- Popularne kampery powstają zwykle na bazie typowych modeli dostawczych takich jak Fiat Ducato, Iveco Daily czy Mercedes Sprinter
- Drogie luksusowe kampery z własnym garażem na niewielkie auto (Smart, Fiat 500, Mini) to już konstrukcje oparte na ciężarówkach takich jak Mercedes Actros czy MAN TGS
- Nawet ponad milion euro. Tyle trzeba wydać na kampera z zautomatyzowaną platformą załadunkową dla samochodu osobowego
Choć wakacje w pełni to branża kamperów już szykuje nowości na przyszły rok. Nie jest bowiem tajemnicą, że nowe kampery kupuje się nieco inaczej niż tradycyjne samochody osobowe czy dostawcze. Zwykle bowiem auta powstają z uwzględnieniem życzeń klientów co oznacza, że im droższy pojazd, tym łatwiej o niepowtarzalną konfigurację z dość indywidualną zabudową i wystrojem. Realizacja zamówienia wymaga jednak sporo czasu. Kto zatem planuje wyjazd wymarzonym drogim i luksusowym kamperem w przyszłym roku powinien jak najszybciej zabierać się za konfigurację.
Popularne kampery powstają zwykle na bazie typowych modeli dostawczych takich jak Fiat Ducato, Iveco Daily czy Mercedes Sprinter. Drogie luksusowe modele z własnym garażem na niewielkie auto (Smart, Fiat 500, Mini) to już konstrukcje oparte na ciężarówkach. Zależnie od pojazdu wykorzystywane są mniejsze ciężarówki (np. Mercedes Atego, Man TGL) lub cięższe konstrukcje takie jak Man TGS czy Mercedes Actros.
Największe kampery to już ogromne pojazdy. Pod względem rozmiarów (szczególnie długość) porównywane są z typowymi średnimi autobusami miejskimi (jak np. Solaris Urbino 12). To oznacza ogromną kabinę i mnóstwo przestrzeni do wykorzystania. Stąd w drogich wersjach oferowane są nawet miejsca garażowe na samochody różnej wielkości – począwszy od Smarta a skończywszy na Porsche 911 czy BMW i8. W przypadku najdroższych konfiguracji można nawet liczyć na w pełni zautomatyzowane platformy załadunkowe. To jednak oznacza ogromne wydatki – nawet ponad milion euro jak w przypadku niemieckiej firmy Volkner.
Kampery - dwie sypialnie, łazienka, toaleta, kuchnia, salon
W ogromnej kabinie nie brak miejsca na komfortowo i luksusowo urządzone mieszkanie. Zależnie od konfiguracji można zmieścić nawet dwie sypialnie z dużymi dwuosobowymi łóżkami, sporą kuchnię, toaletę czy osobną łazienkę z kabiną prysznicową. W tym roku producenci chwalą się przede wszystkim modnym wystrojem. A to oznacza zwykle skórzane dwukolorowe wykończenie (pikowana tapicerka). W przypadku umeblowania króluje nie tylko orzech, ale także takie barwy jak czerń (wysoki połysk) czy odcienie szarości.
Wciąż na topie jest porządne wyposażenie kuchenne, czyli sprzęt cenionej firmy Miele. Firmy chętnie chwalą się także dużymi lodówkami (nawet powyżej 170 l pojemności) i dodatkami w postaci nie tylko kuchenki mikrofalowej, ale także tradycyjnego piekarnika elektrycznego. Na liście nowości i udoskonaleń wskazywane są także wydajniejsze układy klimatyzacji, mocniejsze akumulatory litowo-jonowe czy zautomatyzowane klapy bagażników.
W galerii pierwsze tegoroczne nowości. Część z nich pojawi się na wrześniowym salonie kamperów w Dusseldorfie.
Na liście opcji Variomobil znalazły się dwie oddzielne sypialnie z miejscem dla 4 osób. Producent chwali się do tego kabiną kierowcy z rozmiarze XXL z drugim rzędem siedzeń dla pasażerów. W kabinie zadbano o sprzęt z najwyższej półki. Wyposażenie kuchni firmowane jest przez cenione Miele. Producent chwali się także ekskluzywnym wyposażeniem łazienki i zintegrowaną umywalką.
Na życzenie klientów przygotowywane są garaże na dość duże samochody takie jak Mercedes SL czy Porsche 911. Na zdjęciu Vario Perfect 1200 na bazie modelu Actros 2553L. 12 m długości i 530 KM mocy. By wykonać to zdjęcie ekipa zabrała samochód na słynną przełęcz Gotarda w Szwajcarii.
Na liście wyposażenia łóżko w królewskim rozmiarze oraz łazienka wyłożona marmurowymi panelami i opcjonalnym prysznicem z deszczownicą. Kabina z podświetleniem LED oraz wykończeniem skórzanym.
Aż trzy całkowicie nowe modele z rodziny Liner: 990 GO, 996 MI i 1090 GI. Podstawa to podwozie Mercedesa Atego. Ceny od 350 tys. euro wzwyż.
Wśród opcji kuchnia gazowa lub indukcyjna, umywalki ze stali nierdzewnej, lodówka o pojemności 177 litrów, 20 l zamrażarka, elektrycznie wysuwany ekspres do kawy, zmywarka i kuchenka mikrofalowa.
Vario Perfect 900 dostępny jest m.in. na podwoziu Man TGL 10. Wybrać można również odmiany na bazie Mercedesa Atego (silnik o mocy 299 KM) lub Actros 1846 (455 KM).
Przykład aranżacji wnętrza. Z tyłu nad garażem spora sypialnia (wejście po schodkach). Tuż obok sypialni kabina prysznicowa oraz toaeleta. Dalej aneks kuchenny wraz z salonem i sporą sofą. W kuchni miejsce na płytę grzewczą, obszerną lodówkę (nawet ponad 170 l) i kuchenkę mikrofalową. W najlepszych zestawach instalowany jest sprzęt firmy Miele.
Najdroższe modele Variomobil oferowane są w różnych długościach nadwozia. Do wyboru wersje od 8 do 12 m długości na bazie ciężarówek Man i Mercedes. Luksusowy wariant z miejscem na Smarta kosztuje ponad 550 tys. euro.
Podobnie jak w ciężarówkach Mercedesa także w kamperze można mieć cyfrowe lusterka. Na zdjęciu Vario alcove 1050 na bazie Mercedesa Actros 1846. Dostępny tryb jazdy półautonomicznej.
We wnętrzu Variomobil króluje skóra oraz okleina z drewna orzecha amerykańskiego. Oświetlenie to zdalnie sterowane zestawy LED w ramach pakietu Vario z fabrycznie zaprogramowanymi scenami świetlnymi.
Duży model Concorde mierzy 10 m długości i prawie 2,5 m szerokości. W garażu zmieści się Smart, Mini Cooper lub Fiat 500.
Concorde przygotowało także wersje specjalne Liner o wymownych nazwach Diamond Series (m.in. nadwozie z bezramkowymi szybami oraz skórzane wykończenie kabiny) oraz Red Edition. Wszystkie na bazie ciężarówki Mercedes Atego z 6-cylindrowym silnikiem 7,7 l o mocy 299 KM.
Po 23 latach nieprzerwanego wystawiania się na targach Volkner Mobil tym razem rezygnuje z udziału w salonie w Dusseldorfie. Nie oznacza to jednak, że firma próżnuje. Udoskonala bowiem swój flagowy model zbudowany na bazie Mercedesa Actros. Ceny ponad milion euro za egzemplarz.
Flagowy kamper z zautomatyzowaną platformą do załadunku samochodu zyskał zmodernizowaną elektrykę, wydajniejszą klimatyzację oraz nowy układ sterowania wyposażeniem (Brain-Pilot). Modyfikacje objęły również umeblowanie z bardziej zaokrąglonymi frontami szafek (linia New Edge). Oto przykład wnętrza za ponad milion euro.
Oto zapowiedź flagowego modelu Morelo Grand Empire 110 GSO. Firma ze Schlesselfeld zapowiada największy i najbardziej luksusowy model w historii. Podstawa to podwozie Mercedes Actros 1853 z silnikiem 12,7 l o mocy 531 KM. W komplecie garaż na Mini Coopera. Szacowane ceny: od 600 do 650 tys. euro.