• Subaru zapewnia, że nowa odsłona WRX-a jest najbardziej zaawansowaną pod względem designu, technologii i osiągów
  • Pod maską piątej generacji WRX-a umieszczono turbodoładowanego boksera o pojemności 2,4 l o mocy 271 KM
  • Sprzedaż piątej odsłony WRX-a w USA startuje na początku przyszłego roku
  • Więcej takich tematów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Któż z nas nie marzył o posiadaniu WRX-a w swoim garażu? To samochód, który swoją pozycję ugruntował na trasach rajdowych na całym świecie, będąc do bólu skutecznym narzędziem do walki o podium. Jego "cywilne" wersje budziły więc uzasadnione pożądanie. Teraz Subaru zapewnia, że nowa odsłona WRX-a jest najbardziej zaawansowaną pod względem designu, technologii i osiągów generacją w całej historii modelu (od 2014 roku to osobna linia modelowa, wcześniej topowa odmiana Imprezy). W ofercie znajdzie się ponadto topowa wersja GT.

Subaru WRX 2022 – oryginalny styl

Sylwetka WRX-a już na pierwszy rzut oka zdradza dynamiczny potencjał auta. Mocne przetoczenia z boków nadwozia, potężny wlot na masce silnika, sześciokątny grill, wyraziste osłony nadkoli i na listwach progowych czy wreszcie dwie podwójne końcówki wydechu wyzierające spod tylnego dyfuzora nadają modelowi agresywnego, ale i bardzo oryginalnego charakteru. Co ciekawe, przednie błotniki wykonane są teraz z aluminium, dzięki czemu udało się obniżyć masę o blisko 2,3 kg. W zależności od wersji WRX może poruszać się na 17- lub 18-calowych.

We wnętrzu uwagę zwracają kontrastowe, czerwone przeszycia na tapicerce, wstawki włókien węglowych oraz multifunkcyjna kierownica ze spłaszczonym dołu wieńcem. Na desce rozdzielczej dominuje nowy 11,6-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego Starlink zapewniający obsługę niemal wszystkich układów samochodu. Na szczęście, część wybranych funkcji nadal dostępna jest przy pomocy dedykowanych fizycznych przycisków. Multimedia współpracują oczywiście z Apple CarPlay i Android Auto, a w topowych pakietach oferują także nawigację TomTom aktywowaną głosem czy 11-głośnikowy system audio firmy Harman Kardon.

Dla wersji GT zarezerwowano fotele Recaro z 8-kierunkową regulacją ustawień.

Subaru WRX 2022 – nowa platforma

Auto zostało zaprojektowane na Globalnej Platformie Subaru (wykorzystywana jest także w modelach Forester, Outback i Levorq), która wg Subaru oferuje zwiększone bezpieczeństwo, lepszą dynamikę oraz redukcję hałasu i wibracji. Według Subaru zapewnia ona 28-procentowy wzrost sztywności skrętnej i 75-proc. wzrost sztywności punktów mocowania nadwozia. Dłuższy skok zawieszenia wpływa na zwiększenie stabilności oraz poprawę przyczepności na nierównych nawierzchniach, tylny drążek stabilizatora zamontowany bezpośrednio do nadwozia, a nie do ramy pomocniczej, działa bardziej efektywnie i przyczynia się do zmniejszenia przechyłu podczas pokonywania zakrętów. Co ciekawe, w porównaniu z poprzednikiem zmodyfikowano geometrię zawieszenia i zestrojono je pod kątem jazdy po torze wyścigowym.

Wersję GT wyposażono w elektronicznie sterowane amortyzatory z trzema ustawieniami: Comfort, Normal i Sport, a system wyboru trybu jazdy Drive Mode Select oferuje dodatkowe opcje konfiguracji układu kierowniczego, ustawień amortyzatorów, ustawień napędu SI-Drive i nie tylko – w sumie aż 430 różnych opcji personalizacji.

WRX dostał też szereg technologii z zakresu bezpieczeństwa, w tym asystent utrzymania pasa ruchu oraz system wspomagania kierowcy EyeSight (standard w GT) obejmujący zaawansowany tempomat adaptacyjny i nowy system automatycznego kierowania awaryjnego – Automatic Emergency Steering współpracujący z systemem zapobiegania kolizjom (Pre-Collision Braking System) i wspomagając kontrolę nad kierownicą w celu uniknięcia kolizji przy prędkości poniżej 80 km/h.

Subaru WRX – mocniejszy napęd

Pod maską piątej generacji WRX-a umieszczono turbodoładowanego boksera o pojemności 2,4 l o mocy 271 KM i momencie 350 Nm, który może współpracować z 6-biegową skrzynią manualną lub nową bezstopniową przekładnią automatyczną Subaru Performance Transmission (ma 8 wirtualnych przełożeń). Praca silnika i automatycznej skrzyni biegów może być dostosowana do preferencji kierowcy dzięki trzem różnym ustawieniom systemu zarządzania wydajnością SI-Drive. WRX wyposażony jest oczywiście w symetryczny napęd na wszystkie koła oraz aktywny system kontroli momentu obrotowego (Active Torque Vectoring).

Subaru WRX – na razie tylko w Stanach

Sprzedaż piątej odsłony WRX-a w USA startuje na początku przyszłego roku. Zła informacja dla fanów marki jest taka, że nie wiadomo jeszcze, czy generacja ta będzie dostępna w Europie.