foteli FFS (FoldFlatSystem), pozwalającym na złożenie siedzeń 2 i 3 rzędu w zupełnie płaski sposób, użytkownik ma dużo możliwości konfigurowania ustawień foteli. W nowej generacji Forda Galaxy pojemność przestrzeni bagażowej zwiększyła się o blisko jedną trzecią. Wynosi ona od 308 do 2.325 litrów.

Za bezpieczeństwo odpowiada rozbudowany Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS) Forda, wzbogacając normalnie oferowany zestaw czołowych poduszek powietrznych, poduszek bocznych i kurtyn powietrznych o nową poduszkę chroniącą w razie zderzenia czołowego okolice kolan kierowcy. W opcji dostępny jest także system IVDC zwiększający bezpieczeństwo i mający ogromny wpływ na własności jezdne poprzez zawieszenie aktywne wraz z systemem ciągłej kontroli tłumienia w zawieszeniu (CDC), który nie tylko poprawia charakterystykę pracy zawieszenia, ale także współdziała z elektronicznym układem stabilizacji toru jazdy ESP.

Nabywca nowego Forda Galaxy będzie miał do wyboru bardzo szeroką gamę nowoczesnych silników. Obejmuje ona jednostki wysokoprężne: 1,8-litrowy Duratorq TDCi o mocy 100 KM, drugą wersję 1,8-litrowej jednostki o mocy 125 KM, kolejną odmianę silnika Duratorq TDCi o pojemności 2,0 litrów i mocy 130 KM oferowaną z filtrem cząstek stałych (DPF) oraz jeszcze jeden dwulitrowy silnik Duratorq TDCi o mocy 140 KM, oferowany z filtrem cząstek stałych lub bez filtra DPF. Ofertę uzupełnia jednostka benzynowa Duratec o pojemności 2,0 litrów i mocy 145 KM.

Na polskim rynku nowy Galaxy powinien pojawić się w drugim półroczu. Jak dotąd, nie są jeszcze znane ceny, jakie przyjdzie zapłacić za nową generację tego modelu.